Hałas w kabinie kierowcy często przypisuje się nieprawidłowej pracy lub uszkodzeniom amortyzatorów. Tymczasem powstawanie niepożądanych dźwięków może być również związane z nieprawidłowym montażem elementów ich mocowań. Tylko dokładne sprawdzenie tych elementów pozwala rozpoznać przyczyny powstawania hałasu i wyeliminować je na stałe.
Do najczęstszych przyczyn hałasu należy zużycie i wybicie przegubów kulowych i elementów metalowo-gumowych. Może być ono wywołane zbyt długą eksploatacją bądź też uszkodzeniami mechanicznymi (1).
Wybity przegub gumowy.
Częstymi przyczynami powstawania niepożądanych dźwięków są również niewłaściwie przykręcone elementy mocowania amortyzatora, np. niedostateczny moment dokręcenia tulei górnego mocowania (2) lub pominięcie w montażu kapturków, które wyciszają syczenie zaworów tłumiących (3).
Niedostateczny moment dokręcenia tulei.
Zamontowany kapturek. / Brak kapturka.
Podobne problemy mogą wystąpić także w zawieszeniach z kolumnami MacPhersona, gdzie hałas jest często następstwem niedostatecznego momentu dokręcania nakrętki mocującej wkład w kolumnie lub pominięcia w montażu gumowego pierścienia, izolującego sprężynę od kołnierza kolumny, który tłumi stukanie samej kolumny (4).
Obtarcia na wkładzie kolumny MacPhersona.
Hałas w samochodzie może wynikać z wielu przyczyn, które warto ustalić bardzo dokładnie – niepożądane odgłosy podczas pracy zawieszenia nie muszą wcale wskazywać na uszkodzenie samych amortyzatorów.
Komentarze (0)