Ważne jest, by zamontować konkretny element z odpowiedniej strony
Niektóre zestawy do zawieszenia składają się z dwóch różnych elementów wygłuszających, dopasowanych do prawej lub lewej strony zawieszenia pojazdu. Dlatego należy uważnie sprawdzić każdy z elementów, patrząc na jego geometrię lub centrowanie śruby przewidzianej do tego celu. W przeciwnym razie zawieszenie nie będzie pracowało prawidłowo i do ECU przesyłane będą błędne sygnały. To będzie miało oczywiście wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów samochodu. Obydwie oprawy kolumn znajdują się w zestawie. Modele, do których są przeznaczone podajemy po prawej stronie.
<1a.jpg>
Przedwcześnie zużyte oprawy kolumn Opel Vivaro i Renault Trafic II
Oprawy kolumny w zawieszeniu Opla Vivaro i Renault Trafic II ulegają przedwczesnemu zużyciu z powodu sposobu umiejscowienia silnika. Jako że środek ciężkości silnika jest przesunięty względem osi przedniej, wszystkie wibracje silnika są wzmacniane na oprawach kolumn. Problem ten wpływa na okres eksploatacji opraw kolumn, zużywają się one ponadprzeciętnie szybko. Pamiętajmy, by zawsze wymieniać oprawy z obu stron!
Określanie numeru podwozia Przykład: Opel Astra G
Aby mieć pewność, że otrzymujemy właściwe części potrzebne przy danej naprawie, musimy znać numer podwozia lub silnika w zależności od potrzebnych części. Numer podwozia ma 6 cyfr, jednak na tabliczce znamionowej samochodu jest dłuższy numer. Poniższa ilustracja pokazuje to na przykładzie Opla Astra G, widać na niej co oznacza który numer i która część numeru to w rzeczywistości numer podwozia. Pamiętajmy! To tylko przykład, a liczby i ich rozłożenie różnią się w zależności od marki samochodu, a nawet jego modelu.
HBU - 1 z dwoma różnymi konstrukcjami uszczelnienia
W niektórych HBU 1 do tylnych kół występują dwie różne konstrukcje uszczelnienia łożyska. Jedna to płytka osłaniająca, a druga to uszczelnienie z odrzutnikiem. Przy montażu należy pamiętać, by łożysko było założone z płytką osłaniającą skierowaną na zewnątrz. Wszystkie zestawy, których to dotyczy posiadają informację ostrzegającą z instrukcją właściwego montażu łożyska. Zestawy, których to dotyczy: VKBA 3532, 3609, 3612, 3614, 3616
<4a.jpg>
Zmiana napinacza
Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006)
VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontujemy z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego przed zakupem zestawu należy koniecznie sprawdzić numer silnika.
Zestawy i modele silników:
VKMA 01130 i VKMA 01131 – obejmują silniki 1.9 TDI do konkretnego numeru silnika. VKMA 01251 – obejmuje silniki 1.9 TDI od konkretnego numeru silnika w górę. Pasek zawarty w VKMA 01251 ma mocniejszą budowę niż pasek zawarty w VKMA 01130 i VKMA 01131, nie można więc pasków stosować wymiennie (głównym powodem różnej budowy pasków jest różne obciążenie paska rozrządu zależne od pomp wtryskowych).
Informacje o montażu: VKM 11130, VKMA 01130, VKMA 01131, VKMA 01251
Górny martwy punkt – bardzo ważne!
Przed zdjęciem paska rozrządu należy ustawić silnik w górnym martwym punkcie. W tym silniku jest to bardzo trudne z powodu impulsów kompresji występujących, gdy obracamy silnik ręcznie. Ten wskaźnik ustawienia rozrządu znajduje się na kole zamachowym i widać go od góry przez okienko w obudowie paska. Aby ustawić górny martwy punkt, zaleca się, by powoli obracać ręcznie silnik zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, jak będzie można wprowadzić sworzeń w ząb pompy wtryskowej. Następnie, używając śrubokrętu należy przesuwać koło zamachowe o jeden ząbek, aż wskaźnik ustawienia rozrządu zrówna się ze wskaźnikiem w okienku obudowy paska. W tym momencie znajdziemy się w górnym martwym punkcie. Można teraz działać dalej, kierując się zalecanymi przez producenta procedurami. Silnik wolno obracać tylko w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, patrząc od przodu. NIGDY nie należy obracać silnika w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara.
Montaż paska rozrządu
NIGDY nie należy stosować śrubokręta, by pomóc sobie umieścić pasek na zębach. Jest to kuszące, ale znacząco skróci żywotność paska i może doprowadzić do przedwczesnej awarii silnika.
Ułożenie elementu indeksującego
Specjalną uwagę należy zwrócić na to, by w czasie montażu nie uszkodzić napinacza elementu indeksującego. Należy się upewnić, że element indeksujący jest odpowiednio umieszczony w odpowiadającym mu otworze. Na ramieniu nowej części wybity jest kreskowany obszar. Ten obszar pokazuje, kiedy pasek rozrządu jest zużyty i musi zostać wymieniony. Nie można pomylić zakreskowanego obszaru z obszarem roboczym nowego paska. NIGDY nie można ustawiać napinacza z nowym paskiem tak, by pracował w tym zakreskowanym obszarze, doprowadziłoby to wkrótce do uszkodzenia silnika.
Ustawianie napięcia paska
Gdy nowy pasek rozrządu i napinacz paska są już założone, a silnik jest w górnym martwym punkcie, należy sprawdzić czy element indeksujący jest poprawnie umieszczony w otworze. Następnie należy użyć specjalnego narzędzia, by obrócić napinacz tak, by jego wskaźnik pokrywał się idealnie z okienkiem. Aby zobaczyć to dobrze w samochodzie, konieczne jest użycie lusterka. Teraz trzeba dokręcić napinacz. Nie można dokręcać zbyt mocno. Zaleca się moment 23 Nm. Teraz trzeba obrócić dwukrotnie silnik zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a następnie sprawdzić ponownie wskaźnik napinacza i jego ustawienie względem okienka. Nie można zapomnieć o tej czynności. Pamiętajmy, aby przy ustawianiu górnego martwego punktu NIGDY nie cofać silnika w przypadku, gdy zdarzy się nam go ominąć. W ŻADNYM wypadku nie wolno obracać silnika w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Teraz trzeba jeszcze raz sprawdzić napinacz. Należy użyć lusterka, aby upewnić się, że wskaźnik jest ustawiony idealnie równo względem okna. Nie kontynuujmy montażu, jeśli wskaźnik nie będzie idealnie ustawiony. Jest to bardzo ważne i może mieć bezpośredni wpływ na awarię silnika.
Względna pozycja ruchomego punktu i znaku wskaźnika
Należy ponownie ustawić napinacz i obrócić silnik dwukrotnie do górnego martwego punktu, a następnie sprawdzić go jeszcze raz przed kontynuowaniem montażu. Nie można ustawiać ruchomego wskaźnika w zakreskowanym obszarze.
Komentarze (0)