Szacuje się, że stan techniczny aut jest przyczyną 7% wypadków w Niemczech. W Polsce oficjalnie wskaźnik ten wynosi tylko 0,1%, choć przygotowany jakiś czas temu raport Najwyższej Izby Kontroli wskazał, że według ocen ankietowanych policjantów nawet 10% wypadków ma związek ze stanem technicznym pojazdów.
SDCM podaje z kolei, że w Niemczech, aż 23% pojazdów nie przechodzi okresowych badań technicznych. W Polsce ilość negatywnych wyników badań nie przekracza 2%. Nikt raczej nie ma wątpliwości, że w Niemczech stan pojazdów nie jest gorszy niż w Polsce.
Skąd więc tak duże różnice? Wynikają one z nieprawidłowości dotyczących funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów. Stacje kontroli pojazdów nie spełniają swojej roli nawet w badaniach konwencjonalnych pojazdów, a warto pamiętać, że na drogach w Polsce pojawia się coraz więcej hybryd, a wkrótce elektryków. Zmiany są więc konieczne i postulują je nawet przedstawiciele środowisk reprezentujących stacje kontroli pojazdów.
Obecnemu funkcjonowaniu SKP i postulowanym zmianom poświęcona będzie jedna z sesji XV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się
17-18 listopada 2020 r. w Sound Garden Hotel w Warszawie. Aktywny udział w sesji wezmą m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Transportowego Dozoru Technicznego.
– Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych było jednym z podmiotów działających w zespole roboczym, który opracował jakiś czas temu 22 tezy dotyczące sugerowanych zmian w systemie badań technicznych pojazdów i nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Wiele z nich nie zostało jak dotąd zawartych w przepisach prawa, co punktowała niedawno Najwyższa Izba Kontroli, wskazując na przykład na konieczność rozszerzenia obowiązku kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno-pomiarowych czy przywrócenia obowiązku szkoleń okresowych dla diagnostów. Mam nadzieję, że panel dyskusyjny podczas sesji będzie obfitował w owocną wymianę poglądów i pomysłów na naprawę funkcjonowania SKP. Wszystkich zainteresowanych tematyką stacji kontroli oczywiście zapraszamy na kongres – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, członek zarządu CLEPA.
Aby wziąć udział w tym wydarzeniu, należy wypełnić formularz dostępny na stronie: http://moto-konferencja.pl/. Poza możliwością udziału w sesji dotyczącej SKP, w tym samym miejscu i czasie można będzie uczestniczyć w wielu innych sesjach, obejmujących bardzo szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną.
Kongres ten jest najważniejszym tego typu wydarzeniem w Polsce z olbrzymią dawką merytorycznych treści. Aby nie zabrakło dla ciebie miejsca, zarejestruj się już dziś.
Komentarze (0)