W 2000 roku zaprezentowano następcę skrzyni ZF5HP – była to zupełnie nowa konstrukcja ZF6HP oparta na układzie Lepelletier, który wykorzystuje dodatkowy wał planetarny, redukując siły styczne i zużycie poprzez dynamiczne rozkładanie momentu obrotowego między kołami zębatymi a dodatkowym wałem. Dzięki temu osiągana jest większa efektywność, trwałość i wydajność skrzyni biegów.
W porównaniu do konstrukcji skrzyni ZF5HP zwiększeniu uległa liczba przełożeń z 5 na 6, z jednoczesnym zachowaniem tej samej wielkości obudowy skrzyni. Uzyskano lżejszą o 10% masę, zmniejszając ją do około 89 kg, a to dzięki wykorzystaniu elementów z aluminium i włókna węglowego. Zespół napędowy w nowej odsłonie, w zależności o modelu, jest w stanie przenieść maksymalny moment obrotowy do wartości 750 Nm i jest to wynik aż o 34% lepszy od ZF5HP. Skrzynia ta umożliwia również zablokowanie konwertera momentu obrotowego na wszystkich sześciu biegach do przodu i całkowite jego odłączenie podczas postoju, co było przełomem podczas porównań wydajności paliwowej między skrzyniami automatycznymi a manualnymi.
Gdzie znajdziemy skrzynię 6HP?
Znajdziemy ją w wielu modelach pojazdów z silnikami ustawionymi wzdłużnie. Główną grupą docelową były niemieckie marki premium, takie jak BMW (napęd RWD oraz xDrive) czy Audi (A4, A6, A8 w odmianie napędu Quattro), ale znalazły zastosowanie również w takich samochodach jak Aston Martin Vanquish czy Maseratti Quattroporte.
Na rynku znajdziemy dwa rodzaje przekładni: przekładnię pierwszej generacji, produkowaną od 2000 do 2006, oraz zmodernizowaną po 2007 roku przekładnię drugiej generacji, która różni się od swojej poprzedniczki maksymalnym momentem obrotowym. Wybór generacji przekładni był uzależniony od producenta danej marki samochodów. W związku z tym istnieje możliwość spotkania np. samochodu z rocznika 2011 wyposażonego w przekładnię pierwszej generacji. Jeśli potrzebujesz pomocy w ustaleniu rodzaju przekładni w twoim samochodzie, możesz skontaktować się poprzez formularz kontaktowy na stronie Ravenol lub serwis z sieci Ravenol Professionals.
Maksymalny moment obrotowy w skrzyniach ZF6HP pierwszej generacji:
- 6HP19 – 400 Nm,
- 6HP26 – 600 Nm,
- 6HP32 – 750 Nm.
Maksymalny moment obrotowy w skrzyniach ZF6HP drugiej generacji:
- 6HP21 – 600 Nm,
- 6HP28 – 700 Nm.
Występują również opisy skrzyni z oznaczeniami A, X i Z, które stanowią różne warianty przeznaczone dla napędów na cztery koła, niektórych stałych napędów 4WD, w których skład wchodzi centralny mechanizm różnicowy typu TorSen, oraz otwarty mechanizm różnicowy z przodu, włączony w zespół skrzyni biegów. Przykładowo model 6HP26A to wariant dla Audi RS6 produkowanych w latach 2008-2010.
Najczęstsze awarie skrzyni 6HP
Zespół napędowy produkcji ZF cieszy się uznaniem ze względu na swoją solidność i wydajność, zbliżając się szybkością zmiany biegów do przekładni dwusprzęgłowych (DSG). Skrzynia biegów dostępna jest w wielu różnych wariantach i doskonale radzi sobie w połączeniu z mniej wysilonymi jednostkami napędowymi. Niemniej jednak często spotykamy ją w połączeniu z silnikami o wysokich parametrach, co sprawia, że skrzynia pracuje na granicy swojej wytrzymałości pod względem maksymalnego momentu obrotowego. To zestawienie w połączeniu z zaniedbanym serwisowaniem i zbyt ekstremalnym użytkowaniem może prowadzić do wystąpienia usterek w układzie przeniesienia napędu. Dlatego tak istotne jest regularne serwisowanie i dbanie o odpowiednią eksploatację skrzyni biegów, aby zapewnić jej długą żywotność i bezawaryjną pracę.
Typowe usterki i ich przyczyny
Pęknięcie koszyka wałka wejściowego – uszkodzenie występuje przy intensywnej eksploatacji, takiej jak: częste hamowanie, gwałtowne przyspieszanie ze świateł, holowanie bądź częste ciągnięcie przyczep kempingowych, przeciąganie interwału wymiany oleju ATF. Skutkiem może być trudność zmiany biegów; głównie jest to 4., 5. i 6. bieg, oraz szarpanie i drgania.
Płytka separacyjna – element zespołu sterującego pracą skrzyni. Uszkodzenie spowodowane jest: zanieczyszczeniami w oleju, wyciekami oleju, przeciąganiem serwisów olejowych, naturalnym zużyciem podzespołu. Skutkiem uszkodzonej mechatroniki może być szarpanie oraz szum przy zmianach biegów, drżenie i trudności w zmianie biegów.
Serwisowanie jako klucz do unikania awarii
W latach gdy powstawała skrzynia biegów ZF6HP, autoryzowane serwisy nie zalecały wymiany oleju. Jednak obecnie wiemy, że jest to błędne postępowanie, ponieważ olej w skrzyni biegów ulega degradacji tak jak olej w silniku, dlatego użytkownicy samochodów oraz mechanicy zdają sobie sprawę z konieczności wymiany oleju w skrzyniach biegów. Należy pamiętać, że podczas regularnych wizyt w serwisie na wymianę oleju w silniku warto również zapytać serwisanta o poprawność działania podzespołów napędowych. Sprawdzenie oleju pod kątem barwy i zapachu, jazda testowa lub próby dynamiczne przeprowadzone przez specjalistów mogą wykryć wczesne nieprawidłowości w pracy skrzyni, co może ustrzec przed większymi wydatkami na ewentualne naprawy.
Obecnie interwały wymiany zaleca również producent skrzyni biegów. W przypadku skrzyni ZF producent deklaruje statyczną wymianę oleju co 150 tys. km, jednak zastrzega, że w przypadku jazdy w korkach, ciągnięcia przyczep lub użytkowania dynamicznego interwał wymiany trzeba skrócić nawet o połowę. Firma Ravenol sugeruje wymiany dynamiczne co 45-60 tys. km, co wynika z badań przeprowadzonych na oleju. Temperatura pracy układu napędowego w typowych warunkach drogowych osiąga wartości między 87°C a 94°C. Takie zakresy temperatur mają wpływ na długoterminową stabilność właściwości oleju.
W przypadku wymian statycznych eksperci Ravenol zalecają wykonanie dwóch lub trzech wymian, każda kolejna po przejechaniu około 2000-3000 km, ze względu na fakt, że przy tej metodzie jednorazowo wymieniamy około 40% oleju. To podejście pozwala na stopniową eliminację nagromadzonych zanieczyszczeń, gdyż świeżo dolany olej wypłukuje osady i zanieczyszczenia, co przyczynia się do utrzymania odpowiedniej pracy skrzyni biegów.
Komentarze (0)