O 30 nowych referencji rozszerzyła ofertę sond lambda na rynek wtórny firma Denso. Nowości mają 155 zastosowań i zastępują 60 numerów OE.
Aż 24 nowe sondy wyposażone zostały w technologię A/F z charakterystyką liniową. Są one bardzo czułe, a tym samym wskazują dokładną wartość stosunku powietrza do paliwa. Oznacza to, że ECU silnika w ciągu milisekund otrzymuje informację, w jakim stopniu stosunek powietrze/paliwo (A/F) odbiega od współczynnika lambda równego 1,00 i może natychmiast określić wielkość korekty dawki wtrysku. Umożliwia to modułowi sterującemu silnikiem skorygowanie ilości wtryskiwanego paliwa tak, aby niezwłocznie osiągnąć i utrzymać współczynnik lambda równy 1,00.
Układy wyposażone w sondę typu A/F charakteryzują się większą dokładnością w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa, dzięki czemu w katalizatorze utrzymywane są optymalne warunki, a pojazd emituje mniej szkodliwych związków, zużywa mniej paliwa i lepiej sprawuje się podczas jazdy.
Do najczęstszych przyczyn usterek sond lambda zalicza się zanieczyszczenie czujnika, szok termiczny oraz uszkodzenia mechaniczne. Zanieczyszczenie czujnika to proces, który przebiega stopniowo. Cząsteczki spalin osadzają się na elemencie pomiarowym, co powoduje spowolnienie reakcji sondy i jej nieprawidłowe funkcjonowanie. Ostatecznie sonda pracuje zbyt wolno, by jej stan został wykryty przez elektroniczny moduł sterujący pracą silnika (ECU) – wtedy zapala się kontrolka sygnalizująca usterkę silnika.
Szok termiczny – w przeciwieństwie do stopniowego zanieczyszczenia – powoduje natychmiastową awarię sondy lambda. Zazwyczaj mamy z nim do czynienia albo podczas zimnego rozruchu silnika, albo w przypadku zalania gorącej sondy zimną wodą. W przypadku uderzenia mechanicznego lub upuszczenia sondy może nastąpić jej fizyczne uszkodzenie i pęknięcie elementu pomiarowego. Uszkodzeniu może również ulec okablowanie.
W celu uniknięcia szoku termicznego oraz przedwczesnego zanieczyszczenia czujnika sondy lambda Denso wyposażane są w specjalne warstwy ochronne, które utrzymują właściwą temperaturę i gwarantują długą żywotność czujnika.
- Rosnący popyt oraz wciąż zaostrzane normy emisji spalin sprawiają, że sondy lambda mają bardzo duży potencjał sprzedażowy na rynku wtórnym – podkreśla Stefan Verhoef, product manager Denso. - Czujniki A/F Denso z charakterystyką liniową ułatwiają pojazdom spełnienie tych norm. Większość współczesnych systemów sterowania silnikiem (EMS) opiera się na informacjach dostarczanych przez sondy regulacyjne, które znajdują się przed katalizatorem (albo bezpośrednio na nim). Sondy typu A/F, zapewniając najbardziej dokładne odczyty, są siłą rzeczy preferowanym rozwiązaniem.
Więcej na: www.Denso-am.pl
Komentarze (0)