Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  15.06.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Spawalnictwo w naprawach blacharskich – spawanie blach stalowych

Elementy karoserii wykonane z wysokogatunkowych blach stalowych nie mogą być spawane metodą MAG, czyli stalowym drutem elektrodowym w osłonie dwutlenku węgla lub mieszanki argonu i dwutlenku węgla. 

Metoda MAG ze względu na wysokie temperatury, jakie wytwarzane są podczas procesu spawalniczego, i skład stopów stalowych stosowanych w budowie współczesnej karoserii jest coraz rzadziej dopuszczana przez producentów pojazdów. Należy pamiętać, że istnieje poważne ryzyko przegrzania elementu, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie. Uszkodzeniu podlega zarówno struktura materiału, jak i kształt elementu. Temperatura podczas spawania łukiem elektrycznym dochodzi nawet do 1600°C, ponieważ temperatura topnienia stali to 1539°C.Maksymalna temperatura, przy której materiały wysokogatunkowe zachowują swoje pełne parametry, to zaledwie 650°C. Należy więc dążyć do stosowania jak najniższych prądów spawania, pamiętając, że do blach o grubościach od 0,6 mm do 1 mm potrzeba niewiele energii cieplnej. Zwykle z powodzeniem można spawać przy prądzie od 20 A. 
Kolejnym czynnikiem zmniejszającym przegrzanie jest spawanie przerywane punktowo lub odcinkami. Warto spawać z przerwami pozwalającymi na stygnięcie elementu, co w znacznym stopniu zabezpieczy go przed niekorzystnymi wpływami wysokich temperatur. Nawet w przypadku stosowania małych prądów spawania ciepło stopniowo kumuluje się, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku elementów o małej masie.
Spawanie cienkich blach karoseryjnych jest specyficznym przypadkiem prac spawalniczych, w których zazwyczaj dąży się do uzyskania gładkiej powierzchni w miejscu spawania. 
W spawaniu konstrukcji stalowych zwykle spoiny nie podlegają obróbce mechanicznej, ponieważ stanowią ważny węzeł stanowiący między innymi o parametrach wytrzymałościowych konstrukcji.

Jak wybrać spawarkę (lutospawarkę)?
Czy jest takie urządzenie jak lutospawarka? Odpowiedź może zaskakiwać: NIE. Jak to możliwe, że wielu sprzedawców używa określenia, które nie wynika wprost z wiedzy technicznej? Handel ma ogromny wpływ na stosowane przed odbiorców nazewnictwo. Czym jest w takim razie urządzenie stosowane do lutospawania MIG? Aby prawidłowo dobrać półautomat spawalniczy do lutospawania blach karoseryjnych, należy zwrócić uwagę na podstawowe parametry i funkcje urządzenia.
Do lutospawania MIG wykorzystywane są półautomaty spawalnicze MIG-MAG.
Aby urządzenie spełniało właściwie swoje funkcje podczas napraw karoserii samochodowych, musi spełniać określone kryteria.

Najważniejsze to:

  • zakres minimalnego prądu spawania min. 15 A,
  • jak najbardziej zautomatyzowany dobór parametrów,
  • zalecane jest stosowanie urządzeń z pulsem

Identyfikacja parametrów urządzeń spawalniczych
Można zauważyć poważne problemy z umiejętnością właściwego zrozumienia danych zawartych na tabliczkach znamionowych urządzeń spawalniczych. To samo dotyczy interpretacji parametrów technicznych podawanych w ofertach handlowych oraz instrukcjach obsługi. Dlatego też poniżej przedstawiono sposób rozumienia podstawowych informacji. Należy jednak pamiętać, że ten sam parametr może być nieco inaczej oznaczany przez niektórych producentów. Warto skorzystać z pomocy interenetu i odszukać, co dana informacja może oznaczać. Często zapomina się, że w kieszeni znajduje się „cały świat”. W smartfonie, oczywiście.

Przykładowe parametry i ich oznaczenia:

  • napięcie/częstotliwość zasilania – U1 
  • natężenie prądu zasilania – maksymalne I1max
  • natężenie prądu pracy – I1eff
  • napięcie na wyjściu bez obciążenia – U0
  • napięcie pracy – U2
  • prąd znamionowy maksymalne – I2max
  • prąd znamionowy pracy – I2
  • sprawność – η
  • stopień ochrony – IP...

Warto pamiętać, że spoina lutospawana wykonana przy zbyt dużym prądzie powoduje przetop materiału rodzimego i zmieszanie spoiny miedzianej ze stalą. Połączenie na pierwszy rzut oka wygląda poprawnie, ale jest absolutnie nie do przyjęcia ze względów technicznych. Dodatkowo wiadomo, że w takim przypadku doszło do przegrzania elementów. Z punktu widzenia ekonomicznego jest również zjawiskiem bardzo negatywnym, ponieważ skoro i tak materiał został przegrzany, to po co wydawano tyle pieniędzy na drogi drut miedziany?

Bogusław Raatz
Herkules Auto-Technika
Fot. Gys

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Bogusław Raatz Herkules Auto-Technika
Spawalnictwo w naprawach blacharskich – spawanie blach stalowych
Rys. 1. Spawanie MIG/MAG: 1 – materiał spawany, 2 – spoina, 3 – łuk elektryczny, 4 – rolki prowadzące drut, 5 – przewód prądowy, 6 – końcówka prądowa (dysza drutu), 7 – dysza gazowa, 8 – wlot gazu osłonowego, 9 – chmura gazu, 10 – jeziorko (BR)
Rys. 2. Przekrój spoiny: 1 – materiał rodzimy (spawany), 2 – spoina, 3, 4 – krawędź przetopu, 5 – strefa rozgrzania do wartości bliskiej temperatury topnienia materiału rodzimego (BR)
Rys. 3. Spawanie i lutowanie twarde, czyli lutospawanie MIG: 1 – materiał łączony, 2 – spoina (BR)
Rys. 4. Lutospawanie MIG: 1 – łączony materiał, 2 – uchwyt spawalniczy, 3 – spoina lutospawana, 4 – chmura gazu, 5 – spoiwo, A – przestrzeń do wpłynięcia spoiwa (BR)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony