Firma Autorobot Finland Oy opracowała nowy sposób montażu samochodu do ramy naprawczej. Montaż samochodu do ramy naprawczej za górną krawędź progu (miejsce uszczelki drzwiowej) – ta technologia montażu eliminuje bardzo drogie specjalistyczne mocowania do każdej marki oddzielnie (BMW, Mercedes Benz, Audi, Renault), obniża koszty i skraca czas montażu. Wzmocniona konstrukcja otworu drzwiowego (klatka bezpieczeństwa) umożliwia zastosowanie tej metody. Firma ubiega się o uzyskanie patentu na to rozwiązanie techniczne (fot. 1).
Fot. 1
Inną alternatywą przy naprawie małych i średnich uszkodzeń w MB, BMW, Audi itp. bez rantu progowego jest zastosowanie szybkiego mocowania A „Star” i górnego mocowania F w otworze drzwiowym (fot. 1).
Fot. 2
Pojazdy bez rantu progowego mogą być zamocowane za pomocą mocowania „Star” A i głowicy mocującej E – konieczność kilku specjalistycznych głowic mocujących (fot 2)
Fot. 3
Mocowanie A „Star” oraz jego ramię B jest zablokowane szybko przez klin C za pomocą tylko kilku uderzeń młotkiem. Pojazd (patrz fot. 3) został zakotwiony do ramy naprawczej za pomocą szybkiego mocowania „Star” i ramienia D. Firma Autorobot Finland Oy opracowała nowoczesny sprzęt do mocowania i podparcia samochodu, czego rezultatem jest szybki i łatwy montaż pojazdu do ramy, gwarantujący precyzyjne czynności naprawcze. Obecnie opatentowany system Autorobota oferuje najszybsze na rynku jednośrubowe szczęki progowe dla pojazdów z dolnym rantem progowym (około 80 proc. pojazdów posiada ten rant) oraz zestaw Starblok do mocowania pojazdów z konstrukcją ramową i pojazdów bez rantu progowego.
Fot. 4. 650C/B+ Zestaw do zamocowania i prostowania MB i BMW.
Zestaw nr 650C/B+ pasuje do następujących modeli MB: 123, 124 E-klasa, 126, 129 SL-klasa, 140 S-klasa, 201, 202 C-klasa, 210 E-klasa, a także BMW serii 300 i 700. Zestaw jest przeznaczony do ram naprawczych z wyższymi szczękami progowymi. Może być także zastosowany w przypadku ram naprawczych o niższej ładowności, ale tylko przy dołączeniu zestawu modyfikującego. W zestawie są 4 szt. Starbloków nr 682A, co oznacza, że podwozie pojazdu może być naciągane w czasie, gdy jest zamocowanie w Starblokach. To przyczynia się do szybszego ustawienia podwozia. Mocowania Starblok nr 682A spełniają wiele innych funkcji w czasie prostowania pojazdu, a więc są przydatne prawie przy każdym rodzaju naprawy.
Fot. 5. 650C-21 Zestaw mocowań do Audi A8.
Fot. 6. 650C-22 Zestaw mocowań do samochodu Cadillac XLR.
Fot. 7. 669B+ Zestaw do zamocowania podwozia pojazdów z konstrukcją ramową.
Zestaw nr 669B+ jest przeznaczony do pojazdów z konstrukcją ramową. Zawiera 4 szt. mocowań Starblok – innowacyjną technologię, niespotykaną dotąd na rynku napraw powypadkowych. Zastosowanie zestawu Starblok zdecydowanie wpływa na szybkość montażu i prostowania pojazdu. Szybkość wynika ze swobodnego ruchu obrotowego imadeł Starblok. 4 Starbloki przyczyniają się także do szybszego zamocowania długich samochodów dostawczych.
Fot. 8
Należy podkreślić, iż w zestawie nr 669B+ Starblok nr 682A+ jest podstawowym mocowaniem. Zestaw zawiera dodatkowe elementy do zamocowania Starbloków w wielu przypadkach mocowania pojazdów. Zapewnia uniwersalność potrzebną do zamocowania, prostowania i podparcia większości pojazdów posiadających konstrukcję ramową.
Fot. 9 669B-1 Zestaw mocowań do 669B.
Fot. 10 669B-29 Zestaw uchwytów kątowych.
Fot. 11 669B-30 Zestaw dodatkowy do zestawu nr 669B - do samochodów specjalnych.
Fot. 12 669B-44 Zestaw dodatkowy do zestawu nr 669B - do Opla, Isuzu.
Fot. 13 669B-45 Zestaw dodatkowy do zestawu nr 669B - do Nissana Patrola GR.
Fot. 14 669B-46 Zestaw dodatkowy do zestawu nr 669B - do Mitsubishi Pajero.
Fot. 15 669B-51C Mocowanie nr do pojazdów terenowych, MPV i dostawczych.
Fot. 16.
Nowe łańcuchowe mocowanie nr 669B-51C podtrzymuje podłużnicę pojazdu i delikatnie naciska ją do wewnątrz (zdjęcie A, pkt 3). W przypadku pojazdów z tradycyjną podłużnicą łańcuch jest dodatkowo zamocowany wokół belki podłużnicy, aby podpierać szczękę (zdjęcie B). Specjalna zaleta tego nowego mocowania to umożliwienia zacisku karoserii pojazdu przez dokręcenie śruby 1 (zdj. B, pkt 2), podczas gdy ten sam ruch jednocześnie zaciska łańcuch (4) wokół struktury podłużnicy. Mocowanie łańcucha jest założone do podstawowego ramienia Starbloka (5), gdzie wysokość może być ustawiona za pomocą rozpórek (6) dla różnych karoserii. Model opatentowany.
Fot. 17 669B-52+ Łączniki (4 szt.) do zestawu nr 669B-1.
Fot. 18 682A+A8 Zestaw mocowań Audi do A8.
Dostępne tylko dla autoryzowanych warsztatów naprawczych Audi A8.
Fot. 19 683-1 Zestaw mocowań.
Jan Sobański
Komentarze (0)