usług motoryzacyjnych
W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci w dziedzinie motoryzacji nastąpił bardzo znaczący postęp. Dotyczy to zarówno światowej motoryzacji, jak i naszej krajowej. Po pierwsze, samochód nie jest już oznaką bogactwa, lecz stał się czymś zupełnie zwyczajnym, stał się przedmiotem wręcz niezbędnym do normalnego funkcjonowania przeciętnego obywatela. Ten znaczący rozwój w ciągu ostatnich 20-30 lat w dziedzinie motoryzacji wynika przede wszystkim z gwałtownego przyspieszenia postępu technicznego. Niemal we wszystkich gałęziach gospodarki wprowadzono w tym czasie nowe, coraz tańsze technologie wytwarzania, co doprowadziło do stanu obecnego, w którym samochód jest dostępny już niemal dla każdego. Za wartość używanego dziesięcio-, dwunastoletniego samochodu średniej klasy producenta można dziś kupić dobry markowy rower z górnej półki. W związku z tym coraz więcej, zwłaszcza młodych ludzi, kupuje obecnie samochód.
Ta rosnąca stale i to w ogromnym tempie liczba pojazdów wymaga stałej obsługi serwisowej. Wzrasta więc zapotrzebowanie na wszelkie usługi świadczone przez warsztaty samochodowe. I w tym zakresie w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił znaczący przełom. Zmieniła się przede wszystkim forma i organizacja tego typu placówek. Jeszcze niedawno na rynku istniała rzesza małych warsztatów samochodowych. Zlokalizowane były one głównie w “przypadkowych” pomieszczeniach garażowych. Znaczna ich część posiadała tylko podstawowy zestaw narzędzi ślusarskich, a nieliczne były wyposażone w kanał przeglądowy. Poziom zaawansowania technicznego eksploatowanych wówczas pojazdów pozwalał na swobodne prowadzenie wszelkich prac naprawczych w tak wyposażonych warsztatach. Jednak wzrastający w ogromnym tempie postęp techniczny spowodował nagły wzrost pojawiających się nowoczesnych, a zarazem nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Proces ten wymusił nieuniknione zmiany na rynku warsztatów samochodowych. Dodatkowo, wprowadzenie gospodarki wolnorynkowej wywołało napływ kapitału zagranicznego na nasz rynek. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać autoryzowane salony sprzedaży powiązane ze stacjami serwisowymi wszystkich liczących się w świecie producentów samochodowych. Przy obecnym zaawansowaniu technicznym produkowanych pojazdów autoryzowana stacja danego producenta zawsze już będzie miała przewagę nad niezależnym warsztatem naprawczym. Ogromną przeszkodą dla zwykłego warsztatu w konkurowaniu z siecią autoryzowanych serwisów producentów pojazdów są nie tylko możliwości finansowe, uniemożliwiające zakup najnowocześniejszego sprzętu naprawczo-diagnostycznego, ale również brak dostępu do wiedzy technicznej (brak szkoleń, dokumentacji serwisowych) i mniejsze możliwości reklamowo-marketingowe. Obecnie produkowane pojazdy naszpikowane są wręcz elektroniką. Wyposażone są w elektroniczne układy wtryskowe, układy ABS i inne systemy elektroniczne. Diagnozowanie i naprawy tego typu pojazdów wymagają ogromnej wiedzy, najnowocześniejszego sprzętu diagnostycznego oraz stałego dostępu do aktualnych danych technicznych. W tej sytuacji większość małych warsztatów powstałych w poprzedniej “epoce” nie jest już w stanie sprostać ciągle rosnącym wymaganiom właścicieli pojazdów w zakresie rodzaju, jakości i terminowości świadczonych usług bez przekształcenia warsztatu, modernizacji wyposażenia warsztatowego, podwyższania kwalifikacji swoich pracowników i agresywnego działania marketingowego. Małe, zazwyczaj rodzinne warsztaty, nie nadążają z koniecznością wyposażenia ich w najnowszej generacji aparaturę diagnostyczno-pomiarową, nie mają dostępu do aktualnych informacji technicznych, specjalistycznych szkoleń i nowinek w zakresie technologii naprawczych.
Wzrastająca ciągle liczba marek pojazdów i ich modeli, różnorodność ich stale zmieniających się konstrukcji, rozpowszechnienie nowych, coraz bardziej skomplikowanych układów elektronicznych – te właśnie czynniki powodują, że przeciętne warsztaty samochodowe przestają sobie powoli radzić ze świadczeniem usług dla wszystkich marek i w pełnym zakresie usług. Efektem tego jest widoczny w ostatnich latach kierunek przekształcania warsztatów ogólnych, świadczących wszelkie usługi motoryzacyjne, w wyspecjalizowane placówki usługowe wykonujące prace serwisowe dla wszystkich marek, ale tylko w danym zakresie. W związku z tym zauważalne jest coraz bardziej wyraźne rozgraniczanie specjalizacji wszystkich świadczonych na rynku usług motoryzacyjnych. Aktualna tendencja jest więc taka, że warsztaty świadczące usługi motoryzacyjne mają coraz częściej wyraźnie określoną specjalizację. Dzięki temu są w stanie, nawet dla tak olbrzymiej różnorodności pojazdów poruszających się po naszych drogach zapewnić sobie pełen zakres specjalistycznych narzędzi, oprzyrządowania i niezbędnej dokumentacji do sprawnego wykonywania usług w ramach swojej specjalizacji. Obecnie wszystkie czynności diagnostyczne, naprawcze i obsługowo-serwisowe pojazdów samochodowych wykonywane w różnego rodzaju wyspecjalizowanych placówkach związanych bezpośrednio z motoryzacją (z pominięciem autoryzowanych stacji obsługi konkretnych producentów) można podzielić na:
- badania techniczne pojazdów – wykonywane przez stacje kontroli pojazdów, kontrolujące okresowo stan techniczny pojazdów i dopuszczające pojazd do użytkowania w ruchu drogowym. Jest to specjalizacja wymagająca od inwestora zdecydowanie największych nakładów finansowych. Wiąże się to ze spełnieniem bardzo rygorystycznych warunków zarówno co do samych pomieszczeń placówki, jak również i wyposażenia kontrolno-pomiarowego (wszystkie przyrządy muszą mieć atest potwierdzający zgodność urządzenia z urzędowo przyjętymi normami pomiarowymi);
- diagnostykę – wykonywaną przez warsztaty mające na wyposażeniu przyrządy umożliwiające diagnozowanie poszczególnych układów pojazdów (zawieszenia, układu kierowniczego, geometrii ustawienia kół, układu hamulcowego, świateł, układów elektronicznych, analizę spalin), mającą na celu określenie dalszej przydatności do eksploatacji poszczególnych elementów układów i stwierdzenie konieczności wykonania określonych regulacji i napraw;
- mechanikę ogólną – wykonywaną przez warsztaty posiadające stanowiska kanałowe lub podnośniki, obejmującą wymianę zużytych pasków klinowych, filtrów, klocków, tarcz i bębnów hamulcowych, łożysk, przegubów amortyzatorów i innych elementów zawieszeń;
- serwis ogumienia – polegający dziś przede wszystkim na wymianie opon letnich na zimowe i odwrotnie i wyważaniu kół oraz naprawach przebić opon grzybkami naprawczymi. Coraz częściej do usług świadczonych przez serwisy ogumienia zaliczyć można również przechowywanie ogumienia sezonowego. Wzrasta stale ilość serwisów ogumienia zajmujących się napełnianiem kół azotem;
- naprawy nadwozi (ze względu na złożoność konstrukcji i różnorodność prac można tu wyróżnić kilka specjalizacji, choć w związku ze stosowaną technologią napraw wykonywane są one w ramach jednej placówki mieszczącej się we wspólnym obiekcie warsztatowym);
- blacharstwo – wykonujące obecnie w zdecydowanej większości naprawy powypadkowe nadwozi i w znacznie mniejszym zakresie czynności polegające na wymianie skorodowanych części nadwozia;
- lakiernictwo – zajmujące się nakładaniem wielowarstwowych powłok lakierniczych i ich utwardzaniem w kabinach lakierniczych;
- tapicerstwo – obejmujące naprawy, a najczęściej wymianę uszkodzonych fragmentów poszycia foteli i siedzeń oraz wewnętrznego pokrycia drzwi;
- serwis szyb – świadczone usługi sprowadzają się do wstawiania uszkodzonych podczas wypadku lub kradzieży szyb. Ta specjalizacja występuje bardzo często bez powiązania z kompleksowymi naprawami nadwozi;
- naprawy zderzaków, spojlerów i innych plastikowych elementów pojazdów;
- elektrotechnikę – wraz ze wzrostem w pojazdach układów elektronicznych, specjalizacja ta zmienia swoje oblicze. W przeszłości zajmowała się wszystkim co dotyczyło prądu w samochodzie. Obecnie świadczy usługi w zakresie obsługi akumulatorów, układu rozruchowego (rozruszników i alternatorów) instalacji elektrycznej oraz reflektorów;
- elektronikę – jedną z najważniejszych obecnie specjalizacji w całej branży usług motoryzacyjnych, ze względu na naszpikowanie pojazdów samochodowych układami elektronicznymi, sterującymi pracą niemal wszystkich pozostałych układów w samochodzie;
- obsługę układów klimatyzacji – zajmującą się okresową (coroczną) obsługą i naprawą samochodowych klimatyzacji.
Poza wymienionymi, wiodącymi specjalizacjami w branży usług motoryzacyjnych, istnieje jeszcze wiele innych, na które również warto zwrócić uwagę. Należą do nich:
- montaż i obsługa gazowych instalacji zasilających,
- kompleksowa wymiana olejów i płynów eksploatacyjnych,
- obsługa i naprawa układów wydechowych,
- obsługa i naprawa układów hamulcowych,
- obsługa układów wtryskowych,
- myjnie samochodowe,
- obsługa i naprawa układów chłodzenia,
- montaż instalacji alarmowych,
- obsługa i naprawa automatycznych skrzyń biegów,
- prostowanie felg (zwłaszcza ze stopów lekkich),
- tuning pojazdów,
- montaż sprzętu audio-wizualnego i nagłaśniającego,
- dorabianie kluczy i awaryjne otwieranie pojazdów,
- awaryjne naprawy pojazdów w terenie (niestacjonarne) – naprawy układu elektronicznego sterowania i mobilny serwis ogumienia,
- holowanie – pomoc drogowa.
W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci w dziedzinie motoryzacji nastąpił bardzo znaczący postęp. Dotyczy to zarówno światowej motoryzacji, jak i naszej krajowej. Po pierwsze, samochód nie jest już oznaką bogactwa, lecz stał się czymś zupełnie zwyczajnym, stał się przedmiotem wręcz niezbędnym do normalnego funkcjonowania przeciętnego obywatela. Ten znaczący rozwój w ciągu ostatnich 20-30 lat w dziedzinie motoryzacji wynika przede wszystkim z gwałtownego przyspieszenia postępu technicznego. Niemal we wszystkich gałęziach gospodarki wprowadzono w tym czasie nowe, coraz tańsze technologie wytwarzania, co doprowadziło do stanu obecnego, w którym samochód jest dostępny już niemal dla każdego. Za wartość używanego dziesięcio-, dwunastoletniego samochodu średniej klasy producenta można dziś kupić dobry markowy rower z górnej półki. W związku z tym coraz więcej, zwłaszcza młodych ludzi, kupuje obecnie samochód.
Ta rosnąca stale i to w ogromnym tempie liczba pojazdów wymaga stałej obsługi serwisowej. Wzrasta więc zapotrzebowanie na wszelkie usługi świadczone przez warsztaty samochodowe. I w tym zakresie w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił znaczący przełom. Zmieniła się przede wszystkim forma i organizacja tego typu placówek. Jeszcze niedawno na rynku istniała rzesza małych warsztatów samochodowych. Zlokalizowane były one głównie w “przypadkowych” pomieszczeniach garażowych. Znaczna ich część posiadała tylko podstawowy zestaw narzędzi ślusarskich, a nieliczne były wyposażone w kanał przeglądowy. Poziom zaawansowania technicznego eksploatowanych wówczas pojazdów pozwalał na swobodne prowadzenie wszelkich prac naprawczych w tak wyposażonych warsztatach. Jednak wzrastający w ogromnym tempie postęp techniczny spowodował nagły wzrost pojawiających się nowoczesnych, a zarazem nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Proces ten wymusił nieuniknione zmiany na rynku warsztatów samochodowych. Dodatkowo, wprowadzenie gospodarki wolnorynkowej wywołało napływ kapitału zagranicznego na nasz rynek. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać autoryzowane salony sprzedaży powiązane ze stacjami serwisowymi wszystkich liczących się w świecie producentów samochodowych. Przy obecnym zaawansowaniu technicznym produkowanych pojazdów autoryzowana stacja danego producenta zawsze już będzie miała przewagę nad niezależnym warsztatem naprawczym. Ogromną przeszkodą dla zwykłego warsztatu w konkurowaniu z siecią autoryzowanych serwisów producentów pojazdów są nie tylko możliwości finansowe, uniemożliwiające zakup najnowocześniejszego sprzętu naprawczo-diagnostycznego, ale również brak dostępu do wiedzy technicznej (brak szkoleń, dokumentacji serwisowych) i mniejsze możliwości reklamowo-marketingowe. Obecnie produkowane pojazdy naszpikowane są wręcz elektroniką. Wyposażone są w elektroniczne układy wtryskowe, układy ABS i inne systemy elektroniczne. Diagnozowanie i naprawy tego typu pojazdów wymagają ogromnej wiedzy, najnowocześniejszego sprzętu diagnostycznego oraz stałego dostępu do aktualnych danych technicznych. W tej sytuacji większość małych warsztatów powstałych w poprzedniej “epoce” nie jest już w stanie sprostać ciągle rosnącym wymaganiom właścicieli pojazdów w zakresie rodzaju, jakości i terminowości świadczonych usług bez przekształcenia warsztatu, modernizacji wyposażenia warsztatowego, podwyższania kwalifikacji swoich pracowników i agresywnego działania marketingowego. Małe, zazwyczaj rodzinne warsztaty, nie nadążają z koniecznością wyposażenia ich w najnowszej generacji aparaturę diagnostyczno-pomiarową, nie mają dostępu do aktualnych informacji technicznych, specjalistycznych szkoleń i nowinek w zakresie technologii naprawczych.
Wzrastająca ciągle liczba marek pojazdów i ich modeli, różnorodność ich stale zmieniających się konstrukcji, rozpowszechnienie nowych, coraz bardziej skomplikowanych układów elektronicznych – te właśnie czynniki powodują, że przeciętne warsztaty samochodowe przestają sobie powoli radzić ze świadczeniem usług dla wszystkich marek i w pełnym zakresie usług. Efektem tego jest widoczny w ostatnich latach kierunek przekształcania warsztatów ogólnych, świadczących wszelkie usługi motoryzacyjne, w wyspecjalizowane placówki usługowe wykonujące prace serwisowe dla wszystkich marek, ale tylko w danym zakresie. W związku z tym zauważalne jest coraz bardziej wyraźne rozgraniczanie specjalizacji wszystkich świadczonych na rynku usług motoryzacyjnych. Aktualna tendencja jest więc taka, że warsztaty świadczące usługi motoryzacyjne mają coraz częściej wyraźnie określoną specjalizację. Dzięki temu są w stanie, nawet dla tak olbrzymiej różnorodności pojazdów poruszających się po naszych drogach zapewnić sobie pełen zakres specjalistycznych narzędzi, oprzyrządowania i niezbędnej dokumentacji do sprawnego wykonywania usług w ramach swojej specjalizacji. Obecnie wszystkie czynności diagnostyczne, naprawcze i obsługowo-serwisowe pojazdów samochodowych wykonywane w różnego rodzaju wyspecjalizowanych placówkach związanych bezpośrednio z motoryzacją (z pominięciem autoryzowanych stacji obsługi konkretnych producentów) można podzielić na:
- badania techniczne pojazdów – wykonywane przez stacje kontroli pojazdów, kontrolujące okresowo stan techniczny pojazdów i dopuszczające pojazd do użytkowania w ruchu drogowym. Jest to specjalizacja wymagająca od inwestora zdecydowanie największych nakładów finansowych. Wiąże się to ze spełnieniem bardzo rygorystycznych warunków zarówno co do samych pomieszczeń placówki, jak również i wyposażenia kontrolno-pomiarowego (wszystkie przyrządy muszą mieć atest potwierdzający zgodność urządzenia z urzędowo przyjętymi normami pomiarowymi);
- diagnostykę – wykonywaną przez warsztaty mające na wyposażeniu przyrządy umożliwiające diagnozowanie poszczególnych układów pojazdów (zawieszenia, układu kierowniczego, geometrii ustawienia kół, układu hamulcowego, świateł, układów elektronicznych, analizę spalin), mającą na celu określenie dalszej przydatności do eksploatacji poszczególnych elementów układów i stwierdzenie konieczności wykonania określonych regulacji i napraw;
- mechanikę ogólną – wykonywaną przez warsztaty posiadające stanowiska kanałowe lub podnośniki, obejmującą wymianę zużytych pasków klinowych, filtrów, klocków, tarcz i bębnów hamulcowych, łożysk, przegubów amortyzatorów i innych elementów zawieszeń;
- serwis ogumienia – polegający dziś przede wszystkim na wymianie opon letnich na zimowe i odwrotnie i wyważaniu kół oraz naprawach przebić opon grzybkami naprawczymi. Coraz częściej do usług świadczonych przez serwisy ogumienia zaliczyć można również przechowywanie ogumienia sezonowego. Wzrasta stale ilość serwisów ogumienia zajmujących się napełnianiem kół azotem;
- naprawy nadwozi (ze względu na złożoność konstrukcji i różnorodność prac można tu wyróżnić kilka specjalizacji, choć w związku ze stosowaną technologią napraw wykonywane są one w ramach jednej placówki mieszczącej się we wspólnym obiekcie warsztatowym);
- blacharstwo – wykonujące obecnie w zdecydowanej większości naprawy powypadkowe nadwozi i w znacznie mniejszym zakresie czynności polegające na wymianie skorodowanych części nadwozia;
- lakiernictwo – zajmujące się nakładaniem wielowarstwowych powłok lakierniczych i ich utwardzaniem w kabinach lakierniczych;
- tapicerstwo – obejmujące naprawy, a najczęściej wymianę uszkodzonych fragmentów poszycia foteli i siedzeń oraz wewnętrznego pokrycia drzwi;
- serwis szyb – świadczone usługi sprowadzają się do wstawiania uszkodzonych podczas wypadku lub kradzieży szyb. Ta specjalizacja występuje bardzo często bez powiązania z kompleksowymi naprawami nadwozi;
- naprawy zderzaków, spojlerów i innych plastikowych elementów pojazdów;
- elektrotechnikę – wraz ze wzrostem w pojazdach układów elektronicznych, specjalizacja ta zmienia swoje oblicze. W przeszłości zajmowała się wszystkim co dotyczyło prądu w samochodzie. Obecnie świadczy usługi w zakresie obsługi akumulatorów, układu rozruchowego (rozruszników i alternatorów) instalacji elektrycznej oraz reflektorów;
- elektronikę – jedną z najważniejszych obecnie specjalizacji w całej branży usług motoryzacyjnych, ze względu na naszpikowanie pojazdów samochodowych układami elektronicznymi, sterującymi pracą niemal wszystkich pozostałych układów w samochodzie;
- obsługę układów klimatyzacji – zajmującą się okresową (coroczną) obsługą i naprawą samochodowych klimatyzacji.
Poza wymienionymi, wiodącymi specjalizacjami w branży usług motoryzacyjnych, istnieje jeszcze wiele innych, na które również warto zwrócić uwagę. Należą do nich:
- montaż i obsługa gazowych instalacji zasilających,
- kompleksowa wymiana olejów i płynów eksploatacyjnych,
- obsługa i naprawa układów wydechowych,
- obsługa i naprawa układów hamulcowych,
- obsługa układów wtryskowych,
- myjnie samochodowe,
- obsługa i naprawa układów chłodzenia,
- montaż instalacji alarmowych,
- obsługa i naprawa automatycznych skrzyń biegów,
- prostowanie felg (zwłaszcza ze stopów lekkich),
- tuning pojazdów,
- montaż sprzętu audio-wizualnego i nagłaśniającego,
- dorabianie kluczy i awaryjne otwieranie pojazdów,
- awaryjne naprawy pojazdów w terenie (niestacjonarne) – naprawy układu elektronicznego sterowania i mobilny serwis ogumienia,
- holowanie – pomoc drogowa.
Komentarze (0)