Samochód składa się z kilku tysięcy części, ale jeśli przewody zapłonowe w silniku benzynowym nie będą w stanie dostarczyć odpowiedniego natężenia prądu do świec, nie uda się nawet uruchomić jednostki napędowej.
Aby silnik benzynowy działał, umieszczone w cylindrach świece zapłonowe muszą sprawnie zapalać mieszkankę paliwa i powietrza. Świece te są zasilane prądem wysokiego napięcia wytwarzanym przez cewkę zapłonową, a następnie przesyłanym przez przewody zapłonowe. Te z kolei muszą być sprawne cały czas mimo ekstremalnych warunków panujących pod maską samochodu.
Uszkodzenie przewodów zapłonowych może wynikać z wielu czynników. Do awarii mogą przyczynić się gwałtowne skoki temperatury, a także wahania wilgotności, silne drgania przenoszone od silnika i w końcu ryzyko uszkodzenia wskutek np. wycieku oleju, który jest żrący dla izolacji przewodu. Co więcej, przewód może zostać uszkodzony także „od środka”, na przykład wskutek niesprawności i zużycia świec zapłonowych.
Z kolei niesprawne przewody zapłonowe to przede wszystkim kłopot z rozruchem zimnego silnika, zwłaszcza w deszczowe dni. Jeśli uszkodzona jest izolacja przewodu, to przy zwiększonej wilgotności powietrza jest o wiele większe ryzyko wystąpienia „przebicia” i braku możliwości zasilenia świecy zapłonowej prądem o odpowiednim natężeniu. To z kolei może albo zupełnie unieruchomić silnik lub też spowodować jego nierówną pracę (tzw. „gubienie cykli” przez pojedynczy cylinder).
Jak uniknąć niespodzianek podczas porannego uruchamiania jednostki napędowej? Przewody zapłonowe mają ograniczoną trwałość, wytrzymują zwykle od 30 do 50 tys. km przebiegu. Dobrą praktyką warsztatową jest ich wymiana razem z wymianą świec zapłonowych. Jeśli więc zbliża się termin wymiany przewodów zapłonowych, nie warto zwlekać z tym do momentu, w którym auto odmówi posłuszeństwa. Lepiej zawczasu wykonać tę czynność, nie narażając się na niepotrzebne stresy.
Wybierając przewody zapłonowe do samochodu, należy też zawsze kierować się ich jakością. Przewody zapłonowe wykonane w najwyższej jakości izolacjach i osłonach silikonowych, zarówno z rdzeniem miedzianym, jak i ferromagnetycznym, ma w swojej ofercie np. firma Janmor. Proline to przewody nadające się zarówno do zastosowania w pojazdach zasilanych benzyną, jak i przy bardziej wymagających instalacjach gazowych LPG/CNG.
Komentarze (0)