Śliska nawierzchnia oraz szybko zapadający zmrok, ograniczający widoczność – to dwa powody, dla których późną jesienią i zimą układ hamulcowy musi działać bez najmniejszego zarzutu. Często zaniedbywanym elementem tego układu, i to zarówno przez kierowców, jak i mechaników, jest płyn hamulcowy. O tym, jaką rolę odgrywa płyn w samochodzie, czy użytkownicy aut są tego świadomi, jak często należy kontrolować i wymieniać ten płyn oraz o akcji „Jedź Bezpiecznie”, która promuje wiedzę na ten temat - rozmawiamy z Sylwestrem Szymalakiem, prezesem firmy Organika, producentem chemii motoryzacyjnej.
Czy polscy kierowcy mają świadomość, że płyn hamulcowy, jak każdy inny płyn eksploatacyjny, należy kontrolować oraz wymieniać?
Robiliśmy badania świadomości kierowców i mechaników samochodowych. Pytaliśmy o rolę płynu hamulcowego, sprawdzaliśmy, czy wiedzą, że płyn trzeba wymieniać. Wyniki były bardzo zaskakujące. Okazało się, że tylko 10% kierowców i 20% mechaników wie i pamięta o wymianie płynu hamulcowego. Brak świadomości jest potężny. Niestety płyn hamulcowy może decydować o życiu - kierowcy, pasażera lub pieszego.
Skoro większość z nas nie rozumie tej roli, proszę o jej przybliżenie.
Praktycznie na zimnym aucie to można hamować nawet na czystej wodzie w układzie hamulcowym. Woda ma jednak tylko temperaturę wrzenia 100 stopni Celsjusza, natomiast tarcze hamulcowe mogą się rozgrzać nawet do 300 stopni. Płyn hamulcowy musi wytrzymać taką temperaturę. Jeżeli zamieni się w gaz, robi się korek parowy, hamulec wpada w podłogę i tracimy hamowanie. Dzieje się tak, gdy do płynu dostanie się nawet niewielka ilość wody, co jest zjawiskiem całkowicie naturalnym.
Stąd pomysł na akcję „Jedź Bezpiecznie”. W ramach tej akcji organizujecie bezpłatne badania stanu płynu hamulcowego, ale co chyba ważniejsze – dużo o tym mówicie i promujecie wiedzę na ten temat. (Akcja trwa do 30.11.2016 – więcej informacji jedzbezpiecznie.com.pl)
W tym roku ta akcja ma już czwartą swoją edycję. Stwierdziliśmy, że trzeba zacząć tę świadomość budzić. Zaprosiliśmy licznych partnerów: PZMot, ITS, policję, media. Naszym strategicznym partnerem jest sieć warsztatów Euromaster, gdzie te bezpłatne badania przeprowadzamy.
Na nasze konferencje zapraszamy członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Być może poskutkuje to tym, że badanie płynu hamulcowego stanie się obowiązkowym elementem corocznego badania technicznego pojazdów. Naszym głównym, zasadniczym celem jest kwestia zapoznania kierowców i mechaników z rolą płynu hamulcowego w samochodzie.
Woda w płynie a skuteczność hamulców
W dniu inauguracji kolejnej edycji akcji Jedź Bezpiecznie na torze w Łodzi organizatorzy przeprowadzili test, do udziału w którym zaprosili też naszą redakcję. Dwa takie same auta, takie samo wyposażenie. Identyczne prędkości i ten sam punkt hamowania. Różnica była tylko taka, że do płynu hamulcowego w jednym z samochodów dolano odrobinę wody (proporcje 90% płyn + 10% woda).
Jak wypadły te testy zobaczcie na naszym filmie:
Akcja Zima
A my zachęcamy mechaników samochodowych do proponowania swoim klientom kontroli i ewentualnej wymiany płynu hamulcowego. Z badań firmy Organika S.A. wynika, że co czwarty pojazd poruszający się po polskich drogach kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany płynu w układzie hamulcowym. Wymianę płynu zaleca się co 2 – 3 lata lub każdorazowo po przejechaniu 40.000 km.
Ten tekst powstał w ramach akcji "Zima w Warsztacie". Przez cały listopad publikować będziemy cenne porady, informacje, wywiady dla mechaników samochodowych i właścicieli warsztatów, dotyczące pracy serwisów w okresie jesienno-zimowym. Więcej tekstów TUTAJ.
Komentarze (0)