
Sprężarki tłokowe rzędowe o stałej wydajności są produkowane z przeznaczeniem do dużych układów klimatyzacji, np. w autobusach. Mają znacznie większą wydajność w porównaniu do kompresorów klimatyzacji, jakie są montowane w samochodach osobowych.
Liderem na rynku w produkcji kompresorów klimatyzacji w autobusach jest Bock. Jego model FK2 jest typowym kompresorem rzędowym dwucylindrowym. Sprężarki rzędowe produkowane są również przez firmy Bitzer i Thermo King. W zależności od potrzeb i wymagań systemu klimatyzacji do autobusów, producenci kompresorów oferują nam sprężarki 2-, 4- i 6-tłokowe. Sprężarka/kompresor 4- i 6-tłokowa jest zbudowana w kształcie litery V. Takie rozwiązanie zmniejsza gabaryty sprężarki oraz wpływa korzystnie na jej równomierną pracę, co znajduje odzwierciedlenie w poprawie komfortu podróżowania.
Zakup nowej sprężarki kompresora wiąże się z poniesieniem sporych wydatków. Jednak ze względu na ogólną dostępność części do sprężarek klimatyzacji jak i samą budowę sprężarki, która jest tak skonstruowana, aby umożliwić jej regenerację, należy, o ile to tylko możliwe, kompresory klimatyzacji poddawać procesowi regeneracji. Ograniczy to znacznie koszty eksploatacji systemu klimatyzacji w autobusach. Sam proces regeneracji sprężarki niewiele różni się od tego, jakiemu poddawane są silniki spalinowe. Procesowi regeneracji można również poddawać sprzęgła elektromagnetyczne, łącznie z przewijaniem cewek 24 V.
A – WAŁ KOROBOWY
B – DŁAWICA, USZCZELNIACZ
C – ŁOŻYSKA WAŁU
D – SWORZEŃ TŁOKA
E – KORBOWÓD
F,G – PRZYŁĄCZA
H – POMPA OLEJU
I – FILTR OLEJU
Komentarze (0)