Jest to komponent poddany ogromnym obciążeniom, szczególnie w dzisiejszych pojazdach. Nowoczesne metody komputerowe pozwalają na dokładną analizę obciążeń i nacisków w całym procesie działania sprężyn resorujących. Kwestia nowej jakości stali spowodowała, iż stało się możliwe zredukowanie wagi sprężyn, jak również całkowitej masy pojazdu. W celu osiągnięcia dużej wytrzymałości, stal musi być znacznie wzmocniona, lecz powtarzanie tego procesu może powodować osłabienie trwałości materiału – stal staje się bardziej krucha. Materiał staje się bardziej narażony na pęknięcia, zarysowania oraz drobne szczeliny.
Resory sprężynowe działają w trudnych warunkach, szczególnie zimą. Deszcz, śnieg i lód w połączeniu z solą oraz szczątki opon pozostałe na drogach – to połączenie może doprowadzić do ich defektów. Stal użyta do resorów koroduje. Dodatkowo, drobiny piasku znajdujące się na drodze mogą dostawać się do wnętrza resoru i powodować uszkodzenia powłoki stalowej w postaci mikroskopijnych szczelin, które z każdym ruchem zawieszenia mogą się powiększać. Bardzo często resory sprężynowe ulegają uszkodzeniom podczas porannego wyprowadzania samochodu z garażu, przejeżdżania przez krawężnik czy przeszkody zwalniające, jak również wyrwy i tzw. tarkę przed światłami. Swego rodzaju nagłe obciążenie oraz niskie temperatury, jakim poddane są resory, mogą być wystarczającym powodem do nagłego przerwania ich pracy lub do znacznego wycieku płynów (układy zastosowane w pojazdach marki Citroën). W zależności od układu zawieszenia, dalsze poruszanie się samochodem z uszkodzonymi resorami jest niebezpieczne lub wręcz niemożliwe.W zasadzie, żaden samochód z uszkodzonymi sprężynami czy resorami nie jest zdatny do jazdy. Często zdarza się, że kierowca nie zauważy defektu w zawieszeniu. Można nie zauważyć odpowiedniego ułożenia wysokości pojazdu związanego z zawieszeniem. Znacznie częściej obserwowanym zjawiskiem są dziwne odgłosy wydobywające się z przedniej części prawej lub lewej strony pojazdu. Jest to spowodowane defektami w zawieszeniu, które poddawane jest znacznym obciążeniom oraz gwałtownym ruchom.
Nasza rada dla mechaników jest bardzo prosta. Prosimy o dokładne sprawdzenie każdej sprężyny resorowej, a szczególnie jej końcówek zawsze, kiedy samochód znajduje się na podnośniku. Prosimy o dużą uwagę podczas przeglądów – nie można rozpoznać problemu za pomocą dotyku palcami, lepiej użyć latarki. Pamiętajmy, że resory, na których widać oznaki rdzy, mogą ulec awarii w każdej chwili. Zepsuta sprężyna resorująca może być sprawą bardzo uciążliwą, kosztowną oraz zagrażającą bezpieczeństwu.
Andrew D. Graham
Suplex
Komentarze (0)