Przyczyny
Przyczyną braku rozłączania sprzęgła nie musi być samo sprzęgło. Często jest to spowodowane wadą układu wysprzęglania, zablokowaniem się łożyska pilotującego lub nieprzestrzeganiem ważnych wskazówek montażowych.
Dlatego należy sprawdzić:
- Czy przestrzegano wszystkich fachowych kryteriów?
- Układ wysprzęglania.
Czy części są zużyte? Linka, układ hydrauliczny, punkty łożyskowania.
Czy ustawienie jest prawidłowe?
Zbyt duże bicie boczne tarczy sprzęgła
Przyczyna:
- Odkształcenie przy transporcie lub montażu.
- Bicie boczne jest większe niż ok. 0,5 mm.
Rezultat:
- Podniesienie płyty dociskowej jest niedostateczne, aby całkowicie rozłączyć sprzęgło.
Adnotacja:
- Przed montażem tarczy sprzęgła należy zawsze sprawdzić ją na bicie boczne.
Korozja wielowypustu piasty
Przyczyna:
- Nieodpowiednie nasmarowanie podczas montażu.
Rezultat:
- Tarcza sprzęgła nie przesuwa się na wałku sprzęgłowym, jest zablokowana. Okładzina sprzęgła ma nadal kontakt z powierzchnią cierną koła zamachowego. W początkowym stadium może to objawiać się szarpaniem.
Adnotacja:
- Stosować zawsze smar wysokowydajny SACHS nr 4200 080 050.
Uszkodzony wielowypust piasty
Przyczyna:
- Montaż wałka sprzęgłowego i piasty sprzęgła na siłę.
Rezultat:
- Tarcza sprzęgła nie przesuwa się na wałku sprzęgłowym, jest zablokowana.
Adnotacja:
- Przy montażu wyśrodkować tarczę sprzęgła odpowiednimi narzędziami!
- Wałek sprzęgłowy wprowadzać ostrożnie.
Odkształcona (wypukła) tarcza sprzęgła
Przyczyna:
- Przy montażu wałek sprzęgłowy mocno uderzył w piastę tarczy sprzęgła.
- Odkształcenie na skutek silnego przegrzania (stalowe elementy zrobiły się niebieskie).
Rezultat:
- Podniesienie płyty dociskowej jest niedostateczne, aby całkowicie rozłączyć sprzęgło.
Adnotacja:
- Powoduje również problemy z rozłączaniem na skutek zbyt małego podniesienia płyty dociskowej.
Złamane sprężyny okładzin lub blacha zabieraka
Przyczyna:
- Opuszczono silnik lub skrzynię biegów, mimo że wałek sprzęgłowy znajdował się jeszcze w piaście tarczy sprzęgła. Wyłamanie na skutek podważenia.
- Przesunięcie równoległe lub kątowe.
Rezultat:
- Zbyt duże bicie boczne tarczy sprzęgła.
Wybity wielowypust piasty/zadziory
Przyczyna:
- Obudowa skrzyni biegów i kołnierz skrzyni korbowej niewyśrodkowane względem siebie, nierówna praca na skutek przesunięcia kątowego lub równoległego.
- Brak łożyska pilotującego.
- Zbyt duży luz lub brak prowadzenia wałka sprzęgłowego.
Rezultat:
- Piasta zablokowana na wałku sprzęgłowym.
Adnotacja:
- Może również powodować hałas.
Okładzina poddana zbyt wysokim obrotom/pęknięta
Przyczyna:
- Jazda z dużą prędkością z wciśniętym pedałem sprzęgła i włączonym niskim biegiem; tarcza sprzęgła przekracza dopuszczalne obroty.
- Zbyt mocna redukcja biegu.
Rezultat:
- Odłamane kawałki okładziny blokują się w kole zamachowym i docisku sprzęgła.
Adnotacja:
- Nie dotyczy to w żaden sposób silnika! Obroty rozrywające okładzin są o 1,7 – 2 razy wyższe od maksymalnych obrotów silnika. Przegrzane okładziny ulegają rozerwaniu już wcześniej.
Tłumik drgań skrętnych zniszczony na skutek przeciążenia
Przyczyna:
- Jazda na niskich obrotach. Jazda na wysokim biegu przy małej prędkości i na pełnym obciążeniu.
- Bardzo nierówna praca silnika.
- Wybite przeguby w układzie przeniesienia napędu.
Rezultat:
Odłamane fragmenty wyrzucane są na zewnątrz i klinują się w okładzinach.
Załamane lub odkształcone styczne sprężyny płytkowe
Przyczyna:
- Ekstremalne hamowanie silnikiem na skutek:
- błędnej redukcji biegu,
- nieprawidłowego holowania,
- błędnej obsługi na hamowni podwoziowej.
- Luz w układzie przeniesienia napędu.
- Odkształcenie przy montażu.
Rezultat:
- Niedostateczne uniesienie płyty dociskowej.
Sprężyna talerzowa ociera przy wysprzęglaniu o tłumik drgań skrętnych
Przyczyna:
- Przekroczenie dopuszczalnego skoku wysprzęglika.
- Montaż nieprawidłowej tarczy.
Rezultat:
- Sprężyna talerzowa zabiera ze sobą tarczę sprzęgła.
Adnotacja:
- Powoduje również hałas.
Wytarte listki sprężyny talerzowej/widełki wyłączające
Przyczyna:
- Odkształcona tuleja prowadząca wysprzęglika.
- Niepoprawne scentrowanie silnika i skrzyni biegów.
Rezultat:
- Stałe mimośrodowe dosuwanie wysprzęglika do listków sprężyny talerzowej wykraczające poza wymiar samośrodkowania powoduje ruch względny, a tym samym zużycie części. To samo może dotyczyć widełek wyłączających.
Złamana/ekstremalnie przegrzana płyta dociskowa
Przyczyna:
- Ciągła jazda na ślizgu sprzęgła.
- Zbyt słaba siła docisku.
- Wady układu wysprzęglania, np. brak luzu sprzęgła, ciężka praca.
- Olej/smar na okładzinie.
- Zbyt duże zużycie powierzchni koła zamachowego.
Rezultat:
- Niedostateczne uniesienie płyty dociskowej.
Zdeformowana pokrywa sprzęgła (docisk sprzęgła typu MX – VW, Audi, Seat, Skoda)
Przyczyna:
- Montaż nieprawidłowego docisku sprzęgła.
- Docisk sprzęgła nieprawidłowo ustawiony względem trzpieni centrujących koła zamachowego.
Rezultat:
- Obudowa odkształca się na tyle, że tarcza dociskowa nie może dostatecznie się podnieść.
Całkowicie zniszczony wstępny tłumik drgań
Przyczyna:
- Przy montażu wałek sprzęgłowy mocno uderzył w piastę tarczy sprzęgła.
Rezultat:
- Poważne uszkodzenia powodują całkowitą awarię.
Adnotacja:
- Wielostopniowe układy tłumienia drgań skrętnych mają złożoną, delikatną konstrukcję. Dlatego montaż należy przeprowadzać szczególnie ostrożnie.
Komentarze (0)