Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  05.12.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 1 minuta

Sprzęgło zrywne – anioł stróż układu przeniesienia napędu w samochodach dostawczych

Tłumienie drgań silnika spalinowego zostało zrewolucjonizowane przez wprowadzenie dwumasowego koła zamachowego. Otworzyło to nowe możliwości dla rozwoju silnika. Od tego momentu możliwe stało się skuteczne tłumienie drgań silnika wysokoprężnego, tłumienie drgań silników o wysokich momentach obrotowych oraz usunięcie rezonansu z zakresu pracy.

Dwumasowe koła zamachowe są ciągle rozwijane i możemy zauważyć w nich szereg zmian konstrukcyjnych zależnych od konkretnego zastosowania.

Presja czasu i stres związany z kosztami, oraz napięte terminy mają wpływ na użytkowanie samochodu dostawczego. Schaeffler opracował specjalną wersję sprawdzonego dwumasowego koła zamachowego (DMF), które jest przeznaczone do obsługi wysokich obciążeń układu napędowego.

Konstrukcja sprzęgła zrywnego ITL (z ang. Impact Torque Limiter) umożliwia przemieszczenie się kołnierza zabieraka, zmniejszając tym samym nagłe przeciążenia w układzie napędowym. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko powstające na skutek rezonansu w układzie przeniesienia napędu. W sytuacji, gdy na kole zamachowym pojawi się moment obrotowy minimum 1,5 razy większy od maksymalnego momentu generowanego przez silnik, sprzęgło zostaje zerwane. Tarcza zabierakowa porusza się wtedy względem masy wtórnej. Wystąpienie zwiększonego momentu obrotowego powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej. Jednym słowem mamy zniszczone koło dwumasowe ale skrzynia biegów i inne elementy współpracujące pozostają nieuszkodzone.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony