Prawie żaden inny element samochodu nie potrzebuje tak niezawodnej ochrony przed smarowaniem, jak skrzynia biegów. Funkcję tę spełniają wysokiej jakości i wydajne oleje przekładniowe, które zapewniają długą żywotność przekładni.
W przypadku fabrycznego napełniania olejem przekładniowym wielu producentów obiecuje dożywotnią ochronę układu. Jednak taka gwarancja uwzględnia ograniczony czas eksploatacji pojazdu (od około 8 do 12 lat), a nie cały okres pracy skrzyni biegów. Ta optymistyczna projekcja ochrony środka smarnego zwykle prowadzi do problemów w rzeczywistości. Szarpana zmiana biegów w niskich temperaturach, ograniczone przenoszenie mocy i zwiększone zużycie paliwa zwykle wskazują na potrzebę wcześniejszej wymiany oleju w skrzyni biegów.
Jakie działanie ma zużyty olej przekładniowy?
Przyczyny i decydujące czynniki prowadzące do przedwczesnego starzenia to z jednej strony duże mechaniczne ścieranie kół zębatych i tarcz sprzęgła, z drugiej strony – obciążenia termiczne. Niekorzystne nawyki jazdy pogarszają również pozytywne właściwości smarne i lepkość w dłuższej perspektywie oraz przyspieszają proces starzenia oleju przekładniowego i samej przekładni. W przypadku pominięcia wymiany oleju ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów jest wysokie i mogą być konieczne kosztowne naprawy. Z tych powodów olej przekładniowy należy wymieniać nie rzadziej niż co 150-180 tys. km lub – według opinii wielu mechaników – nawet co 50-100 tys. km.
Warsztaty i mechanicy używają dodatków czyszczących
Jednak prosta wymiana oleju w skrzyni biegów wiąże się z ryzykiem, że stare osady nie zostaną rozpuszczone i zanieczyszczą olej do wymiany. Powoduje to niepożądane skutki, takie jak przedwczesne pienienie i tworzenie się szlamu olejowego po wymianie. Dlatego wiele warsztatów i mechaników stosuje przy wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów wysokiej jakości dodatki czyszczące.
Wydłużona żywotność – mniejsze zużycie paliwa
Środki czyszczące ATF, takie jak wysokiej jakości Bizol ATF Cleaner + a50, doskonale spełniają to zadanie. Rozpuszczają stare osady i niezawodnie czyszczą skrzynię biegów, dzięki czemu stare pozostałości są wypłukiwane podczas wymiany. Wydłuża to żywotność oleju przekładniowego i skrzyni biegów, poprawia zmianę biegów i zmniejsza zużycie paliwa.
Komentarze (0)