Ponad 10,5 mld złotych klienci firm leasingowych przeznaczyli na sfinansowanie dóbr ruchomych i nieruchomości przy pomocy leasingu i pożyczki w I kwartale 2015 r.
W większości były to inwestycje w dobra ruchome: pojazdy osobowe i dostawcze, ciężarowe oraz maszyny i urządzenia. Dzięki tym inwestycjom na koniec marca br. branża leasingowa odnotowała 3,7-proc. wzrost w zakresie ruchomości i łączną dynamikę rynku na poziomie 3%.
- Polski rynek leasingu rozwija się stabilnie, co pokazują najnowsze dane krajowe, opublikowane przez Związek Polskiego Leasingu po I kwartale 2015 r. i europejskie dane Leaseurope podsumowane na koniec 2014 r. – komentuje Arkadiusz Etryk, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL. - Siódma pozycja Polski na mapie europejskiego leasingu wskazuje na niesłabnący potencjał polskiego rynku.
Za pośrednictwem finansowania udzielonego przez branżę leasingową polscy przedsiębiorcy w I kwartale br. najchętniej sięgali po: pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony (w strukturze finansowania ruchomości stanowią one łącznie 38,1%). Drugie miejsce zajęło finansowanie maszyn i urządzeń, w tym IT (32,4% udział w rynku), a trzecie, z 27-procentowym udziałem – transport ciężki (m.in. samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzęt kolejowy).
Analizując szczegółowo wyniki wypracowane przez branżę od stycznia do końca marca br., widzimy, że pomimo odnotowanego spadku w I kwartale kluczowe dla polskiej branży leasingowej pozostają pojazdy lekkie (wartość nowych kontraktów na poziomie 4 mld zł). Na ujemną dynamikę pierwszego kwartału (-7,5% r/r) w tej części rynku wpłynęło okienko kratkowe i wysoka baza z 2014 r., kiedy finansowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79%.
Dobre wyniki leasingodawcy wypracowali także w segmencie maszyn i urządzeń (łącznie z IT). Wartość nowych kontraktów wyniosła 3,423 mld zł, przy rosnącej dynamice na poziomie 12,8% (w porównaniu do tego samego okresu 2014 r.). W ramach segmentu maszyn i urządzeń największy udział stanowiły maszyny rolnicze, finansowane głównie za pośrednictwem pożyczki inwestycyjnej oraz finansowane leasingiem maszyny do produkcji tworzyw sztucznych, maszyny do obróbki metalu, a także sprzęt budowlany.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach nie słabnie zainteresowanie finansowaniem środków transportu ciężkiego, o czym świadczą: rosnąca dynamika tego segmentu (11,3% r/r) oraz łączna wartość nowych transakcji – 2,851 mld zł.
Rynek nieruchomości, z malejącym udziałem w rynku (wynoszącym po I kwartale mniej niż 2%), zakończył pierwsze trzy miesiące roku z 23,4-proc. spadkiem, przy wartości nowych kontraktów 185 mln zł.
Komentarze (0)