Na stosowanie stanowiska z podnośnikiem mogły sobie pozwolić jedynie duże i dobrze prosperujące serwisy. Obecnie, ze względu na znaczny postęp technologiczny i coraz większą konkurencję w tym zakresie, ceny podnośników są coraz bardziej przystępne i właściciel nawet małego warsztatu staje przed wyborem, ale już nie pomiędzy stanowiskiem kanałowym a podnośnikiem, lecz jego konkretnej konstrukcji.
Zdecydowaną zaletą stosowania na stanowisku obsługowym podnośnika w stosunku do kanału rewizyjnego jest możliwość płynnej regulacji wysokości unoszenia pojazdu, a w związku z tym zapewnienia najbardziej optymalnych warunków pracy, dostosowanych do wzrostu pracownika oraz wykonywanych czynności naprawczych i obsługowych. Kryteria doboru rodzaju podnośnika muszą być dostosowane do konkretnych potrzeb i zastosowań, czyli rodzaju wykonywanych czynności obsługowych oraz oczywiście możliwości finansowych warsztatu. Na ocenę techniczną danego rodzaju podnośnika wpływ mają następujące czynniki:
- przeznaczenie,
- poziom zaawansowania technologicznego,
- trwałość,
- bezpieczeństwo,
- niezawodność.
Przeznaczenie jest bardzo istotnym czynnikiem decydującym przede wszystkim o wyborze konkretnego rozwiązania konstrukcyjnego, bowiem zupełnie różne konstrukcje podnośników będą stanowić optymalne rozwiązanie stanowiska obsługowego np. przy obsłudze ogumienia i pomiarze geometrii kół. Z przeznaczeniem podnośnika ściśle związana jest wygoda obsługi pojazdu, czyli swobodne wykonywanie specyficznych czynności wynikających z przewidzianego przy obsłudze i naprawie procesu technologicznego. Poziom zaawansowania technologicznego wynika z zastosowanej konstrukcji i jest związany bezpośrednio z ceną podnośnika. Wynikają z niego również występujące w trakcie jego eksploatacji różne czynności obsługowe, regulacyjne oraz konserwacyjne. Na bezpieczeństwo wpływ mają stosowane w konkretnych konstrukcjach rodzaje przeróżnych zabezpieczeń w trakcie normalnej eksploatacji oraz w przypadku wystąpienia awarii układu (mechanizmu) unoszącego lub jego uszkodzenia. Niezawodność określana jest przyjętym przedziałem czasowym, w którym podnośnik jest w stanie realizować przewidziane dla niego zadania, czyli unoszenie pojazdu, zachowując jednocześnie określone wartości wskaźników eksploatacyjnych. Bezpośrednio z pojęciem niezawodności wiąże się również jego trwałość, czyli zdolność utrzymywania przez niego stanu przydatności do zakończenia okresu eksploatacji przy zachowaniu przewidzianych konstrukcyjnie przez producenta czynności obsługowych i naprawczych. Przy wyborze konkretnego rodzaju podnośnika warsztaty sugerują się najczęściej uniwersalnością zastosowania, choć wiadomo, że warunek ten jest często trudny do uzyskania przy szerokim zakresie świadczonych usług. Najbardziej popularną obecnie konstrukcją podnośników są rozwiązania dwukolumnowe. Są one wykorzystywane głównie do bieżącej obsługi serwisowej pojazdów (wymiana oleju, elementów zawieszenia obsługi ogumienia i bieżących napraw). W konstrukcji tej wyróżnić należy stosowane dwa rodzaje napędu:
- elektromechaniczny,
- elektrohydrauliczny.
W przeszłości dominowało pierwsze rozwiązanie. Obecnie jest bardzo szybko i skutecznie wypierane przez napęd elektrohydrauliczny, którego zaletą jest zdecydowanie cichsza praca, energooszczędność przy opuszczaniu pojazdu, mniejsza awaryjność oraz przede wszystkim brak konieczności okresowej obsługi serwisowej związanej z regulacją współpracujących elementów układu unoszącego. Unoszenie w podnośnikach dwukolumnowych realizowane jest przy wykorzystaniu regulowanych czterech ramion unoszących. Przy uniesionym pojeździe układ zawieszenia i koła ulegają zwolnieniu. Drugą grupę podnośników stanowią konstrukcje czterokolumnowe. Zapewniają one stabilność unoszenia pojazdu poprzez unoszenie pojazdu stojącego kołami na dwóch płytach najazdowych. Jedna z płyt posiada zawsze możliwość przesuwania, zapewniając tym samym warunki do obsługi pojazdów o różnych rozstawach kół. W podnośnikach czterokolumnowych stosowany jest już niemal wyłącznie napęd elektrohydrauliczny. Tego typu konstrukcje występują w wersjach zwykłych, czyli obsługowych (z płaskimi płytami najazdowymi) oraz diagnostycznych, czyli umożliwiających wykonywanie pomiaru i kontroli parametrów ustawienia geometrii kół i osi. W przypadku wersji diagnostycznej, płyty najazdowe wyposażone są dodatkowo w obrotnice kół przednich i płyty rozprężne kół tylnych oraz suwany wzdłuż płyt najazdowych dźwignik osi, umożliwiający częściowe uniesienie pojazdu (jednej osi) przy wykonywaniu czynności kompensacji bicia kół w trakcie pomiaru geometrii pojazdu. Nowością coraz częściej stosowaną przez producentów podnośników jest wersja podnośnika czterokolumnowego z parą dodatkowych nożyc umieszczonych w płytach najazdowych (zamiast dźwignika osi). To rozwiązanie zapewnia możliwość uniesienia całego pojazdu, a nie tylko jednej osi, jak to miało miejsce przy dźwigniku osi, a dzięki temu zwolnienie wszystkich czterech kół i układu zawieszenia jednocześnie.
Coraz powszechniejsze są obecnie konstrukcje nożycowe. Unoszenie pojazdu realizowane jest z wykorzystaniem siłowników hydraulicznych rozkładających odpowiednią konstrukcję nożycową. W tej grupie podnośników oferowane są wersje podprogowe, czyli takie w których pojazd ma zwolnione koła oraz najazdowe, w których unoszony pojazd stoi na kołach umieszczonych na płytach najazdowych. W tej opcji wyróżnić można konstrukcję zwykłą (obsługową) z płaskimi najazdami oraz diagnostyczną doposażoną w obrotnice, płyty rozprężne oraz dodatkową parę nożyc do unoszenia pojazdu w celu zwolnienia kół i zawieszenia. Podnośniki nożycowe mogą być osadzane na posadzce lub zagłębione w niej. Zaletą drugiego rozwiązania jest fakt, iż po opuszczeniu płyt najazdowych znajdują się one na równym poziomie z posadzką, co zdecydowanie poprawia organizację pracy w warsztacie. Inną grupę podnośników stanowią wersje słupowe. Mechanizm unoszący osadzony jest w specjalnej „kasecie” w posadzce. Mają one ramiona unoszące lub płyty najazdowe i w zależności od konstrukcji mają jeden lub kilka słupów. Każda z oferowanych obecnie konstrukcji podnośników ma swoje wady i zalety. Podnośniki słupowe zajmują pewną przestrzeń w warsztacie, ograniczając tym samym możliwości przemieszczania pojazdów. Kolejnym utrudnieniem w przypadku podnośników dwukolumnowych jest ograniczony dostęp do pojazdu przez kolumny. Zaletą natomiast jest ich cena oraz brak konieczności wykonywania zagłębień w posadzce. Podnośniki nożycowe i słupowe umożliwiają całkowite schowanie ich w posadzce w pozycji spoczynkowej. Koszt ich nabycia jest jednak znacznie wyższy niż wersji kolumnowej.
Dobór odpowiedniego podnośnika powinien być w związku z tym rozpatrywany bardzo indywidualnie w zależności od warunków lokalowych, wymagań konkretnego stanowiska obsługowego, wykonywanych usług oraz zasobności portfela. Przy tak szerokiej ofercie asortymentowej na rynku warsztaty decydujące się na zakup podnośnika, zwłaszcza te czyniące to po raz pierwszy, mają problemy z wyborem konkretnego rozwiązania. Dodatkowo, istniejąca obecnie na rynku liczba dystrybutorów sprzętu warsztatowego nie ułatwia im tego wyboru, a wręcz przeciwnie. Czym kierować się więc powinny warsztaty przy wyborze modelu konkretnego podnośnika oraz dostawcy?
Podnośnik warsztatowy jest urządzeniem, które ma pracować stosunkowo długo, warto więc wybrać taką firmę, która z pewnością to zagwarantuje i zapewni odpowiednią obsługę techniczną oraz serwis w przyszłości. Na rynku jest wielu sprzedawców tzw. internetowych, którzy oferują podnośniki w bardzo atrakcyjnych cenach, znacznie odbiegających od realiów rynkowych w tym zakresie. Decydując się na zakup u takiego dystrybutora, kusząc się niższą ceną, można pozostać z poważnym problemem w przyszłości w postaci braku jakiegokolwiek wsparcia serwisowego. Zdarzają się również na rynku sytuacje, w których dystrybutor rozprowadza podnośniki samochodowe bez wymaganych na rynku certyfikatów bezpieczeństwa. Znane są przypadki, gdy w trakcie przeprowadzania przez odpowiednie instytucje (Państwową Inspekcję Pracy czy Urząd Dozoru Technicznego) kontroli w warsztacie, wydawane są decyzje z nakazem wycofania z eksploatacji takich podnośników, co kończy się dla kupującego wyłącznie pozorną oszczędnością.
Warto więc wybierać dostawców podnośników z ugruntowaną pozycją na rynku i z odpowiednimi rekomendacjami. Przy zakupie konieczne jest więc uzyskanie od sprzedającego informacji o warsztatach, w których od lat pracują oferowane przez niego podnośniki. Opinia użytkownika pracującego z podnośnikiem od kilku lat jest obiektywną oceną dotyczącą jakości i trwałości sprzętu, ewentualnego wsparcia technicznego oraz funkcjonowania serwisu. Warto wybierać podnośniki, które są w ofercie dużych firm zajmujących się dystrybucją części samochodowych. Jest to bowiem wystarczająco dobra rekomendacja firmy będącej dystrybutorem tych urządzeń na rynku. Tak poważni sprzedawcy, jakim są największe hurtownie części zamiennych, wybierają na rynku tylko tych sprawdzonych i rzetelnych dystrybutorów podnośników.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)