Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Stacje Kontroli Pojazdów 2006

Konferencja w Zakopanem

W dniach 17-19 maja 2006 roku w Zakopanem odbyła się II Konferencja pt. “Stacje Kontroli Pojazdów 2006”.

Organizatorami konferencji byli: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Transportowy Dozór Techniczny oraz Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej. Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Transportu. Komitetowi Organizacyjnemu przewodniczył prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Kazimierz Zbylut, wiceprzewodniczącymi byli: Jan Urbanowicz – dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego oraz Lucjan Grzymała – prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej. Kilkudniowe obrady zgromadziły ponad 330 uczestników z całej Polski. Wśród gości znaleźli się m. in. minister Seweryn Kaczmarek – Główny Inspektor Transportu Drogowego, Maciej Wroński – dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Jerzy Król – naczelnik Wydziału Warunków Technicznych w Departamencie Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Krzysztof Hrycko i Dorota Cabańska z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Massimo Brunamonti, przedstawiciel EGEA z Brukseli, Leon Skoczyński – sekretarz generalny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, a także osoby zajmujące się problematyką SKP w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Przede wszystkim zaś licznie przybyli przedsiębiorcy i pracownicy stacji kontroli pojazdów z całej Polski. Pierwszy dzień konferencji wypełniły panele tematyczne i wystawa wyposażenia stacji kontroli pojazdów. Tematem rozpoczynającym była kontrola skuteczności działania zawieszenia pojazdu. Omówiono wpływ stanu technicznego zawieszenia na zachowanie się pojazdu w ruchu drogowym. Uczestnicy przedstawili kilka metod pomiarowych. Kolejnym tematem było badanie emisji spalin w silnikach pojazdów samochodowych oraz ocena wpływu zanieczyszczeń na środowisko naturalne, a także stosowane metodyki pomiarów wraz z przewidywanymi zmianami legislacyjnymi. Trzecia dyskusja obejmowała problematykę badania skuteczności działania układów hamulcowych w pojazdach samochodowych, ze szczególnym uwzględnieniem zestawów pojazdów i jednośladów w kontekście uregulowań prawnych w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.



Stół prezydialny. Od lewej: Kazimierz Zbylut (PISKP), Seweryn Kaczmarek GITD, Maciej Wroński (MinTrans), Leon Skoczyński (SIiTK Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP), Jan Urbanowicz (TDT).

Na koniec dnia dyskutowano o przyrządach do pomiaru ustawienia geometrii kół i osi pojazdów oraz wykorzystaniu najnowocześniejszych rozwiązań w tej dziedzinie do badań technicznych pojazdów do 3,5 t i powyżej 3,5 t DMC. W drugim dniu konferencji odbyły się obrady plenarne w trzech sesjach tematycznych: prawnej, technicznej i konkursowej.



Stół prezydialny. Od lewej: Kazimierz Zbylut (PISKP), Jan Urbanowicz (TDT), Seweryn Kaczmarek (GITD).

Sesję prawną prowadził Jan Urbanowicz – dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Składała się ona z kilku referatów. Pierwszy pt. “Najbliższe działania resortu transportu w zakresie transportu i ruchu drogowego” wygłosił Maciej Wroński – dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu. Referat zawierał informacje o czekających nas jeszcze w tym roku zmianach w ustawie “Prawo o ruchu drogowym”. Możemy się więc spodziewać wprowadzenia wymogu szkoleń okresowych dla diagnostów, zezwolenia budżetowym SKP na prowadzenie działalności, umożliwienia badania pojazdów z LPG przez podstawowe SKP, wprowadzenia obowiązku jazdy na światłach mijania przez cały dzień.



Goście na sali konferencyjnej.

Kolejną porcję informacji o planowanych zmianach uczestnicy konferencji usłyszeli z ust Jerzego Króla – naczelnika Wydziału Warunków Technicznych w Departamencie Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu. Planowane jest wprowadzenie – obowiązującego także w Unii – zakazu wyposażania przodu pojazdów w rury osłonowe. Ministerstwo Transportu stoi też na stanowisku, że konieczny jest zakaz montowania siedzeń bocznych w pojazdach typu pick – up (wyjątkiem będą pojazdy sanitarne i ciężarowe). Zmiany legislacyjne mają też na celu uwzględnienie w prawodawstwie polskim tzw. quad’ów oraz zasad przeprowadzania badań technicznych tych pojazdów. Referat Krzysztofa Hrycko z Departamentu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczył wyników pilotażowego przekazywania danych w ramach systemu CEPiK. W programie pilotażowym CEPiK uczestniczy 9 stacji kontroli pojazdów wytypowanych przez Izbę. Dużym problemem okazał się mały dostęp do szybkich łączy internetowych oraz różnorodność używanego przez stacje oprogramowania komputerowego. Powodowało to zarówno problemy w działaniu aplikacji, jak też przesyłaniu danych. Koniecznym więc stało się przedłużenie pilotażu oraz wprowadzenie zmian w samym programie. Ostatni w tej sesji referat pt. “Wymagania w stosunku do Stacji Kontroli Pojazdów w świetle obowiązujących przepisów. Egzaminowanie Diagnostów”, wygłosił Andrzej Kolasa – zastępca dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.



Wręczenie odznaczeń Zasłużony Dla Transportu. Od lewej: Bogdan Chudzik, Bogusław Bryczkowski, Maciej Wroński – wręczający odznaczenia (MinTrans).

Sesję techniczną prowadził Lucjan Grzymała – Prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej. Wśród prelegentów znaleźli się m. in. Seweryn Kaczmarek – Główny Inspektor Transportu Drogowego (Kontrola stanu technicznego pojazdów przez Inspekcje Transportu Drogowego oraz współpraca ze stacjami kontroli pojazdów), Radosław Bogdański z Politechniki Warszawskiej (Możliwości oceny zawieszeń w pojazdach w ramach czynności diagnostycznych SKP) oraz Massimo Brunamonti (Standardy badań technicznych na terenie Unii Europejskiej). W trakcie sesji konkursowej prowadzonej przez Kazimierza Zbyluta – prezesa Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Andrzej Lewandowski –dyrektor Zarządzający w firmie “DAMAL” – Systemy Zarządzania zaprezentował “System do rejestru badań technicznych pojazdów z modułem fiskalnym pod nazwą PISKP 2005”, którego autorem jest Izba. W trakcie tej sesji rozstrzygnięto również organizowane przez PISKP wspólnie z TDT, STM i SIiTK konkursy na “Najlepszą Stację Kontroli Pojazdów 2005 roku” oraz na “Diagnostę roku 2005”. Wyniki konkursów przedstawili przewodniczący jury: konkursu na najlepszego diagnostę Andrzej Piętak (prof. Wojskowej Akademii Technicznej) oraz przewodniczący jury konkursu na najlepszą SKP Andrzej Reński (prof. Politechniki Warszawskiej). W kategorii Najlepsza Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów wybrano (wg zajętych miejsc) Autocom BIS z Warszawy, T.K M.B Gwiździel w Chojnicach oraz Mercedes-Benz Sosnowiec. W kategorii stacji podstawowych nagrody nie zostały przyznane. Komisja wyróżniła stację AAC z Krakowa, “In Agra” z Gościeradowa oraz “Auto Test” ze Starego Sącza. Najlepszymi diagnostami zostali wybrani: Marcin Witkiewicz z firmy Lemar w Gdańsku, Mirosław Głazik z Zespołu Szkół Zawodowych w Bychawie oraz Czesław Borowski z firmy Box – Serwis z Tarczyna. Konferencję zakończył panel dyskusyjny, w którym uczestniczyła większość prelegentów i znaczna liczba uczestników.

W ostatnim dniu spotkania odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. W trakcie konferencji kilkunastu dostawców wyposażenia dla stacji kontroli pojazdów prezentowało swoją ofertę handlową. W kuluarach uczestnicy wymieniali doświadczenia i poglądy dotyczące stacji kontroli pojazdów. Prelekcje, pokazy, panele tematyczne i dyskusja na zakończenie konferencji okazały się pomysłem bardzo pozytywnie przyjętym przez gości i uczestników konferencji. Należy również podkreślić, że wspaniały widok roztaczający się z okien hotelu oraz mile spędzona uroczysta kolacja pozostawiły w pamięci uczestników niezatarte wspomnienia.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony