Amortyzatory stanowią jeden z istotnych elementów samochodu – warto przeprowadzić ich oględziny podczas wymiany opon na letnie
Amortyzatory to jedne z ważniejszych elementów samochodu, które na co dzień pozostają ukryte pod karoserią. Każdy mechanik powinien umieć ocenić ich stan techniczny, a dobrą do tego okazją jest okres wymiany opon.
Współczesne samochody to bardzo złożone konstrukcje, wymagają od mechaników coraz większej wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych. Po części prowadzi to do specjalizacji w serwisowaniu i naprawie pojazdów oraz odpowiedniego wyposażenia warsztatów. Niezmiennie jednak są obszary, w których każdy mechanik z łatwością sobie poradzi. Co więcej, warto dokonać przeglądu amortyzatorów przy każdej nadarzającej się okazji. W oczach klienta podkreśli to nasz wizerunek zawodowca, który stoi na straży bezpieczeństwa na drodze.
– Amortyzatory stanowią jeden z istotnych elementów samochodu, mają wpływ na właściwości jezdne i drogę hamowania, czyli ogólnie mówiąc – bezpieczeństwo. Na co dzień ukryte są pod karoserią samochodu, stąd trudno systematycznie oceniać ich wygląd i stan techniczny – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce. – Dlatego warto przeprowadzić takie oględziny podczas okresu wymiany opon na letnie. Poza oceną samych amortyzatorów powinniśmy przeprowadzić krótki wywiad z kierowcą na temat zachowania się samochodu podczas jazdy.
Główną rolą amortyzatorów jest zagwarantowanie odpowiedniego docisku koła samochodu do nawierzchni drogi, dlatego ich konstrukcje wykazują się bardzo wysoką wytrzymałością. Warto pamiętać, że i one mają ograniczoną odporność na zużycie czy uszkodzenia. Ponieważ sprawność amortyzatorów stopniowo obniża się w trakcie normalnej jazdy, kierowcy przyzwyczają się do zachodzących zmian i nie są w stanie rozpoznać różnicy w ich zachowaniu. Podstawowe pytania mechanika powinny sprowadzać się zatem do zachowania samochodu podczas hamowania, pokonywania zakrętów czy przejazdów przez progi zwalniające, a także odczuwalnych wibracji na kierownicy.
Warto obejrzeć obudowę amortyzatora – widoczne zacieki są sygnałem ich mechanicznego uszkodzenia. Ponadto wiele o stanie technicznym zawieszenia i warunkach eksploatacji mówi bieżnik zdjętych po sezonie opon. Zużyte krawędzie świadczą o niskim ciśnieniu w kołach, zaś zużyte środkowe powierzchnie o zbyt dużym ciśnieniu. Z kolei starta tylko jedna krawędź opony sygnalizuje niewłaściwą geometrię lub niesprawny układ hamulcowy. Wszystkie te nieprawidłowości wpływają również na zachowanie amortyzatorów – oznaką ich uszkodzenia może być nieregularnie zużyty bieżnik.
– Do szybszego obniżenia sprawności amortyzatorów przyczynia się również sam kierowca. Dynamiczne podjazdy pod krawężnik, nieomijanie dziur w jezdni czy przeładowywanie samochodu to kilka najczęstszych powodów – wymienia Andrzej Wojciech Buczek. – Przy ocenie zawieszenia powinnyśmy brać pod uwagę także stan połączeń metalowo-gumowych, mocowania górnego i sprężyn. Te elementy powinny być wymienione podczas montażu nowych amortyzatorów, oczywiście parami na tej samej osi kół.
Komentarze (0)