Przy niefachowym montażu obudowa filtra paliwa może zostać uszkodzona. Jednak negatywne skutki takiego montażu kierowca odczuje w pojeździe dopiero kilka miesięcy później.
Pamiętajmy, że wiele obudów filtrów paliwa, np. firmy Mahle, jest produkowanych ze stopów aluminium. Filtr paliwa jest zamocowany w pojeździe przy pomocy obejmy lub taśmy zaciskowej wykonanych ze stali. Oba materiały, a więc aluminium i stal, nie mogą się stykać ze sobą, muszą być oddzielone od siebie elektrycznie izolacją. W wypadku, gdy oba metale stykają się ze sobą i na dodatek dostanie się na nie przewodząca elektryczność ciecz (elektrolit, np. słona woda z sezonie zimowym), dochodzi do korozji kontaktowej. Poprzez chemiczno-fizyczną reakcję w miejscach styku aluminium reaguje i jest przeżerane. W miejscu, gdzie aluminium “rozpuści się”, filtr jest nieszczelny. Następnie, znajdujące się pod ciśnieniem paliwo wycieka na zewnątrz. Filtry firmy Mahle są powleczone folią pełniącą zarówno funkcję izolacyjną, jak i ochronną, co gwarantuje ich bezawaryjną pracę.
Fot. 1. Filtr paliwa Mahle w Mercedesie klasy C.
Fot. 2. Montaż filtra paliwa.
Fot. 3. Zabezpieczenie przed przekręceniem.
Czego należy przestrzegać przy wymianie filtra?
Przy montażu nowego filtra należy się z nim obchodzić bardzo starannie:
- Folia ochronna (fot. 1) nie może być w żadnym wypadku uszkodzona, ani – co gorsza – usunięta z filtra!
- Śruba mocująca uchwytu filtra nie może być dociągnięta zbyt mocno, ponieważ w ten sposób folia ochronna może zostać łatwo uszkodzona.
- Śruba mocująca uchwytu filtra nie może być także dociągnięta zbyt słabo. Jeżeli filtr paliwa będzie zamocowany zbyt luźno w uchwycie, folia ochronna znajdująca się na obudowie filtra w wyniku wibracji powstających podczas jazdy zostanie przetarta.
- Mechanikowi nie może podczas montażu filtra wyślizgnąć się z rąk śrubokręt, co może spowodować uszkodzenie folii ochronnej. Bardzo ważne jest ostrożne i staranne podłączanie przewodów paliwowych. Poprzez przekręcanie filtra w uchwycie, folia ochronna może być niezauważenie przerwana i uszkodzona. Z tego też powodu, filtr paliwa przy mocowaniu przewodów paliwowych należy przytrzymać nieruchomo w obejmie drugą ręką (fot. 2).
- Przy połączeniach śrubowych przewodów paliwowych należy zawsze używać drugiego klucza w celu zapobieżenia przekręceniu filtra (fot. 3).
- Jeżeli folia ochronna filtra ulegnie uszkodzeniu, zalecamy montaż nowego nieuszkodzonego filtra! Tylko poprzez fachowy, bezbłędny montaż może być zagwarantowane bezawaryjne funkcjonowanie filtra paliwa podczas jego okresu eksploatacji.
Komentarze (0)