Rozmawiamy z Robertem Piotrowiczem z firmy Gulf Polska.
Zanim zaczniemy mówić o marce Gulf, proszę wyjaśnić – skąd wzięła się taka nazwa? Czy rzeczywiście ma związek z zatoką?
Wszystko zaczęło się 1901 roku, kiedy to w Spindletop odkryto ropę naftową. W tamtym okresie powstało wiele firm i przeważnie brały one swoje nazwy od miejsc, w których były ulokowane szyby naftowe. Założyciele marki Gulf postanowili zaczerpnąć nazwę od Zatoki Meksykańskiej. Tak powstała firma Gulf Oil Corporation.
W jaki sposób marka zaistniała na rynku? W jaki sposób zdobyła popularność?
Sukces osiągnięty ponad 100 lat temu na polu eksploracji i produkcji przerodził się w korporacyjną kulturę postępu i doskonalenia produktu. Na przestrzeni tych lat firma Gulf stała się pionierem nowych technologii. W 1910 roku jako pierwsza na świecie prowadziła prace wydobywcze na platformach, a pierwszy na świecie proces katalitycznego krakingu stworzyła już w roku 1918. Z chwilą otwarcia pierwszej w świece stacji benzynowej w roku 1913 Gulf wkroczył na rynek konsumencki. W ostatnich latach firma stała się także pionierem sejsmologii lotniczej i rozpoczęła prace poszukiwawcze złóż uranu, jak również wykryła złoża gazu w Morzu Północnym.
Dziś firma Gulf jest dumna z całej gamy swoich produktów, pośród których środki smarne zajmują ważną pozycję. W procesie zmian ewolucyjnych gama ta została ostatnio całkowicie odnowiona, obejmując produkty do stosowania w niemal każdym pojeździe i maszynie. Co istotne, są to produkty zgodne z najnowszymi specyfikacjami, o najwyższej wydajności, jak również bardziej oszczędne i trwałe, nadające się do stosowania w starszych urządzeniach. Wszystkie wyroby marki Gulf spełniają wysokie wymagania stawiane przez restrykcyjne normy jakościowe.
Logo i barwy Gulf pojawiają się w najmniejszych oczekiwanych miejscach, m.in. na zegarkach, dezodorantach...
W odróżnieniu od innych marek, Gulf to również styl życia („Gulf Lifestyle”). Siła barw marki oraz ich związek z najważniejszymi zwycięstwami w sportach samochodowych doprowadziły do sytuacji, w której szereg producentów wyrobów marketingowych związanych ze sportem motoryzacyjnym związało się z Gulfem. Marki i produkty, z którymi Gulf podjął współpracę, zostały dobrane pod kątem jakości oraz innowacyjności – cech, z jakimi kojarzone są rdzenne produkty smarne z oferty firmy. Taka synergia pomiędzy wartościami marki a jej produktami sprawia, że w oczach konsumentów przedmioty związane ze stylem życia nabierają znaczenia i wartości.
Doskonałą akcją promocyjną był dla marki film „Le Mans”. Jak doszło do realizacji tego obrazu i jaki wkład miał w nim Gulf?
Wszystko zapoczątkował aktor Steve McQueen, który w tamtych czasach był prawdziwą ikoną kina. W swoich filmach grał postacie „prawdziwych” mężczyzn, którzy nie mówią o rzeczach zbytecznych, natomiast przykładają uwagę do tego, co robią. Taki był również sam McQueen. Miał wiele zainteresowań, których nie wahał się realizować, będąc dobrze opłacanym aktorem. Jego największą pasją były pojazdy. Posiadał licencję pilota oraz samolot. Interesowały go motocykle off-roadowe, ścigał się nimi na wyścigach Baja 1000 oraz Mint 400. Najwięcej czasu poświęcał jednak samochodom. Był właścicielem m.in. Ferrari 250 Lusso Berlinetta, Jaguara D-Type XKSS i Porsche 356.
McQueen angażował się w wyścigi samochodowe i poważnie rozważał karierę kierowcy wyścigowego. W 1970 i 1971 roku pracował nad własnym pełnometrażowym filmem pt. „Le Mans”, w którym zasiadł za sterami Porsche w słynnych kolorach marki Gulf, które już w tamtych latach były ikoną sukcesu. McQueen chciał uczestniczyć w wyścigu 24 h Le Mans wraz ze szkockim kierowcą Jackie Stewartem w Porsche 917, lecz z powodu filmu musiał zrezygnować. Choć „Le Mans” nie odniosło sukcesu finansowego i niemal zrujnowało McQueena, obraz ten uchodzi dzisiaj za najwierniejszy film o wyścigach samochodowych.
W jaki sposób Gulf udziela się w motosporcie, z którym jest kojarzony? W barwach marki jeżdżą już nie tylko samochody...
Jest tu dużo do opowiadania, gdyż naszą przygodę ze sportem zaczęliśmy w 1966 roku kiedy to powstał nowoczesny Ford GT 40. Potem było Porsche 917, McLaren F1, Audi, Courage C65, LOLA, Lamborghini Gallardo GT3, Aston Martin DBR9, a obecnie Aston Martin Vantage (V8 I V12). Wszystkie te auta brały (a te ostatnie – wciąż biorą) udział w prestiżowych, wytrzymałościowych wyścigach serii Le Mans, odnosząc liczne zwycięstwa. Jesteśmy również głównym partnerem Gulf Top Fuel Drag Bike, najszybszego motoru świata. Wspomnę tylko, że jego moc to 1520 KM. Nie, to nie pomyłka – 1520 KM z 1,6 l pojemności. 100 km/h osiąga w 0,7 s, a niecałe 6 sekund potrzeba mu do rozwinięcia prędkości 400 km/h. Jest niski, długi i naprawdę przerażający.
W ofercie marki można znaleźć produkty nadające się do wykorzystania w praktycznie każdym rodzaju pojazdu i maszyny. Jakich olejów Gulf produkuje i sprzedaje najwięcej?
To prawda. Marka Gulf oferuje najwięcej, najwyższej jakości środków smarnych na rynku. Jesteśmy w stanie odpowiedzieć na potrzeby każdego sektora rynku, którego ważnym elementem funkcjonowania jest smarowanie. Oleje dla motoryzacji są głównym sektorem naszej działalności w Polsce. Jednak nie ukrywamy, że jesteśmy obecni w innych dziedzinach, gdzie nasze wysokiej jakości produkty cieszą się bardzo dużym uznaniem. Co warto podkreślić, produkty Gulf dostępne są niemal na całym świecie.
Komentarze (0)