Wydarzenia

ponad rok temu  15.03.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Czy zmiana przepisów wpłynie na konstrukcję podnośników?

Przedstawiamy nowe informacje na temat licznika cząstek stałych i planowanych zmian w normie dla podnośników pojazdów. Informacje otrzymaliśmy od EGEA (European Garage Equipment Association) z siedzibą w Brukseli, stowarzyszenia zrzeszającego producentów i dystrybutorów wyposażenia warsztatowego (www.egea-association.eu).

Dalsze informacje na temat pomiaru emisji silników Euro 5b, 6 – licznika cząstek stałych
W materiale opublikowanym w poprzednim numerze „Nowoczesnego Warsztatu” informowaliśmy już o pracach nad wprowadzeniem „Pomiaru emisji silników Euro 5b, 6 – licznika cząstek stałych”. Już po oddaniu tekstu do druku otrzymaliśmy list od EGEA, w którym zawarto parę nowych informacji na ten temat. Poniżej przytaczamy jego obszerne fragmenty, autorstwa Jordi Bruneta, sekretarza generalnego EGEA w Brukseli.
„Od 1 lipca 2022 r. Holandia będzie pierwszym krajem w Europie, który rozpocznie obowiązkowy pomiar cząstek stałych w samochodach osobowych i ciężarowych z silnikiem Diesla. Rząd holenderski przyjął procedurę pomiaru cząstek stałych już pod koniec 2020 roku, a teraz wprowadza ją również w ramach okresowych badań technicznych.
Od 2011 roku samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym muszą być wyposażone w filtr cząstek stałych montowany przez producenta, aby spełnić europejskie wymagania dotyczące emisji spalin. Dla pojazdów dostawczych z silnikiem wysokoprężnym miało to obowiązywać od 2012 roku. Obecnie szacuje się, że w Holandii istnieje ok. 100 000-125 000 samochodów z silnikiem wysokoprężnym, które podlegają badaniom technicznym, a które nie mogą przejść badania, ponieważ filtr cząstek stałych jest uszkodzony lub został wycięty. W rezultacie ich poziomy emisji przekraczają dozwolone prawem wartości.
Pierwotnie procedura pomiarowa miała rozpocząć się 1 stycznia 2022 r. w ramach okresowego badania technicznego pojazdów. Okres przejściowy na wprowadzenie tej procedury został przedłużony o sześć miesięcy. Ponadto podniesiono dopuszczalną wartość graniczną emisji cząstek stałych dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym zarejestrowanych po raz pierwszy w 2015 r. z 250 000 ppm do 1 000 000 ppm. Uzasadniono to stwierdzeniem, że celem procedury pomiaru cząstek stałych jest wykrycie i usunięcie z ruchu przede wszystkim pojazdów z silnikami wysokoprężnymi z przerobionymi/wyciętymi filtrami cząstek stałych. Kierownik sekcji stowarzyszenia RAI Martijn van Eikenhorst z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie ponownych badań filtrów cząstek stałych w ramach badań technicznych SKP od lipca 2022 roku. Pomiar to wiedza. W ten sposób zapewnimy, że nie tylko nowe samochody, ale także te już dopuszczone do ruchu będą tak czyste, jak to tylko możliwe. To ważny krok w kierunku zdrowego systemu mobilności.
Oprócz Holandii, również Belgia i Niemcy przygotowują procedurę pomiaru liczby cząstek stałych dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W Niemczech pierwotnie planowano wprowadzenie tej procedury w ramach okresowych badań technicznych pojazdów od 1 stycznia 2021 r. Plan jednak nie powiódł się z powodu nieterminowego zdefiniowania uzgodnionej procedury badania przez właściwe organy i odpowiedzialne Federalne Ministerstwo Transportu w Berlinie. Również kwestie dotyczące kalibracji i weryfikacji systemów i procedur pozostały do tej pory w Niemczech nierozwiązane, mimo intensywnego wsparcia ze strony ekspertów z branży wyposażenia warsztatów i Federalnego Stowarzyszenia ASA. Eksperci spodziewają się, że procedura pomiaru liczby cząstek stałych nie zostanie w Niemczech wprowadzona przed styczniem 2023 roku.
W przyszłości w grupach roboczych EGEA nastąpi wymiana doświadczeń i osiągnięć w zakresie pomiaru liczby cząstek stałych, a know-how będzie dostępne dla wszystkich jedenastu stowarzyszeń krajowych w grupie EGEA. Oczywiście podzielimy się naszą wiedzą z osobami odpowiedzialnymi za politykę europejską, a w razie potrzeby chętnie udzielimy porad technicznych za pośrednictwem naszych ekspertów.”
Informujemy o tym, bo jak uczy historia, to, co zostało przyjęte i wprowadzone w zachodniej Europie, z opóźnieniem zostaje wdrożone również w naszym kraju.

Prace nad zmianą normy dla podnośników pojazdów EN1493
W ramach prac grup roboczych EGEA prowadzone są prace grupy WG 1 – podnośniki samochodowe. Członkowie grupy WG 1 postawili sobie za cel nie tylko rozwiązanie problemów napotykanych przy stosowaniu obowiązującej aktualnie normy EN1493, ale także poprawienie zakresu rozpatrywanych spraw i ułatwienie korzystającym w jednakowej interpretacji normy.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze proponowane aktualizacje normy PN-EN 1493: 
- Rozdział Terminy i definicje (a tym samym cały tekst standardu) został całkowicie zmieniony, aby unikać niejednoznaczności interpretacji.
- Uznano, że obecność osób na podniesionym pojeździe jest dopuszczalna, ale tylko w szczególnych przypadkach, np. podnośników na stacjach kontroli pojazdów, aby umożliwić operacje przewidziane w dyrektywie 45/2014 oraz w przypadku podnośników dla pojazdów szynowych, podlegających ocenie ryzyka przez użytkownika.
- Dodano odniesienia do motocykli i lekkich czterokołowców.
- Usunięto niespójność w interpretacji pojazdu normatywnego w przypadku podnośników podnoszących za punkty podparcia podwozia dla podnośników z ramionami.
- Zmniejszono minimalny poziom wydajności z PLC do PLB dla „przycisków wymagających przytrzymania”.
- Urządzenia sterujące: zmieniono całkowicie ten rozdział normy, dzieląc je na dwie kategorie: 
- sterowanie stałe, 
- sterowanie mobilne, sterowanie przewodowe i bezprzewodowe z konkretnymi spostrzeżeniami i przykładami w załączniku informacyjnym.

- Zatrzymanie awaryjne: z wyjątkiem podnośników dla pojazdów szynowych (wymagane PLD), w przypadku innych podnośników nie jest to wymagane.
- Maksymalne dopuszczalne nachylenia pojazdu zostało określone w zależności od rodzaju podnośnika:
- podnośniki pojazdów podnoszące za koła: maks. 1,
- podnośniki pojazdów podnoszących za nadwozie: maks. 3.

- W przypadku podnośników wieloelementowych (np. kolumn mobilnych) „Obciążenie znamionowe” rozumiane jako maksymalna masa podnoszonego pojazdu zastępuje określenie „Udźwig” pojedynczej kolumny. W wyniku możliwych różnych konfiguracji pojazd/kolumna nie jest możliwe podanie udźwigu całego podnośnika dla pojazdu normatywnego.
- Z wyjątkiem podnośników wieloelementowych i podnośników dla pojazdów specjalnych, we wszystkich innych przypadkach obciążenie znamionowe odnosi się do pojazdu normatywnego, nawet jeśli występuje ograniczenie obciążenia urządzenia.
- W przypadku podnośnika dla pojazdów specjalnych można zapewnić dwa różne obciążenia znamionowe: jedno dla zwykłego pojazdu (a zatem oparte na pojeździe normatywnym) i inne specyficzne dla pojazdów specjalnych, do których przeznaczony jest podnośnik.
- Obliczanie lin nośnych: całkowicie zmienione zgodnie z ISO 16625:2013 i ISO 4301-1:2016. Klasyfikację lin (podnoszącej i synchronizującej) określa projektant na podstawie spektrum obciążeń samych lin.
- Urządzenia zabezpieczające przed stoczeniem z podnośników najazdowych: poprawiona metoda obliczania i weryfikacji.
- Urządzenia blokujące ramiona podnoszące: poprawiona metoda obliczania i weryfikacji.
- Dodano zalecenia dotyczące bezpieczeństwa, antypoślizgowości i ograniczenia luzu między różnymi elementami ramion.
- Wyeliminowano konieczność stosowania blokad w przypadku podnośników hydraulicznych z pojedynczym siłownikiem lub wielu kolumn wyposażonych w podwójny redundantny obwód hydrauliczny.

Nowy termin Targów Techniki Motoryzacyjnej
Informowaliśmy, że targi TTM odbędą się w 2022 roku. Zarząd Grupy MTP podjął decyzję, że ekspozycja poświęcona technologii motoryzacyjnej będzie obecna w tym roku na Poznań Motor Show 2021, gdzie w strefie firmy z tego sektora będą mogły zaprezentować tegoroczne nowości produktowe. Całość wzbogaci konferencja branżowa poświęcona tej tematyce. TTM powrócą w pełnym wymiarze w 2022 roku w terminie od 7 do 10 kwietnia.

Plebiscyt Trade Press Award 2021
W tym roku po raz trzeci STM i Grupa MTP organizują plebiscyt na Najlepszego Dziennikarza Motoryzacyjnego Polski. Kapituła ocenia całościowo jakość zaproponowanych treści, sposób wpisania się we współczesną problematykę branży motoryzacyjnej, nowatorskie podejście do prezentowanego tematu. Wyboru dziennikarzy w poszczególnych kategoriach, spośród nominowanych, dokona kapituła plebiscytu w składzie:
- dr inż. Jan Filipczyk, adiunkt w Katedrze Eksploatacji Pojazdów Samochodowych Politechniki Śląskiej;
- Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP;
- prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej;
- dr inż. Rafał Sosnowski, prezes zarządu STM-u – przewodniczący kapituły;
- dr hab. inż. Marcin Ślęzak, prof. ITS – dyrektor ITS.

Ogłoszenie wyników plebiscytu i wręczenie nagród nastąpi na uroczystej gali w czerwcu 2021 r.

Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej
W numerze lutowym „Nowoczesnego Warsztatu” informowaliśmy, że w tym roku kalendarzowym odbędzie się już 27. edycja OTWS. Turniej zostanie przeprowadzony w kwietniu w wersji online. Bieżące informacje na ten temat można znaleźć na stronie www.otws.pl.

Zmarł Andrzej Golik, członek założyciel Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej
Ze smutkiem informujemy, że 19 lutego br. zmarł członek założyciel Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej Andrzej Golik. Zapamiętamy naszego Kolegę jako osobę pogodną, życzliwą, spieszącą zawsze z pomocą innym. Będzie nam brakowało Jego obecności, mądrości życiowej i żeglarskich opowieści.
Przypominamy, że Andrzej Golik był założycielem i właścicielem firmy RAG Zakład Mechaniczny Andrzej Golik, produkującej dźwigniki hydrauliczne, która powstała w 1968 roku i prowadziła działalność do końca roku 2014. Rodzinie przesyłamy najszczersze wyrazy współczucia.

Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony