Części i regeneracja

ponad rok temu  17.11.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Czas najwyższy, aby warsztaty samochodowe przygotowały się do obsługi nowych systemów zwiększających bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego

Od lat na drogach Unii Europejskiej ginie wiele osób. Z racji tego cały czas analizie poddawane są przyczyny wypadków i wprowadzane nowe regulacje mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Już w przyszłym roku w Unii Europejskiej nastąpi rozszerzenie obowiązkowego wyposażenia każdego nowego modelu samochodu o nowe układy.

Nowe regulacje mają ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i poważnych obrażeń. Wg szacunków unijnych ekspertów nowe obowiązkowe wyposażenie spowoduje, że do 2038 r. na drogach UE zginie o 25 tys. osób mniej. Z tego względu każdy nowy model samochodu, którego sprzedaż rozpocznie się w maju 2022 r., będzie musiał być wyposażony w następujące systemy:

  • Rejestrator danych o zdarzeniach drogowych, czyli samochodową „czarną skrzynkę”. Pozwoli to lepiej poznać przyczyny wypadków. Będą w niej rejestrowane dane z ostatnich kilkudziesięciu sekund przed wypadkiem na temat m.in. siły hamowania i prędkości pojazdu.
  • Inteligentne dostosowanie prędkości – to system, który korzystając z GPS i rozpoznawania znaków drogowych, będzie znał dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi. W razie jej przekroczenia kierowca zostanie o tym poinformowany.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu – ma uniemożliwiać niezamierzoną zmianę pasa ruchu, np. gdy kierowca zaśnie.
  • System monitorujący senność i uwagę kierowcy – jego zadaniem jest analizowanie zachowania kierowcy, czy nie jest senny lub rozproszony.
  • Awaryjny sygnał stopu – będzie informował kierowców jadących za nami, że zaczęliśmy intensywne hamowanie. Realizowane to będzie przez szybkie pulsowanie świateł stopu, które będą uruchamiane na podstawie czujników monitorujących siłę nacisku na pedał hamulca oraz tempa wytracania prędkości.
  • Zaawansowane systemy hamowania, które automatycznie uruchomią hamulce po wykryciu możliwości zderzenia z tyłem poprzedzającego pojazdu lub inną przeszkodą.
  • Systemy wykrywania obiektów przy cofaniu, czyli czujniki parkowania z tyłu lub kamery cofania.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon – dodatkowa instalacja ułatwiająca montaż alkomatów blokujących zapłon. Jej użycie będzie warunkowało uruchomienie pojazdu. Obecnie chodzi wyłącznie o ułatwienie w zakresie montażu, a nie wyposażenie samochodu w alkomat.

Warto zauważyć, że większość tych systemów jest już montowana w użytkowanych i oferowanych pojazdach, czasami za dodatkową opłatą. W związku z tym ich zastosowanie nie będzie stanowiło problemu dla producentów pojazdów. W przyszłym roku staną się one rozwiązaniami prawnie wymaganymi dla nowych samochodów. Nadszedł więc czas, aby warsztaty samochodowe przygotowały się do obsługi nowych systemów zwiększających bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Zredagował: Sławomir Kocznur 
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony