Wydarzenia

ponad rok temu  11.05.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Andrzej Bukowski i Michał Lorkowski odebrali Odznaki Honorowe. Na zdjęciu w towarzystwie Sławomira Kocznura (po lewej) oraz Dariusza Wawrzyniaka z MTP (po prawej)

7-10 kwietnia br. miała miejsce kolejna już edycja Targów Techniki Motoryzacyjnej (TTM). Wiele osób zastanawiało się, jakie będą po 4 latach przerwy? Czy warto wziąć w nich udział i zaprezentować swoje wyroby? Największą niewiadomą było to, czy na targi przyjadą zwiedzający i potencjalni klienci. Poniżej odpowiadamy na te pytania i pokrótce przedstawiamy najważniejsze wydarzenia.

Po raz pierwszy w historii TTM odbyły się w halach numer 3, 3a i 4. Zmiana ta została dobrze przyjęta przez wystawców i zwiedzających. Wg danych organizatorów powierzchnia stoisk związanych ze Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej była tylko o 15% mniejsza niż w czasie poprzedniej edycji w roku 2018, a wśród wystawców znalazło się ponad 100 firm, przy czym należy zauważyć, że zabrakło paru większych, które zrezygnowały z udziału. Dopisali zwiedzający, co wynikało po części z długiego czasu oczekiwania na tego formatu branżowe wydarzenie. W czasie targów odbyło się wiele wydarzeń towarzyszących, takich jak: konkursy, konferencje, obchody, „Żywy warsztat” i oczywiście targi samochodowe Motor Show. Poniżej relacjonujemy niektóre z nich.

Odznaczenia Ministra Infrastruktury
Na wniosek zarządu STM minister infrastruktury przyznał odznaczenia szczególnie zasłużonym członkom stowarzyszenia. Odznakę Honorową „Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej” odebrali z rąk Krzysztofa Tomczaka – zastępcy dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury – koledzy Andrzej Bukowski i Michał Lorkowski. Poniżej publikujemy fragmenty uzasadnień z wniosków o przyznanie tych wyróżnień.

Andrzej Bukowski
W roku 1980 Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność” spowodował powołanie Andrzeja Bukowskiego na stanowisko prezesa zarządu Spółdzielni Pracy „Precyzja”. W latach 80. ubiegłego wieku przekształcił spółdzielnię z zakładu mechanicznego w firmę elektroniczno-mechaniczną. (…) W latach 90. inicjuje zmiany organizacyjne, w wyniku których spółdzielnia tworzy grupę spółek prawa handlowego, uzupełniających się tematycznie, w celu kompleksowego zaopatrzenia warsztatów samochodowych. W tym czasie „Precyzja” jako nieformalna Grupa nawiązuje owocną współpracę z firmami niemieckimi przodującymi w branży urządzeń diagnostycznych dla serwisów samochodowych. Owocem tego był postęp techniczny własnej produkcji, dzięki czemu wzrastała sprzedaż produkowanych przyrządów w kraju i na eksport. W roku 1996 zainicjował działania, w wyniku których w roku 1998 „Precyzja”, jako pierwsza firma w branży, decyzją Jednostki Certyfikacyjnej SGS United Kingdom Ltd., uzyskała na cały zakres swojej działalności certyfikat zarządzania jakością ISO 9001. (…) W roku 2012 „Precyzja” jako jedyna firma w Polsce otrzymała wysokie wyróżnienie od Europe Business Assembly (Europejskie Stowarzyszenie Biznesu) w Londynie – tytuł najlepszej firmy, a prezes Andrzej Bukowski – tytuł menedżera roku. (…) Wśród znajomych i bliskich jest uznanym doradcą we wszelkich sprawach związanych z motoryzacją, która jest dla niego cały czas życiową pasją. W ubiegłym roku Andrzej Bukowski obchodził jubileusz 65-lecia pracy.

Michał Lorkowski
Z motoryzacją związane jest już drugie pokolenie rodziny Lorkowskich. Jego ojciec przez wiele lat prowadził warsztat samochodowy. Pasja do techniki motoryzacyjnej przeszła w prostej linii z ojca na syna. (…) Od 1991 roku prowadzi własną firmę, specjalizującą się w naprawach i diagnostyce samochodów oraz oferującą szeroki asortyment urządzeń do diagnostyki i naprawy samochodów. Na szczególną uwagę zasługuje oferta sprzętu do napraw i pomiarów samochodów powypadkowych. Michał Lorkowski nieustannie promuje innowacyjne urządzenia do elektronicznych pomiarów i diagnostyki samochodów oraz szerzy wiedzę techniczną związaną z prawidłową technologią napraw powypadkowych, co ma niezaprzeczalny związek z stanem bezpieczeństwa ruchu drogowego (…).

Obu kolegom gratulujemy wyróżnienia, życzymy dalszych owocnych lat pracy i spotkań w gronie pasjonatów motoryzacji.

IV edycja plebiscytu Trade Press Award
W czasie targów ogłoszono wyniki plebiscytu na najlepszego dziennikarza motoryzacyjnego Polski. Jego celem jest promowanie wysokich standardów pracy i zaangażowania w popularyzację różnorodnych zagadnień związanych z motoryzacją, zwłaszcza zagadnień technicznych. Kapituła plebiscytu ocenia całościowo jakość zaproponowanych treści, sposób wpisania się we współczesną problematykę branży motoryzacyjnej, nowatorskie podejście do tematu. Laureaci poszczególnych kategorii otrzymują okolicznościowy dyplom wraz ze statuetką oraz nagrodę pieniężną ufundowaną przez sponsorów w wysokości 1500 zł.
W kategorii Materiał audiowizualny, której sponsorem była firma Sosnowski, zwycięzcą został redaktor Marcin Łobodziński – dziennikarz portalu AutoCentrum.pl za materiał „5 faktów o oponach. Niektórzy będą zaskoczeni”.
Firma Sosnowski była także sponsorem kategorii Test roku. Kapituła plebiscytu za najlepszy w tej kategorii uznała artykuł dziennikarza portalu Autokult.pl Michała Zielińskiego „2500 km elektrykami po Europie i 7 wniosków z podróży. Jest lepiej, ale mamy nowe wyzwania”.
Zwycięzcą kategorii Diagnostyka i naprawy, której sponsorem była firma Unimetal, został redaktor Stefan Myszkowski, zgłoszony do plebiscytu przez redakcję miesięcznika „Serwis Motoryzacyjny” z artykułem „Diagnostyka wypadania zapłonów przez system OBD”.
Sponsorem kategorii Reportaż roku była firma Italcom. Kapituła plebiscytu za najlepszy uznała artykuł „Inwestowanie w naukę”, który został opublikowany w miesięczniku „Nowoczesny Warsztat”, a napisany przez redaktora Rafała Dobrowolskiego.
Dziennikarzem roku 2022 w branży techniki motoryzacyjnej, w której kapituła ocenia całokształt pracy dziennikarskiej, został redaktor Krzysztof Trzeciak. Sponsorami tej nagrody są Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej i Grupa MTP. Warto w tym miejscu przypomnieć sylwetkę laureata.
Red. Krzysztof Trzeciak jest z zawodu inżynierem mechanikiem o specjalności samochody i ciągniki. W roku 1977 ukończył Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Pracował w usługach motoryzacyjnych, w Instytucie Technologii Nafty oraz w Wydawnictwie Auto. W latach 1999-2007 był redaktorem naczelnym miesięcznika „Auto Moto Serwis” oraz dwumiesięcznika „Poradnik Serwisowy”. Obecnie jest redaktorem naczelnym miesięcznika „Serwis Motoryzacyjny”, przeznaczonego dla warsztatów samochodowych oraz stacji kontroli pojazdów. Obok pracy zawodowej zajmuje się działalnością publicystyczną, zgodną z zainteresowaniami i przygotowaniem fachowym. Jest autorem 11 książek o tematyce motoryzacyjnej, m.in. „Diagnostyka samochodów osobowych”, „Wyposażenie warsztatów samochodowych”, „W moim samochodzie gaźnik”, „Naprawa Poloneza”. Książki jego autorstwa były wielokrotnie wznawiane (ukazały się w łącznym nakładzie około 400 tys. egzemplarzy), a niektóre z nich zostały przetłumaczone i wydane za granicą.
Warto zauważyć, że Krzysztof Trzeciak zawodowo zajmuje się również tłumaczeniami z języka niemieckiego, i to już od ponad 30 lat. Tłumaczył dla wydawnictwa Auto książki z serii „Reparaturanleitung” szwajcarskiego wydawnictwa Bucheli oraz dla Wydawnictw Komunikacji i Łączności książki naprawy samochodów ze znanej niemieckiej serii „So wird’s gemacht”. Przetłumaczył także „Poradnik mechanika samochodowego” E.A. Zogbauma oraz książkę „Elektronika w samochodzie” Antona Hernera. W sumie ma na swoim koncie przeszło 40 przetłumaczonych pozycji.
Jeszcze raz serdecznie gratulujemy wszystkim wyróżnionym redaktorom, a szczególnie redaktorowi Trzeciakowi. Już w tej chwili gorąco zapraszamy dziennikarzy i redakcje zajmujące się tematyką motoryzacyjną do udziału w kolejnej, piątej już edycji plebiscytu Trade Press Award, która odbędzie się w przyszłym roku.

Celem STM jest reprezentowanie środowiska wobec innych podmiotów, zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz upowszechnianie zasad etyki w obrocie gospodarczym.

Konferencja „Opłaty za badania techniczne – urynkowienie czy waloryzacja”
Przedstawiciele 8 organizacji motoryzacyjnych, zaniepokojeni sytuacją finansową na stacjach kontroli pojazdów, organizują cyklicznie śniadania prasowe, na których informują o ich trudnej sytuacji. O niezmiennej od blisko 18 lat tabeli opłat za badania techniczne i powstaniu w związku z tym porozumienia organizacji motoryzacyjnych oraz związanych z tym działaniach informowaliśmy w poprzednich numerach „Nowoczesnego Warsztatu”. W skład porozumienia wchodzą: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, Polski Związek Motorowy, Związek Dealerów Samochodów, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Ogólnopolski Związek Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów oraz Dekra. Organizacje te w czasie tegorocznej edycji targów zorganizowały konferencję pt. „Opłaty za badania techniczne – urynkowienie czy waloryzacja”. Celem debaty była merytoryczna dyskusja i wypracowanie wspólnego stanowiska na temat braku waloryzacji opłaty za badania techniczne. Wszyscy uczestnicy panelu dyskusyjnego zgodzili się, że sytuacja SKP jest trudna.
Wiele osób zastanawia się, czy może i powinna ulec zmianie? Pamiętajmy, że stacje pełnią ważną funkcję w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Bez wątpienia istotną sprawą w temacie waloryzacji cen za badania techniczne jest przyzwolenie społeczne na taki ruch. Należy pamiętać, że w wyniku ograniczenia przychodów polskie stacje stają się zapóźnione technologicznie, nie posiadając m.in. systemów wspierających wiarygodność wykonywanych badań, które stały się już standardem w innych krajach UE (archiwizacja twardych danych, tj. wyników pozyskanych z urządzeń). Nadzieją na zmianę tej trudnej sytuacji był udział w konferencji przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury Krzysztofa Tomczaka – zastępcy dyrektora Departamentu Transportu Drogowego, któremu sytuacja polskich SKP jest doskonale znana. Warto zauważyć, że dyrektor Tomczak zapowiedział kontynuowanie tematu targowej konferencji na Konferencji Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów pt. „Stacje Kontroli Pojazdów – 2022”, która odbędzie się w Zakopanem w maju br.

Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej
Jak wcześniej informowaliśmy, w czasie TTM nasza organizacja obchodziła XX-lecie istnienia. Z tej okazji w czasie wieczoru branżowego prezes STM dr inż. Rafał Sosnowski przypomniał historię organizacji, posiłkując się prezentacją multimedialną, oraz wręczył obecnym jej członkom i zaproszonym gościom pamiątkowe medale.

Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej
Drugiego dnia targów odbył się – już po raz 28. – Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej. OTWS to inicjatywa skierowana do uczniów szkół samochodowych z całego kraju. Pierwszy etap to test teoretyczny (7 kategorii) – uczniowie z najwyższymi wynikami przechodzą do etapu drugiego, gdzie sprawdzana jest ich wiedza praktyczna. Do turnieju zgłosiło się 430 uczniów techników i branżowych szkół I stopnia z całej Polski, co jest rekordową liczbą. Ze szczegółowymi wynikami turnieju można zapoznać się na stronie www.otws.pl.

Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Krzysztof Trzeciak – dziennikarz roku 2022
Uczestnicy panelu dyskusyjnego konferencji „Opłaty za badania techniczne – urynkowienie czy waloryzacja”
„Rodzinne” zdjęcie członków STM z pamiątkowymi medalami

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony