W czerwcowym wydaniu „Nowoczesnego Warsztatu” informowaliśmy o nowej normie dotyczącej rolek hamulcowych. Jej zapisy przybliża Tomasz Róg z firmy WSOP.
Na wstępie uspokajamy użytkowników rolek hamulcowych, stosowanie nowej normy jest obecnie całkowicie dobrowolne.
Nowa norma o urządzeniach rolkowych
18 marca tego roku prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego zatwierdził normę PN-EN 17003:2022-04E dotyczącą bezpieczeństwa rolkowych urządzeń do kontroli działania hamulców w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t. Uznał w ten sposób normę europejską wprowadzoną w 2021 r.
Celem wprowadzenia normy jest poprawa bezpieczeństwa pracy na stanowiskach wyposażonych w rolkowe urządzenia do kontroli hamulców. Proponowane rozwiązania zabezpieczają obsługę przed ryzykiem wciągnięcia, zgniecenia, zmiażdżenia człowieka przez ruchome części maszyny i podzespoły badanego samochodu (koła, wał Cardana). W normie wyznaczono strefy bezpieczeństwa, przebywanie w których uniemożliwia włączenie lub przerywa pracę urządzenia. Zabezpieczone zostały zarówno kanał diagnostyczny, jak i określony obszar posadzki wokół urządzenia rolkowego.
Wejście w obszar objęty zabezpieczeniami automatycznie przerywa pracę urządzenia. Ponowne jego włączenie będzie możliwe jedynie poprzez świadome działanie operatora za pomocą systemu sterowania urządzeniem. Nie dopuszcza się restartu automatycznego.
Zabezpieczenia mogą być wykonywane w postaci układów fotokomórek, barier fizycznych, zasłon kanału, oznakowania posadzki za pomocą taśm oraz oświetlenia sygnalizacyjnego zamontowanego na barierkach i włączającego się samoczynnie w czasie pracy urządzenia.
Strefa ochronna dostępu do urządzenia wewnątrz kanału powinna wynosić minimum 2,4 m w kierunku wjazdu, licząc od środka osi obrotu pierwszego bębna, i 5 m w kierunku przejazdu pojazdu, licząc od drugiego bębna.
Omówienie normy zawiera jedynie ogólny opis wybranych zagadnień. Norma dostępna jest w języku angielskim. Licencję można nabyć w Polskim Komitecie Normalizacji. Stosowanie tej normy w Polsce jest obecnie dobrowolne. Niezależnie od tego, czy będzie ona obowiązywać, czy nie, ze względu na bezpieczeństwo należałoby unikać pracy urządzenia rolkowego w trybie automatycznym i nie dopuszczać do przebywania osób postronnych w pobliżu linii diagnostycznej.
Warto tu przypomnieć, że w polskich stacjach kontroli pojazdów już teraz sterowanie urządzeniem rolkowym powinno odbywać się w trybie urzędowym, czyli za pomocą pilota.
Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
Komentarze (0)