Targi Retro Motor Show z roku na rok zyskują popularność. Rośnie liczba wystawców i gości
Blisko tysiąc zabytkowych pojazdów oraz ponad 25 tysięcy gości – tak w liczbach wyglądała tegoroczna edycja targów Retro Motor Show w Poznaniu. Nie trzeba chyba dodawać, że była rekordowa. Co bardzo nas cieszy, na targach, poza prezentacją modeli zabytkowych samochodów, motocykli, pojazdów specjalnych, rowerów, a nawet samolotów, funkcjonowała też Strefa Renowacji, gdzie firmy z branży warsztatowej prezentowały produkty i technologie stosowane w serwisach.
Najjaśniejszą gwiazdą tegorocznego Retro Motor Show okazało się Ferrari F40 od La Squadra z Katowic. Była to niebywała gratka dla fanów motoryzacji, bo to ostatni model stworzony za życia Enzo. W Polsce są tylko dwa takie egzemplarze, dlatego zwiedzający chętnie fotografowali ów unikatowy pojazd.
Rok 2023 obfituje w wiele okrągłych rocznic w branży motoryzacyjnej. Giełda Klasyków obchodzi 10-lecie działalności. Na ich stoisku największą uwagę przyciągało 27-letnie Subaru Impreza na podnośniku. Specjalizujący się w produkcji lakierów samochodowych NOVOL kończy 45 lat. Swoim doświadczeniem dzielił się na firmowym stoisku i na scenie podczas kilku prelekcji.
Od 50 lat działa Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski. Egzemplarze pojazdów, jakie zaprezentowali, miały nawet 100 lat. Marka Porsche powstała dokładnie 75 lat temu. Głównym punktem ich stoiska był model 911 Dakar, czyli RED58, wyjątkowy samochód stworzony z pasją, zainspirowany osiągnięciami Sobiesława Zasady. Przy okazji Porsche Club Poland świętuje 20-lecie. Najbardziej sędziwego wieku doczekał się Automobilklub Wielkopolski, bo kończy 100 lat. Nie dziwi więc rozmach ich wielkiego na ponad 3000 m² stoiska.
Retro Motor Show to wielowymiarowa impreza. Trzonem oczywiście jest wystawa pojazdów, jednak część z nich została przeznaczona na sprzedaż. Z informacji od wystawców wynika, że kilkanaście samochodów znalazło nowych właścicieli, a wiele rozmów i negocjacji toczyć się będzie jeszcze po targach.
Strefa Renowacji
Na targach tradycyjnie funkcjonował Żywy Warsztat, gdzie firmy zajmujące się renowacją pojazdów zabytkowych prezentowały technologie i produkty. Dominowali przedstawiciele branży blacharsko-lakierniczej.
Firma NOVOL zaprezentowała panel dyskusyjny, w którym omawiano wyzwania technologiczne związane z renowacją oldtimerów i youngtimerów, a więc pojazdów starszych i tych nieco młodszych. Warsztatom rozpoczynającym przygodę z renowacją zdecydowanie polecano pracę z youngtimerami. W tym przypadku mamy zazwyczaj do czynienia jedynie z częściową renowacją karoserii (inaczej niż w oldtimerach), dostępność części zamiennych jest też dużo większa. Mniej jest szpachlowania, akceptowalny jest tuning, a oryginalność odtworzenia ma znaczenie drugorzędne. W oldtimerach ta oryginalność jest właściwie kluczowa. W starszych pojazdach najważniejszym parametrem będzie ochrona antykorozyjna. W youngtimerach – raczej wygląd i kolor. Dlaczego do renowacji pojazdów zabytkowych warto używać specjalistycznej linii produktów? – Bo efekt naszej pracy tak naprawdę jest widoczny po paru latach. Ważne jest więc, żeby warstwy nakładane podczas prac lakierniczych były odporne na różnice temperatur – zaznaczał Krzysiek Grześkowiak z NOVOL for Classic Cars, który podczas targów prezentował procedury lakiernicze.
Firma Anest Iwata pokazywała pistolety lakiernicze z zaprezentowanej w ubiegłym roku nowej linii WS400 i LS400 Series 2, ich ważną cechą jest elektroniczny manometr, który można zdemontować na czas mycia. Spotkanie na targach było jednak przede wszystkim okazją do technicznych rozmów z ekspertami.
– Klienci często pytają o dobór właściwego pistoletu. Przede wszystkim korzystajmy z kart technicznych produktów, które wskażą rodzaj pistoletu odpowiedni do wybranej technologii. Rozmiar dyszy jest tu kluczowy – zaznaczał Arkadiusz Kalkowski, doradca techniczny Anest Iwata Polska.
Kolejne wydarzenia przed nami
Już dziś znamy datę przyszłorocznego wydarzenia – to 18-20 października. Wtedy ponownie spotkamy się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wcześniej jednak, bo 20-21 kwietnia 2024 r., na EXPO XXI w Warszawie odbędzie się Auto Nostalgia. To z kolei najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych, które otworzą sezon klasyków w nowym roku.
Komentarze (0)