Części i regeneracja

ponad rok temu  08.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Stuki układu przeniesienia napędu – przy pozycji selektora P oraz N skrzyni DSG z mokrym sprzęgłem podwójnym

Skrzynia 02E to popularne, często spotykane w Polsce rozwiązanie

Produkowana przez koncern VW AG skrzynia 02E to popularne, często spotykane w Polsce rozwiązanie. Dzieje się tak, gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak 2.0 TDI oraz niektóre 1.9 TDI, obdarzone dużym zaufaniem klientów.

W czasie eksploatacji, wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z niuch jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów jest w pozycji P lub N. Może temu towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.
Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi żądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w przeciągu 1000-2000 km. Frustracja klienta sięga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie. 

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę?
Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu – jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość dla tego DKZ.
Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła, wymieniamy parami. Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają tę tezę.
W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż elementy sprzęgła nie są dostępne w sprzedaży. Tylko taka technologia naprawy zapewni dalszą bezproblemową eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać, gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.

Instrukcje montażowe

  • Montując nowy DKZ, należy nasmarować wieloklin łączący oba elementy. Odpowiedni smar charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę i nie posiada cząstek stałych. 
  • Zgodnie z instrukcją należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące w wale korbowym. To ono centruje cały układ. Nowe jest w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Jest bardzo małe i czasami można je przegapić.
  • Montując skrzynię biegów, nie wolno jej dociągać śrubami. Obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.
  • Zawsze warto skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku.
  • Uszkodzone – koniecznie wymienić!

GALERIA ZDJĘĆ

Niewielką ilość smaru na wielowypust wewnętrzny DKZ należy nanieść przy każdej jego naprawie

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony