w samochodzie
Wszędzie tam, skąd napływa powietrze gromadzą się także kurz, sadze, pyłki i spaliny, które przenikają do wnętrza samochodu. Dlatego powietrze w kabinie powinno być filtrowane. Obok zwykłych przeciwpyłkowych filtrów kabinowych, na rynku części zamiennych do samochodów coraz większą popularnością cieszą się filtry kabinowe z węglem aktywnym, które usuwają z powietrza poza cząsteczkami stałymi również gazy.
W tunelu kurzu i gazu
Nad każdą ulicą tworzy się niewidzialny tunel ze spalin, sadzy i kurzu. Szczególna koncentracja tej niezdrowej mieszanki znajduje się w powstających na krótko oparach spalin, wydobywających się z układu wydechowego samochodu podczas dojeżdżania do świateł lub w ruchu stop-ruch. Do tego rodzaju zanieczyszczenia powietrza dołączają się jeszcze naturalne pyłki, które wywołują efekty alergiczne, jak katar sienny, podrażnienia skóry, czy wręcz są jedną z przyczyn powstawania schorzeń astmatycznych.
Doprowadzenie powietrza do samochodu lub klimatyzacja działają jak odkurzacz, który wciąga do wnętrza samochodu nieoczyszczone powietrze. W kabinie krążą niewidzialne pyłki, sadze ze spalania oleju napędowego i spaliny, które wdychane są przez pasażerów samochodu. Badania pokazują, iż koncentracja spalin i sadzy wewnątrz samochodu jest wyraźnie wyższa niż w otaczającym samochód powietrzu. Filtry kabinowe chronią pasażerów samochodów przed tymi obciążeniami i od ponad blisko dziesięciu lat sprawdzają się zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych. Marka MANN-FILTER ma już na rynku części zamiennych swoją ugruntowaną pozycję.
Włóknina i węgiel aktywny w służbie czystego powietrza
Wśród filtrów kabinowych wyróżnia się filtry przeciwpyłkowe i tzw. kombi-filtry, które zawierają w sobie dodatkową warstwę węgla aktywnego. Filtry przeciwpyłkowe składają się z włókniny, która jeśli wykonana jest z odpowiedniej jakości materiału filtracyjnego, prawie w stu procentach zatrzymuje kurz, sadze i pyłki. Kombinacja tego filtra z warstwą węgla aktywnego tzw. adsotop® MANN-FILTER wychwytuje z powietrza blisko 95 proc. szkodliwych gazów, jak ozon czy tlenek azotu.
Podstawowym składnikiem węgla aktywnego są skorupy z orzecha kokosowego, które zmielone na pył przetwarzane są w gąbkowate struktury. Aktywny – oznacza, że węgiel adsorbuje molekuły gazu i powoduje, że osadzają się one na powierzchni porów. Wydajność węgla aktywnego zależna jest od struktury porów oraz wielkości powierzchni. Węgiel aktywny w formie milimetrowej wielkości ziaren “wciskany” jest w filtr kabinowy. W jednym filtrze znajduje się od 100 do 300 gramów węgla aktywnego. Na przykład, filtr kabinowy z węglem aktywnym MANN-FILTER CUK 2862 do VW Golfa ma powierzchnię równą 23 boiskom do piłki nożnej (ca. 150 000 m2).
Prawo do czystego powietrza w samochodzie
Filtry kabinowe znajdują na świecie różne zastosowania. W USA blisko 30 proc. samochodów wyposażonych jest już w filtry kabinowe. W Europie prawie każde nowe auto ma na wyposażeniu fabrycznym montowany filtr kabinowy, z tego 1/3 to filtry z węglem aktywnym. W Niemczech filtry z węglem aktywnym znajdują się w blisko 50 proc. samochodów. Obecnie związki zawodowe kierowców wymagają ochrony kierowców przed szkodliwymi gazami, które poprzez klimatyzację dostają się do wnętrza samochodów.
Jakość filtra poznaje się po detalach
Różnice w przypadku filtrów kabinowych występują przede wszystkim w medium filtracyjnym i jego obróbce. Obok doskonałych właściwości filtracyjnych, niezmiernie ważne jest osadzenie medium filtracyjnego w obudowie filtra i doprowadzenie powietrza. Ważnym czynnikiem jest, aby samo medium filtracyjne, które stosowane jest w przypadku filtrów marki MANN-FILTER, składało się z wielu warstw włókniny. Jedna warstwa separuje większe ziarna zanieczyszczeń o wielkości ok. 5 mikrometrów, druga – o mniejszych porach – oddziela cząsteczki poniżej mikrometra. Filtry z węglem aktywnym mają dodatkową trzecią warstwę dla stabilizacji filtra oraz stanowią nośnik dla węgla aktywnego. Ziarna węgla aktywnego znajdują się między drugą i trzecią warstwą, aby móc realizować zadania w zakresie optymalnej separacji zanieczyszczeń.
Mała utrata ciśnienia
W przeciwieństwie do filtracji powietrza silnikowego, gdzie silnik zasysa powietrze z dużym podciśnieniem, w przypadku filtrów kabinowych za bardzo dużą ilość zasysanego powietrza odpowiada stosunkowo słaby silnik dmuchawy. Stopień separacji zanieczyszczeń, powierzchnia ich osadzania na materiale i utrata ciśnienia (różnica ciśnienia między powietrzem zasysanym i odfiltrowanym przez filtr) tworzą między sobą ścisłe relacje. Zmiana jednego parametru natychmiast powoduje zmianę innego. Poprzez relatywnie ograniczoną wydajność dmuchawy szczególnej uwadze podlega ograniczenie utraty ciśnienia przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej separacji zanieczyszczeń i ich pojemności. Osiąga się to poprzez stały rozwój mediów filtracyjnych i specjalne ich fałdowanie. Na tym polu konieczne są odpowiednie badania i rozwój, aby móc spełniać stale rosnące wymagania producentów samochodów w kwestii optymalnej zabudowy filtra na ograniczonej powierzchni montażowej. W firmie MANN+HUMMEL stosuje się w tym celu specjalne stanowiska kontrolne. Zwłaszcza w dziedzinie węgla aktywnego konieczna jest intensywna i szeroko pojęta analiza wydajności, po to, aby zapewnić stałą, tak samo wysoką wydajność separacji zanieczyszczeń.
Marka MANN-FILTER oferuje w programie ponad 300 różnych filtrów kabinowych dla ponad 650 modeli samochodów osobowych, ciężarowych, transporterów, autobusów i maszyn rolniczych.
Komentarze (0)