Organizacja Euro NCAP nagrodziła „City Brake Control” – aktywny system bezpieczeństwa, oferowany jako opcja w samochodach Fiat Panda i rodzinie 500L.
System wykrywa obecność pojazdów i przeszkód przed samochodem i automatycznie uruchamia układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmuje działań zapobiegających kolizji.
System „City Brake Control” został zaprojektowany tak, aby ułatwić jazdę w ruchu miejskim i działa zawsze, kiedy prędkość jazdy samochodu mieści się w zakresie od 5 do 30 km/h. Aktywny już w momencie uruchomienia samochodu, może zostać dezaktywowany i ponownie włączony – w zależności od woli kierowcy.
System wykorzystuje czujnik laserowy LIDAR (Light Detection And Ranging), umieszczony w górnej części przedniej szyby, który współdziała z systemem kontroli trakcji ESC (Electronic Stability Control). W zależności od pewnych parametrów, takich jak: stan nawierzchni drogowej, dynamika i tor jazdy pojazdów, czy położenie przeszkód, system potrafi zapobiegać sytuacjom kolizyjnym w pełni (Collision Avoidance) lub też ograniczać ich skutki do możliwego minimum (Collision Mitigation).
Urządzenie integruje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i systemu wspomagającego hamowanie awaryjne (Brake Assist). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na hamowanie awaryjne w obliczu nieuchronnej kolizji, gdy kierowca pozostaje bierny. Funkcja Prefill natomiast błyskawicznie „dopełnia” ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB, jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Jeśli chodzi o Brake Assist, system rozpoznaje sytuację awaryjnego hamowania i maksymalnie podnosi ciśnienie, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność układu hamulcowego.
Komentarze (0)