Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

System ECC-IV w Fordzie

Jak ważny jest dobry schemat elektryczny i oscylogramy do niego, ten tylko się dowie, kto chociaż raz spróbuje naprawiać samochód z systemem wtrysku benzyny. W wielu przypadkach osiągnięcie sukcesu bez dobrego schematu jest po prostu niemożliwe.

Rok 1989. W Polonezie jest montowany jednopunktowy system wtrysku benzyny typu Multec. Wielu mechaników miało mętne pojęcie o diagnostyce komputerowej, ale Ci, którzy mieli możliwość podłączenia interfejsu szeregowego do PC-ta, docenili możliwość nie tylko czytania kodów usterek, ale również czytania parametrów rzeczywistych. Wszak to oprogramowanie miało korzenie w Oplu. Jakie później było ich zdziwienie, gdy samochody znanych marek nie miały możliwości czytania parametrów rzeczywistych. Do tej grupy należał również Ford. Trzeba jednak przyznać, że ten koncern samochodowy wyprzedził pozostałych o całą dekadę, wprowadzając tzw. adaptację, coś co obecnie jest już standardem w prawie wszystkich markach. Wprowadzając do samodiagnozy kod serwisowy „60”, dał on możliwość uwzględnienia przez sterownik procesu starzenia się i przystosowania się do nowych warunków. To zniechęciło pewną grupę mechaników, którzy orzekli, że tego samochodu naprawiać nie lubią. A gdy po pewnym czasie zdecydowali się na zakup drogiego przyrządu diagnostycznego, to bardzo często okazywało się, że nie ma on możliwości wejścia w tryb kodu „60”. Obecnie producenci sprzętu nie zajmują się już tak odległą historią (system ECC-IV przestał być produkowany w 1996 r.), a czas i energię poświęcają chociażby na odkrywanie dezaktywacji hamulców w elektronicznych sterownikach. Z satysfakcją mogę stwierdzić, że wielokrotnie słyszałem pozytywne opinie o opracowanym przeze mnie czytniku kodów błyskowych RH320A, np. do systemu ECC-IV nawet nie próbuję podejść z innym czytnikiem - szkoda czasu. Jednak to oprogramowanie sterownika zapewniało, że jeżeli samochód podczas przeglądu rejestracyjnego był odrzucany ze względu na poziom węglowodorów rzędu 300 ppm HC, to po przejściu przez kod „60” spadał poniżej 100 ppm. Trzeba dodać, że oprócz adaptacji Ford zastosował jeszcze jedno innowacyjne rozwiązanie, jakim było przeprowadzenie podczas samodiagnozy testu styków i poinformowanie o złym kontakcie za pomocą sygnału akustycznego. Być może takie innowacyjne rozwiązania i ewolucja systemu spowodowały, że w 1999 r. Ford Focus został przez dziennikarzy, po jednej i drugiej stronie Atlantyku, wybrany samochodem roku. Na schemacie, oprócz podstawowych oscylogramów wtryskiwacza i cewki, przedstawiłem sygnał komunikowania się modułu zapłonowego ze sterownikiem wtrysku benzyny, aby pokazać, że tak krótkich impulsów nie można sprawdzać woltomierzem. Na moment zapłonu powinien przecież mieć także wpływ czujnik podciśnienia, a sterownik powinien wiedzieć, w którym momencie trzeba otworzyć wtryskiwacz.


mgr inż. Ryszard Hołownia
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony