– pomaga przy naprawie klimatyzacji
Hella jest już znana ze wsparcia warsztatów obsługujących klimatyzację. Jej nowym narzędziem wspierającym pracę warsztatowca jest System Danych i Diagnozowania Helli. Składa on się z informacji technicznej Hella DDS100 oraz testera diagnostycznego Hella DDS 200.
“Kontrola temperatury” jest jednym z działów tematycznych Hella DDS100 przygotowanych przez Hellę. W tym dziale zostały zgromadzone i uporządkowane opracowania dotyczące klimatyzacji, systemów chłodzenia silnika, chłodzenia powietrza i oleju ogólnie nazywane “systemami termicznymi”. Przed pojawieniem się Hella DDS informacje te pojawiały się jako broszury informacyjne, książeczki serwisowe oraz poufne materiały dla warsztatów autoryzowanych Hella Serwis Partner. Dzisiaj, dzięki pojawieniu się Hella DDS, dostęp do nich ma każdy kto stawia na zdobywanie wiedzy oraz rozwój swojego warsztatu. Na przykładzie samochodu Volkswagen Passat 1.9 TDI przetestujemy możliwości systemu Hella DDS. Po wybraniu pojazdu w menu programu możemy poruszać się w działach systemu diagnostycznego. Wybieramy interesujący nas dział o nazwie “Kontrola temperatury”. Pojawiają się dostępne informacje podzielone na grupy: “Informacje ogólne”, “Pojemność”, “Lista czynności kontrolnych”, “Regulacja klimatyzacji”, “Krótkie inf”.
Informacje ogólne
Ta grupa zawiera opisy i ogólne informacje techniczne opracowane przez Hellę, a dotyczące systemów termicznych. Informacje te zebrane w jednym miejscu pozwalają, bez straty czasu na poszukiwania, nabyć wiedzę i sprawnie się poruszać w najnowszych rozwiązaniach systemów termicznych. Informacje zostały podzielone na działy:
- SECUsmart i SECUmobile - znajdziemy tutaj opis jak powstawały, spis funkcji i działania oraz zalety urządzeń do obsługi klimatyzacji pojazdowej opracowanych dla Behr Hella Service.
- Chłodzenie pojazdu – kompaktowa wiedza dla warsztatu - ponad 50-stronicowa książka opisująca budowę i funkcjonowanie tradycyjnych oraz nowoczesnych systemów termicznych, m.in. chłodzenie silnika, powietrza doładowującego, paliwa, oleju silnikowego i przekładniowego a nawet chłodzenie wspomagania układu kierowniczego. Nie zapomniano o elektrycznym systemie dogrzewania (PTC) powietrza w wentylacji kabiny. Poruszono zmiany systemów termicznych dostosowujące pojazdy do normy EURO5. Opisano jak diagnozować, konserwować i naprawiać powyższe systemy. Pewne jest, że bez posiadania powyższej wiedzy trudno jest dzisiaj poruszać się w dziedzinie obsługi termicznej pojazdów.
- Systemy Termiczne – kompaktowa wiedza dla warsztatu to następna pozycja do przyswojenia. Oprócz omówienia nowego elektronicznie regulowanego termostatu, pozycję poświęcono na omówienie typowych usterek kilku wybranych pojazdów: BMW, Mercedes, Audi i VW Golf V. Na ich przykładzie omówiono rozpoznawanie usterek w elektronicznych sterowaniach klimatyzacją. Jednym z przykładów jest rozpoznanie usterki czujnika nasłonecznienia. Innym naprawa jednostki sterującej klimatyzacją BMW E36.
- Informacje Techniczne - to zestaw krótkich informacji o systemach termicznych. Znajdziemy tutaj opis filtrów kabinowych, sprzęgieł lepkościowych, chłodnic powietrza, sprężarek, presostatów, zaworów rozprężnych, chłodnic płynu, zbiorników wyrównawczych, wentylatorów skraplacza, filtrów-osuszaczy, parowników, złączek, chłodnic oleju, oraz przepłukiwania, diagnozowania, wskazówek montażowych i wiele innych.
- Narzędzia – to podobnie jak w przypadku Informacji “Technicznych” krótkie informacje opisujące przygotowane przez Hellę narzędzia, np. Wulkan Lokring do naprawy rur aluminiowych, prasa do węży gumowych, analizatory gazów, Spot-Gun do podawania kontrastu, zestawy naprawcze sprężarek oraz adaptery.
Wszystkie opisy zostały przygotowane jako informacje opisowe z dużą ilością zdjęć. Dzięki temu łatwiej jest przyswoić przekazywaną do warsztatu informację.
Pojemność
To tabela zawierająca dane obsługowe samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz autobusów. Wśród danych znajduje się informacja o ilości czynnika chłodniczego oraz typie oleju sprężarkowego. Dane te są niezbędne w każdym warsztacie obsługującym klimatyzację samochodową. Bardzo cenną jest informacja o ilości oleju sprężarkowego, którą trudno jest pozyskać z innych źródeł, a jest niezbędna przy naprawach związanych z płukaniem układu klimatyzacji oraz naprawach samochodów rozbitych.
Listy czynności kontrolnych
W tym miejscu znajduje się gotowa do wydruku lista czynności kontrolnych Klimatyzacji/Ogrzewania/ Wentylacji/Chłodzenia silnika. Ta lista pozwala usystematyzować kontrolę systemów termicznych. Znajduje się w niej ponad 80 punktów przewidzianych do kontroli z możliwością odznaczenia Dobrze/Źle/Poprawiono.
Regulacja klimatyzacji
Ten dział to przejście z informacji ogólnych do szczegółowych dotyczących wybranego do testowania samochodu. Opracowane zostały dwa systemy regulacji klimatyzacją, które mogły być montowane równolegle do pojazdu: Climatronic 8.1998- (automatyczny system kontroli klimatyzacji) oraz Ręczny 8.1998-.
Climatronic 8.1998-
Dostępne mamy następujące informacje: - Komora silnika – (fot. 1) informacje o pozycji elementów systemu: czujników, sterowników, przekaźników, wentylatorów, silników nastawczych, portów serwisowych i innych.
Fot 1. Climatronic 8.1998- program wskazuje umieszczenie elementów klimatyzacji.
Schemat elektryczny – (fot. 2) pozwala sprawdzić połączenia elektryczne w całej instalacji klimatyzacji. Można na nim prześledzić podłączenia do sterownika Climatronic oraz przekaźniki, rezystory, bezpieczniki, wentylatory i inne połączenia systemu. Najeżdżając na element systemu, pojawia się opcja Dalej lub Pozycja. Uruchamiając Dalej odczytujemy opis funkcji jaką pełni element w systemie oraz w jaki sposób skontrolować poprawność działania zaznaczonego elementu. Uruchamiając Pozycja, przechodzimy do wskazania pozycji elementu w pojeździe.
Fot. 2. Schemat elektryczny i opis jego elementów to cenne informacje przy naprawach elektroniki.
Kody błędów – to instrukcja w jaki sposób dokonać odczytu kodów błędu (w testowanym przypadku przyrządem diagnostycznym Hella DDS200) i co kody oznaczają oraz możliwe przyczyny ich powstania. Dodatkową informację stanowi fotografia położenia złącza diagnostycznego (w testowanym przypadku uzupełniona o informację o przeniesieniu złącza od października 2000 r. spod dźwigni hamulca ręcznego pod tablicę przyrządów). Fot. 3. Mechanicy poszukują informacji o położeniu złącza diagnostycznego oraz opisu kodów błędu.
Pojemność – to informacja o ilości płynów układu klimatyzacji w testowanym pojeździe: czynnik chłodniczy; R134a/650 gramów + 50 gramów, olej: Sprężarka Denso 7SB - 16: VW G 052 300 A2/250 cm3, Sprężarka Zexel DCW - 17D: VW G 052 154 A2 lub VW G 052 200 A2/250 cm3.
Ręczny 8.1998-
Od Climatronic 8.1998- różni się schematem elektrycznym oraz brakiem opisu kodów błędu, co jest oczywiste, bo sterowanie ręczne rozpoznawania błędów nie realizuje.
Krótkie inf.
To zestaw zebranych przez Hellę informacji o usterkach powtarzających się w testowanym przez nas VW Passacie. Znajdują się tu m.in. informacje o przedostawaniu się wody do wnętrza pojazdu w wyniku zatkania rur odpływowych z podszybia, uszkodzeniach pompy płynu chłodzącego silnik, nieszczelności głowicy w gniazdach świec żarowych (fot. 4).
Fot. 4. Krótkie informacje opracowane przez Hellę omawiają często spotykane usterki w obsługiwanym pojeździe.
Oprócz przedstawienia przyczyny powstania problemu mechanik otrzymuje również informacje jak daną usterkę naprawić.
Dotychczas poruszaliśmy się w informacji technicznej Hella DDS100. Do dyspozycji pozostaje jeszcze Hella DDS200, czyli tester zamontowanej w pojeździe elektroniki. Oczywiście, jeżeli klimatyzacja ma sterowanie elektroniczne. Żeby połączyć się ze sterownikiem systemu, należy wybrać zakładkę Diagnoza. Z listy podanych sterowników należy wybrać Klimatyzacja (AC) - Sterownie klimatem - Climatronic.
Fot. 5. Korzystając z Hella DDS200, można diagnozować m.in. elektronicznie sterowaną klimatyzację.
System podpowie jakie są warunki połączenia oraz gdzie znajduje się gniazdo diagnostyczne pojazdu. Po wykonaniu czynności podłączeniowych dochodzi do wymiany informacji między Hella DDS 200 i sterownikiem Climatronic.
Możliwości diagnozy obejmują:
- odczyt błędów ze sterownika – wraz z informacją czy jest to usterka aktualnie występująca, czy kiedyś wystąpiła i widnieje tylko informacja o takim zdarzeniu. Błędy można wydrukować lub zapisać w pomięci testera do późniejszych wydruków;
- kasowanie błędów zapisanych w sterowniku;
- odczyt parametrów bieżących – część usterek nie jest wychwycona przez system autodiagnozy sterownika. Mechanik posiadając podgląd parametrów pracy systemu jest w stanie ocenić poprawność ich wartości (np. temperatura otoczenia 20 oC, temperatura parownika 2 oC). Gdy któryś z parametrów nie wygląda poprawnie, mechanik może wyświetlić go w formie wykresu graficznego i obserwować jego zmiany. Jeżeli wskazania nie są właściwe, należy sprawdzić w zakładce “Kontrola temperatury” na schemacie systemu jak badać badany element. Dopiero po sprawdzeniu działania elementu można podjąć decyzję o ewentualnej wymianie;
- aktywację elementów wykonawczych – dzięki tej funkcji można uruchamiać elementy wykonawcze, np. wysterować klapy, zmienić prędkość wentylatora itp.;
- regulację systemu – za pomocą której można wyregulować Climatronic, np. zmienić nastawy podstawowe klap.
Wszystkie informacje przygotowane przez Hellę oraz możliwości diagnostyczne pozwalają w sposób pełny dokonywać diagnozy pojazdów wyposażonych w klimatyzację. W podobny sposób są opracowane inne działy obsługi pojazdu: dane przeglądowe, elektronika i oświetlenie.
Jarosław Pieniek
Komentarze (0)