ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 13 minut

System klimatyzacji w samochodzie
Strona 2 z 4

Oba elementy są umieszczone w podobnym miejscu, w kabinie pasażerskiej, blisko siebie, czasem w tej samej obudowie pod konsolą.

Przez nagrzewnicę przepływa gorący płyn chłodzący, przenosząc ciepło z silnika do wnętrza auta, gdzie jest rozprowadzane przez wentylatory. Przez parownik przepływa chłodny czynnik chłodzący, który absorbuje ciepło z kabiny pasażerskiej, gdy wentylator tłoczy je przez niego.

Kompresor (sprężarka, pompa)

Kompresor jest pompą, która tłoczy czynnik chłodzący przez system. Czynnik ten jest przenoszony przez system rurek i węży między poszczególnymi komponentami.

Kompresory samochodowe mają różną budowę, ale działają tak samo. Kompresor jest napędzany przez pasek i elektromagnetyczne sprzęgło (niektóre hybrydy używają silnika elektrycznego do napędzania kompresora). Sprzęgło pozwala wyłączać się kompresorowi, gdy auto klimatyzacja jest wyłączona i nie pracuje lub gdy nie jest potrzebna jego praca. Sprzęgło dostaje swój sygnał od składnika układu zwanego przekaźnikiem, który jest włączany przez sygnał, jaki otrzymuje w większości przypadków od komputera sterującego wtryskiem paliwa lub samym silnikiem.

Poza tłoczeniem czynnika chłodzącego sprężarka pełni też inną funkcję. W określonym momencie podnosi ona ciśnienie czynnika chłodzącego i gdy to ciśnienie rośnie, to zostaje obniżona temperatura na parowniku. Podniesienie ciśnienia i obniżenie temperatury pozwala na usunięcie ciepła z kabiny pasażerskiej, jakie odbierane jest przez parownik.

Proces uwalniania ciepła zachodzi w kolejnym omawianym elemencie, jakim jest skraplacz.

Kompresor można w pewien sposób porównać do pompy wodnej w systemie chłodzenia silnika. Pompa wodna tłoczy chłodziwo w systemie. Chłodziwo absorbuje ciepło z silnika i pompa wodna przepompowuje je do chłodnicy, gdzie ciepło jest oddawane do atmosfery. Odpowiada ona też za cyrkulację gorącego chłodziwa przez nagrzewnicę, by ogrzewać wnętrze pojazdu.

Kompresor tłoczy czynnik chłodzący przez system. Czynnik absorbuje ciepło z wnętrza samochodu i przechodzi przez parownik. Następnie czynnik jest tłoczony do skraplacza, gdzie oddawane jest ciepło do atmosfery.

Skraplacz

Skraplacz to kolejny element odpowiadający za wymianę ciepła w układzie klimatyzacji. Obecnie wykonane są one z aluminium, ale kiedyś były też produkowane z mosiądzu/miedzi. Skraplacz wygląda jak chłodnica, ale jest cieńszy, a ponieważ jego praca uzależniona jest od przepływu powietrza, to umieszczany jest przed chłodnicą. Tak jak chłodnica i parownik, też i skraplacz jest konstrukcją złożoną z serii rurek i żeberek wokół nich.

Ale w odróżnieniu od parownika, który ma absorbować ciepło, skraplacz ma je wydalać. Dokładniej mówiąc, ma on wydalać ciepło jakie zaabsorbował czynnik chłodzący przepływający przez parownik, tak samo jak i chłodnica wydalająca ciepło z płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Czynnik chłodzący wpada do skraplacza jako para pod wysokim ciśnieniem. Przepływając przez skraplacz ochładza się i zmienia się w zimną ciecz pod wysokim ciśnieniem.

Skraplacz może być porównywany do chłodnicy w systemie chłodzenia silnika. Chłodnica uwalnia ciepło z przepływającego przez nią rozgrzanego chłodziwa do atmosfery. Skraplacz uwalnia ciepło z przepływającego przez niego rozgrzanego czynnika chłodzącego do atmosfery.

Osuszacz

Osuszacz (zwany czasem też filtrem czy pochłaniaczem wilgoci) wygląda jak metalowa puszka z wejściem i wyjściem. Używane są tylko w systemach klimatyzacji samochodowej, gdzie występują też zawory rozprężne. Osuszacz umiejscowiony jest w części systemu z wysokim ciśnieniem, z reguły w pionie, między wyjściem parownika a wejściem zaworu rozprężnego. Niektóre mogą być bezpośrednio podłączone do skraplacza.

Osuszacz spełnia trzy bardzo ważne zadania:

1. Służy jako czasowy magazyn do przechowywania oleju i czynnika chłodzącego gdy nie są potrzebne do pracy systemu (gdy jest małe zapotrzebowanie na chłodzenie). To jest funkcja „odbiornika”.

2. Większość osuszaczy zawiera filtr, który zbiera zanieczyszczenia, jakie mogą pojawić się w układzie klimatyzacji samochodowej.

3. Osuszacz zawiera pewien specyficzny materiał. Ma on za zadanie absorbować wilgoć (wodę), jaka dostała się do systemu podczas produkcji, składania czy działań serwisowych. Wilgoć może też dostawać się do systemu auto klimatyzacji z powietrza. To jest funkcja „osuszania”.

Do uszkodzeń może dojść, gdy w systemie klimatyzacji zbierze się zbyt wiele wilgoci.

Może ona wywołać korozję, ale też spadek wydajności oleju kompresorowego.

Osuszacz powinien być wymieniony za każdym razem, gdy system jest otwierany w celach serwisowych i większość warunków gwarancyjnych dla kompresorów tego wymaga. Osuszacz może zaabsorbować tylko określoną ilość wilgoci i gdy system jest otwarty i wystawiony na działanie atmosfery, to osuszacz szybko może zostać przepełniony. W tej sytuacji nie może on zapewnić układowi dalszej ochrony. Dodatkowo filtr znajdujący się w osuszaczu może zostać zakryty/zasłonięty przez cząstki znajdujące się w systemie. To może ograniczyć przepływ oleju i czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji samochodowej.

Akumulator

Akumulator można porównać do osuszacza. Pracuje podobnie, ale spełnia trochę inne funkcje. Jest on też metalowym cylindrem, ale różni się od osuszacza na trzy sposoby:

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony