ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 13 minut

System klimatyzacji w samochodzie
Strona 4 z 4

Ten element zawiera szereg różnych składników, których zadaniem jest kierowanie i dystrybuowanie powietrza wewnątrz kabiny w oparciu o wybrane opcje na panelu sterującym. Z reguły ma on też część, która kontroluje temperaturę wydalanego powietrza.

Nagrzewnica i parownik zwykle zawierają się w takim elemencie. Jeżeli samochód wyposażony jest w filtr kabinowy, to on też z reguły umiejscowiony jest w tym elemencie.

Wewnątrz tego elementu znajdują się grodzie i łopatki, które są ruchome i zmieniając pozycję mogą blokować lub umożliwiać przepływ powietrza do różnych kanałów wewnątrz samochodu. Te kanały przenoszą wdmuchiwane przez wentylatory powietrze do konkretnych ujść wentylacyjnych w kabinie lub do ich kombinacji, w zależności od opcji jaka ustawiona jest na panelu. Przegrody mogą być poruszane przez zwykłe wężyki, urządzenie zwane silnikiem próżniowym (wykorzystuje podciśnienie generowane przez silnik, by wywołać ruch) lub przez mały, elektryczny silniczek.

Szybkie podsumowanie

Potraktujmy ten przegląd jako zebranie wszystkiego jeszcze raz w całość i prześledzenie przepływu czynnika chłodzącego od otworu wylotowego parownika.

Jako przykład posłuży nam system z zaworem rozprężnym i osuszaczem (jest on podobny do tego z dyszami i akumulatorem). Sprężarka wypycha nagrzany czynnik chłodzący wyparowujący z parownika. Jest on potem sprężany i wysłany pod wysokim ciśnieniem do skraplacza. Ponieważ na tym etapie czynnik chłodzący ma wyższą temperaturę niż otaczające powietrze, to oddaje on ciepło do niego, gdy opływa on żeberka skraplacza.

Gdy ciepło zostaje oddane, czynnik skrapla się i wraca to płynnego stanu skupienia.

Dzieje się to w skraplaczu. Potem przemieszczany on jest do osuszacza, gdzie absorbowana jest wilgoć. Trochę czynnika może być też czasowo zmagazynowana w osuszaczu, do czasu aż nie będzie on potrzebny systemowi w parowniku ze względu na wymagania chłodzenia w systemie. Czynnik chłodzący dostarczany jest następnie w odpowiedniej ilości powtórnie do parownika w postaci płynu pod niskim ciśnieniem. Czynnik odbiera ciepło z opływającego parownik powietrza i ponownie zmienia stan skupienia na parę. Gorące powietrze przepuszczane jest przez parownik, a chłodne powietrze wprowadzane jest do wnętrza samochodu przez wentylatory. Nagrzana para przemieszczana jest do wyjścia parownika, wraca do sprężarki i cały cykl zaczyna się od nowa.

Źródło: www.laser-sinex.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony