Wywiad z dr. Bernardem Loewenhaupt, dyrektorem technicznym ds. opon osobowych
Poprzednia opona odnosiła olbrzymie sukcesy w testach opon zimowych, publikowanych przez czołowe niemieckie i austriackie magazyny motoryzacyjne oraz zamknęła rok tytułem „Zimowej Opony Roku”, przyznanym przez brytyjską stronęinternetową TyreReview.co.uk. Strona ta zdecydowała się ją nagrodzić zarówno na podstawie sumy wyników testów prasowych, jak i informacji zwrotnych otrzymanych od brytyjskich kierowców, testujących te opony w ramach długofalowego testu (przekraczającego łącznie 54 tys. km).
Dunlop zyskał rekomendację ADAC w ramach testów Motorwelt/ÖAMTC i Stiftung Warentest. ADAC, czołowe niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne, oceniło tę oponę jako „bardzo polecaną” przez cztery lata z rzędu, opisując ją jako „bardzo zrównoważoną oponę, bardzo dobrą we wszystkich obszarach związanych z bezpieczeństwem, szczególnie dobrą na mokrej nawierzchni”. ÖAMTC, austriacki odpowiednik ADAC, określił ją mianem „szczególnie polecanej”, opisując ją jako „bardzo zrównoważoną, dobrą na śniegu, bardzo dobrą na suchej drodze”.
Auto Bild, największy europejski magazyn motoryzacyjny, przeprowadził testy zimowe przy wykorzystaniu opon 195/65R15 w Volkswagenie Golfie VI. Znów to właśnie opona Dunlop SP WinterSport 3D zebrała laury, określono ją mianem „niezwykłej zimowej opony, o topowych osiągach w każdych warunkach pogodowych”. Auto Bild Sportscars przeprowadził swoje testy na samochodzie Audi TT wyposażonym w opony 245/40R18 V. Po raz kolejny zwyciężyła opona Dunlop, została określona mianem „wzorcowej”.
Zwycięstwo w tych testach wymaga rygorystycznego trzymania się wymogów w dziedzinie innowacji i rozwoju technologicznego. Dr Bernard Loewenhaupt, dyrektor techniczny ds. opon osobowych, zdradza kilka sekretów stojących za sukcesem firmy Dunlop w związku z oponą Dunlop SP WinterSport 3D i opowiada o tym, jak jego zespół przeniósł osiągi na całkiem nowy poziom, projektując Dunlop SP WinterSport 4D.
Czym jest innowacyjny system lameli 4D (ang. 4D sipe system) w nowej Dunlop SP WinterSport 4D i jak on działa?
Lamela jest ultracienkim rowkiem w bieżniku, występującym jednak w wielu różnych wersjach projektu w różnorodnych typach opon. W przypadku Dunlop SP Win-terSport 4D lamele zaprojektowano tak, aby zapewnić maksymalną przyczepność w zmieniających się warunkach pogodowych.Dunlop rozwija swoją zwycięską technologię WinterSport 3D, przenosząc ją w nowy wymiar. Ulepszyliśmy dodatkowo osiągi w zakresie przyczepności wersji lameli 3D poprzez dodanie dodatkowej, poprzecznej lameli.
Lamele 3D w bieżniku opony zwiększają liczbę lameli i tym samym liczbę krawędzi w kontakcie z drogą, zapewniając dodatkowe osiągi w zakresie hamowania oraz przyspieszania, podczas gdy system samoblokujący utrzymuje właściwą sztywność segmentów bieżnika, zapewniając znakomite zachowanie pojazdu w zakresie prowadzenia.
W nowej oponie dodaliśmy poprzeczną lamelę. Daje to dodatkową krawędź w powierzchni bocznej, doskonałą dla wzmocnienia przyczepności bocznej. Taka kombinacja dwóch czynników (system lameli 4D) wytwarza niezależną mikroblokadę, która pozwala na lepsze rozłożenie nacisku w kontakcie z drogą dla szczególnie dobrego zachowania podczas jazdy oraz przy wchodzeniu w zakręty.
Jakie są różnice w mieszance stosowanej w letnich i zimowych oponach High Performance?
W nowej Dunlop WinterSport 4D zastosowano unikalną mieszankę. Udoskonale-nia w zachowaniu opony wynikają nie tylko z samego składu mieszanki, ale także sposobu jej mieszania. Ma to ogromny wpływ na właściwości mieszanki, zwłaszcza przy zwiększonym użyciu technologii krzemionkowej, w której sposób mieszania może powodować ogromną różnicę, jako że inżynierowie Dunlopa – odpowiadający za mieszankę – muszą kontrolować przebieg reakcji chemicznej w trudnych warunkach. Składniki mieszanki są mieszane, a następnie miksowane ponownie z innymi składnikami w innym czasie. Jest to proces, który zdaniem inżynierów Dunlopa stanowi ich tajemną „formułę coca-coli” – konkurencja może uważać, że zna składniki, ale nie zna samego przepisu!
W przypadku najnowszej opony Dunlop SP WinterSport 4D wprowadziliśmy nowe składniki do formuły mieszanki. Wykorzystane w niej sfunkcjonalizowane polimery oraz nowy typ krzemionki zostały wybrane w celu zapewnienia mieszance pożądanej konsystencji oraz sztywności w szerokim zakresie temperatur.
Mieszanka użyta w oponie Dunlop SP WinterSport 4D, wraz z unikalnym systemem mieszania, została opracowana dla zapewnienia optymalnej elastyczności w niskich temperaturach. Mieszanka zwykłej opony twardnieje w niskich temperaturach, tracąc w ten sposób zdolność odkształcania i dostosowywania się do powierzchni, powodując dużą utratę przyczepności.
Oto dlaczego opona Dunlopa jest bardziej efektywna na zimnych, suchych drogach w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza… jak również doskonale zachowuje się na śniegu.
Czy badania opon zimowych Dunlopa mają takie samo znaczenie jak te dotyczące opon letnich?
Prawdopodobnie są one nawet bardziej intensywne. W przypadku wielu rynków, sprzedaż opon zimowych przewyższa sprzedaż opon letnich, i jest to pole zagorzałej walki producentów opon w prawie wszystkich północnoeuropejskich krajach.
Naszą misją jest tworzenie opon o najwyższych osiągach, potwierdzonych zwycięstwami w niezależnych testach ogumienia (produkty naszej grupy zdobyły ponad piętnaście niezależnych wyróżnień w Europie w samym 2010 roku). Podobnie jak sprzężenie zwrotne w prowadzeniu oraz przyczepność na mokrej nawierzchni w odniesieniu do naszych opon letnich, technologia zastosowana w naszych oponach zimowych zapewnia element znacznie wyróżniający nas na tle konkurencji, co jest efektem rosnących nakładów na badania i rozwój. Jesteśmy dumni z nowych technologii zastosowanych w Dunlop SP WinterSport 4D i wierzymy, że możemy pójść dalej drogą wyznaczoną przez znakomite wyniki w testach opon, jakie osiągnęła w minionym roku jej poprzedniczka.3D Sipe.33% dodatkowych krawędzi.Zoptymalizowana konstrukcja.
Komentarze (0)