Według szacunków Boscha, dzięki systemom wspomagającym kierowcę można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90 proc. kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem inteligentnych systemów PSS, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych. Według danych dotyczących wypadków w Niemczech, przed poważną kolizją tylko 1 na 100 kierowców hamował prawidłowo, 54 nie hamowało w ogóle, a 45 zbyt słabo wciskało pedał hamulca. Takim właśnie sytuacjom mają zapobiegać systemy PSS. cd. Pierwszym produktem z tej grupy jest Predictive Brake Assist (PBA), który rozszerza działanie ACC (Adaptive Cruise Control), zmieniając ten typowy system poprawiający komfort jazdy w system bezpieczeństwa. PBA pomaga kierowcy w razie zagrożenia kolizją, przygotowując układ hamulcowy do hamowania awaryjnego z maksymalnym opóźnieniem. System PBA profilaktycznie zwiększa ciśnienie układu i w sposób niezauważalny dla kierowcy zmienia pozycję okładzin hamulcowych, przysuwając je do tarcz. Jeśli kierowca zdecyduje się hamować, reakcja hamulca będzie natychmiastowa, a opóźnienie optymalne, co da w efekcie najkrótszą możliwą drogę hamowania. Jeżeli natomiast hamowanie nie nastąpi, stan pogotowia zostanie odwołany i układ hamulcowy powróci do normalnego stanu. Według szacunkowych danych, funkcja PBA może zmniejszyć liczbę wypadków z pojazdami jadącymi z naprzeciwka o 2,5 proc., a wypadków na skrzyżowaniach oraz wypadków spowodowanych najechaniem o 3,5 proc. Funkcja PBA została po raz pierwszy seryjnie zamontowana w Audi Q6 w 2005 roku. W roku 2006 Bosch wprowadził do produkcji seryjnej (Audi Q7) kolejną funkcję PSS - system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Działanie systemu wygląda następująco: czujnik radarowy systemu ACC rozpoznaje zagrożenie kolizją, a system PCW ostrzega kierowcę, aby ten zdążył zareagować i zapobiegł wypadkowi. W tym celu system generuje krótki, ale wyczuwalny impuls hamowania. Dodatkowo, system PCW może także aktywować pozostałe systemy ochrony pasażerów pojazdu, np. elektryczne napinacze pasów. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PCW, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwi to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy do produkcji seryjnej w 2009 roku.
Inteligentne systemy bezpieczeństwa PSS stanowią część opracowanej przez firmę Bosch koncepcji CAPS (Combined Active and Passive Safety). CAPS – połączenie systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego – to kompleksowa sieć czujników i sterowników stosowanych już w samochodzie systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, na którą składają się np. elektroniczny system kontroli trakcji ESP®, system ACC, a także sterownik poduszek powietrznych. Sieć taka będzie stanowić podstawę nowych, rozszerzonych funkcji bezpieczeństwa.
W krytycznych sytuacjach na drodze często ułamki sekund decydują o tym, czy dojdzie do kolizji czy też uda się jej uniknąć. Aby ograniczyć liczbę wypadków Bosch opracował i rozwija inteligentne systemy bezpieczeństwa PSS (Predictive Safety Systems). Fot. Bosch
Komponenty inteligentnych systemów bezpieczeństwa PSS Boscha. Fot. Bosch
Komentarze (0)