W celu zaspokojenia stale rosnącego zapotrzebowania na większą oszczędność paliwa, lepsze osiągi silnika i niższą emisję szkodliwych spalin wprowadzone zostały szerokopasmowe sondy lambda. Jednym z ich producentów jest hiszpańska firma FAE.
Ze względu na miejsce montażu sondy lambda poddawane są wysokiej temperaturze, działaniu agresywnych chemikaliów oraz wibracjom. Są to zatem części, które zużywają się i powinny być regularnie kontrolowane. Możliwe usterki mogą być zauważalne, jeśli silnik pracuje nierówno lub wzrasta zużycie paliwa. Profesjonalny warsztat jest w stanie określić, czy sonda lambda działa prawidłowo. Regularne przeglądy (co 30 000 km), a w razie potrzeby – wymiana, zapewniają:
- zaangażowanie w przestrzeganie norm emisji spalin,
- trwałą redukcję zużycia paliwa,
- ochronę przed drogimi uszkodzeniami katalizatora,
- optymalne wrażenia z jazdy,
- „zieloną” jazdę.
Jak działa szerokopasmowa sonda lambda?
W przeciwieństwie do klasycznych sond cyrkonowych, szerokopasmowe sondy przekazują sygnał ciągły odpowiedzi nie tylko dla mierzonych mieszanek stechiometrycznych (λ=1; stosunek masy powietrza do paliwa 14,7:1), ale także bogatych (λ<1) i ubogich (λ>1). Dzięki takiej charakterystyce, w połączeniu z elektroniczną jednostką sterującą silnika ECU, sonda zapewnia optymalny skład mieszanki paliwowo-powietrznej i gwarantuje równą, czystą, efektywną i oszczędną pracę silnika. W konsekwencji sondy szerokopasmowe montowane są zarówno w spalinowych silnikach Diesla, jak i w jednostkach benzynowych.
Szerokopasmowa sonda lambda ma dwie pracujące jednoczenie komory elektrochemiczne. Pierwsza komora mierzy skład mieszaniny gazów spalinowych, w podobny sposób jak sondy binarne. Druga komora reaguje, uwarunkowana sygnałem z pierwszej i na podstawie stężenia tlenu w gazach spalinowych. Cała operacja w obu komorach generuje sygnał elektryczny, który jest dodatni dla mieszanek ubogich (λ>1), ujemny dla bogatych (λ<1) oraz neutralny w przypadku mieszaniny stechiometrycznej (λ=1).
Prąd wytwarzany przez szerokopasmowe sondy lambda jest kalibrowany i przekształcany w napięcie, które odczytywane jest przez ECU pojazdu. Dlatego też sonda taka zawiera złącze kalibrujące rezystancję. Opór ten jest inny dla każdej sondy, zatem szerokopasmowa sonda lambda nigdy nie powinna być zastępowana innymi sondami poprzez przecięcie kabli.
Komentarze (1)