Cieniowanie
Od kilku lat warsztaty blacharsko-lakiernicze borykają się z problemem odmowy pokrywania przez firmy ubezpieczeniowe kosztów cieniowania elementów sąsiadujących z naprawianym.
Problem doboru koloru lakieru renowacyjnego występuje od zawsze. Składa się na to bardzo wiele czynników. Producenci samochodów mają wielu dostawców lakierów, nadwozia są lakierowane w różnych warunkach klimatycznych, następnie eksploatowane w różnych środowiskach (wilgotność powietrza, temperatura, światło słoneczne). Różnice w odcieniach kolorów występują już na etapie przygotowania receptury lakieru renowacyjnego. Producent lakierów opracowuje receptury kolorów w oparciu o standardy dostarczone przez producenta samochodów. Jeżeli jednak z fabryki wychodzą pojazdy nie do końca zgodne z fabrycznym standardem, niemożliwe jest opracowanie idealnych receptur. Laboratoria musiałyby analizować każdą serię nowo lakierowanych samochodów, a nawet każdy pojazd osobno, i każdorazowo korygować odcienie. W praktyce oznaczałoby to raczej niebotyczne zwiększenie kosztów produkcji pojazdów oraz powiększenie bazy danych o kolorach do niewyobrażalnych rozmiarów. Jednak, nawet jeśli ktoś by się na to zdecydował, nie miałby gwarancji, że jego baza kolorystyczna byłaby idealna. W sztuce lakierowania renowacyjnego o odcieniu koloru w dużej mierze decyduje technika lakierowania. Na ostateczną barwę mają wpływ:
- Podawanie lakieru.
- Ciśnienie powietrza w pistolecie.
- Szerokość strumienia natrysku.
- Odległość pistoletu od lakierowanego elementu.
- Szybkość prowadzenia pistoletu.
- Czas odparowania.
- Proporcje mieszania.
- Typ rozcieńczalnika.
- Rozmiar dyszy.
Zasady oddziaływania powyższych czynników pokazano na schemacie.
Ponieważ naprawa powinna być przeprowadzona w taki sposób, aby uniknąć różnic w odcieniu koloru, wszyscy producenci lakierów renowacyjnych rekomendują metodę technologicznego cieniowania elementów sąsiadujących.
Naprawa z cieniowaniem powinna być wykonana przez odpowiednio przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników oraz odbywać się zgodnie z technologią opracowaną przez producenta lakierów i przy pomocy materiałów lakierniczych przeznaczonych do tego typu napraw. Trudno jest wyznaczyć sztywne reguły, mówiące kiedy bezwzględnie należy cieniować, a kiedy tego robić nie należy. Zależy to od rodzaju i zakresu uszkodzenia (zarysowanie, wgniecenie, korozja, etc.). Każde uszkodzenie należy rozpatrzyć indywidualnie. Należy pamiętać, iż przy zastosowaniu pełnej technologii, tj.: aplikacji podkładu wytrawiającego, szpachli, podkładu wypełniającego, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego, obszar naprawy będzie znacznie większy niż obszar uszkodzenia. Zatem klasyfikacja zakresu naprawy powinna uwzględniać nie tylko miejsce uszkodzenia, ale również obszar potrzebny do prawidłowego polakierowania.
Od kilku lat warsztaty blacharsko-lakiernicze borykają się z problemem odmowy pokrywania przez firmy ubezpieczeniowe kosztów cieniowania elementów sąsiadujących z naprawianym.
Problem doboru koloru lakieru renowacyjnego występuje od zawsze. Składa się na to bardzo wiele czynników. Producenci samochodów mają wielu dostawców lakierów, nadwozia są lakierowane w różnych warunkach klimatycznych, następnie eksploatowane w różnych środowiskach (wilgotność powietrza, temperatura, światło słoneczne). Różnice w odcieniach kolorów występują już na etapie przygotowania receptury lakieru renowacyjnego. Producent lakierów opracowuje receptury kolorów w oparciu o standardy dostarczone przez producenta samochodów. Jeżeli jednak z fabryki wychodzą pojazdy nie do końca zgodne z fabrycznym standardem, niemożliwe jest opracowanie idealnych receptur. Laboratoria musiałyby analizować każdą serię nowo lakierowanych samochodów, a nawet każdy pojazd osobno, i każdorazowo korygować odcienie. W praktyce oznaczałoby to raczej niebotyczne zwiększenie kosztów produkcji pojazdów oraz powiększenie bazy danych o kolorach do niewyobrażalnych rozmiarów. Jednak, nawet jeśli ktoś by się na to zdecydował, nie miałby gwarancji, że jego baza kolorystyczna byłaby idealna. W sztuce lakierowania renowacyjnego o odcieniu koloru w dużej mierze decyduje technika lakierowania. Na ostateczną barwę mają wpływ:
- Podawanie lakieru.
- Ciśnienie powietrza w pistolecie.
- Szerokość strumienia natrysku.
- Odległość pistoletu od lakierowanego elementu.
- Szybkość prowadzenia pistoletu.
- Czas odparowania.
- Proporcje mieszania.
- Typ rozcieńczalnika.
- Rozmiar dyszy.
Zasady oddziaływania powyższych czynników pokazano na schemacie.
Ponieważ naprawa powinna być przeprowadzona w taki sposób, aby uniknąć różnic w odcieniu koloru, wszyscy producenci lakierów renowacyjnych rekomendują metodę technologicznego cieniowania elementów sąsiadujących.
Naprawa z cieniowaniem powinna być wykonana przez odpowiednio przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników oraz odbywać się zgodnie z technologią opracowaną przez producenta lakierów i przy pomocy materiałów lakierniczych przeznaczonych do tego typu napraw. Trudno jest wyznaczyć sztywne reguły, mówiące kiedy bezwzględnie należy cieniować, a kiedy tego robić nie należy. Zależy to od rodzaju i zakresu uszkodzenia (zarysowanie, wgniecenie, korozja, etc.). Każde uszkodzenie należy rozpatrzyć indywidualnie. Należy pamiętać, iż przy zastosowaniu pełnej technologii, tj.: aplikacji podkładu wytrawiającego, szpachli, podkładu wypełniającego, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego, obszar naprawy będzie znacznie większy niż obszar uszkodzenia. Zatem klasyfikacja zakresu naprawy powinna uwzględniać nie tylko miejsce uszkodzenia, ale również obszar potrzebny do prawidłowego polakierowania.
Komentarze (0)