Maskowanie to jedna z podstawowych i niezbędnych prac wykonywanych podczas lakierowania renowacyjnego samochodów. Nie należy to jednak do ulubionych czynności lakiernika. Oklejanie samochodu wykonujemy co najmniej dwukrotnie: pierwszy raz na etapie prac przygotowawczych, takich jak szpachlowanie, podkładowanie, szlifowanie w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi i zabrudzeniami. Drugi raz, gdy przygotowujemy elementy do końcowego lakierowania. Do tego celu można użyć papieru lub folii, co pozwala uniknąć zanieczyszczenia powierzchni nielakierowanych.Zdarza się, że niektórzy lakiernicy stosują do oklejania różne materiały „zastępcze”. Takie działanie może mieć niepożądane skutki:
- z nieodpowiedniego papieru mogą uwalniać się zanieczyszczenia;
- od folii budowlanej łuszczy się lakier i odpadają zanieczyszczenia, a odkurz lakieru dostaje się pod folię i zanieczyszcza pojazd naprawiany;
- nieodpowiednia taśma do oklejania odczepi się w trakcie lakierowania;
- przez niewłaściwy papier przesiąknie lakier i przyklei się do powierzchni.
Wygodną i bezpieczną metodą maskowania jest używanie specjalnych folii. Jedna ze stron tego materiału (odpowiednio oznakowana) doskonale przylega do elementu oklejanej karoserii. A do drugiej strony folii bardzo łatwo przylegają lakiery i podkłady. Takie maskowanie jest i szybkie, i łatwe, a po lakierowaniu pozostaje niewielka ilość odpadów. Ważne też jest zastosowanie właściwych taśm klejących szczególnie, gdy korzystamy z lakierów wodorozcieńczalnych.
Marek Lemiszewski
Technik lakiernik – szkoleniowiec Multichem Sp. z o.o.
- z nieodpowiedniego papieru mogą uwalniać się zanieczyszczenia;
- od folii budowlanej łuszczy się lakier i odpadają zanieczyszczenia, a odkurz lakieru dostaje się pod folię i zanieczyszcza pojazd naprawiany;
- nieodpowiednia taśma do oklejania odczepi się w trakcie lakierowania;
- przez niewłaściwy papier przesiąknie lakier i przyklei się do powierzchni.
Wygodną i bezpieczną metodą maskowania jest używanie specjalnych folii. Jedna ze stron tego materiału (odpowiednio oznakowana) doskonale przylega do elementu oklejanej karoserii. A do drugiej strony folii bardzo łatwo przylegają lakiery i podkłady. Takie maskowanie jest i szybkie, i łatwe, a po lakierowaniu pozostaje niewielka ilość odpadów. Ważne też jest zastosowanie właściwych taśm klejących szczególnie, gdy korzystamy z lakierów wodorozcieńczalnych.
Marek Lemiszewski
Technik lakiernik – szkoleniowiec Multichem Sp. z o.o.
Komentarze (0)