Przed upływem dwóch lat zmieni się znana dziś technologia silników, a wraz z nią świece zapłonowe. Dzięki najsurowszym w historii wymaganiom światowych przepisów regulujących emisję spalin, w tym norm Euro 5 i Euro 6, silniki benzynowe spalające ubogą mieszankę stają się coraz powszechniejsze. Ale bardziej interesujące są jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Mimo że ten rynek jest bardzo mały – dzisiaj obejmuje tylko 1% nowych samochodów – około 50% nowych rozwiązań, które trafiać będą na ry- nek w następnych kilku latach prawdopodobnie wykorzystywać będzie bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Silniki te mogą pracować na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, zawierającej do 5 razy mniej paliwa niż dzisiaj. Jest to wyjątkowo trudne środowisko pracy, wymagające nowej generacji nowoczesnych elementów układu zapłonowego.
Wymagania te spełnia innowacyjna supernowoczesna irydowa świeca zapłonowa, zyskująca coraz szerszy rozgłos wśród producentów samochodów na świecie. Świece zapłonowe Super Ignition (SIP) opracowane przez firmę DENSO w 2006 roku (pionierów irydowej świecy o średnicy elektrody 0,4 mm), zwiększają zapłonność nawet w najbardziej wymagającym środowisku silników zasilanych ubogą mieszanką. Wyposażone nie w jedną, a w dwie ultracienkie, bardzo trwałe elektrody, środkową i masy, zapewniają naprawdę wyjątkową iskrę i osiągi. Taka konstrukcja sprawia, że świece te są idealnym rozwiązaniem zarówno dla silników zasilanych mieszanką ubogą, jak i dla silników przyszłości z ich dodatkowymi wymaganiami: recyrkulacją spalin (EGR) wymagającą ekstremalnej zapłonności świec oraz agresywnych stopni sprężania powietrza dolotowego, które generują wysokie napięcie rozładowania i powodują zazwyczaj niszczenie świec ceramicznych. W obu przypadkach tylko świece Super Ignition, dzięki doskonałej zapłonności, mogą zapewnić właściwy zapłon i spalanie.
Od OE do rynku wtórnego
Wyjątkowa zdolność świec SIP do redukcji emisji substancji szkodliwych przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa oraz wytrzymałość na ciężkie warunki panujące w silnikach stały się natychmiast atrakcyjne dla producentów samochodów, pomagając im w przystosowaniu silników do przyszłych docelowych wartości emisji. Świece SIP, w ciągu kilku miesięcy od wprowadzenia na rynek, zostały zaadoptowane jako oryginalne wyposażenie w wielu nowych modelach samochodów na czele z Lexusem GS 4.5 Hybrid 2006 i Nissanem Qashqai 1.6/2.0 2007. W roku 2009 świece SIP zostały wybrane przez wiele przodujących światowych marek. Obecnie około 20% nowych samochodów japońskich, w tym wiele modeli firmy Toyota, Subaru i Mazda, oraz koreański Hyundai, jest wyposażonych w świece SIP jako pierwszy montaż. Ostatnio zastosowano je w modelu Nissan 370Z 2009. Coraz większa liczba producentów stosuje technologię SuperIgnition, np. firma Volvo, która ostatnio podpisała z DENSO umowę na dostarczanie świec SIP dla pojazdów produkowanych od 2010 roku.
Rosnąca popularność i przydatność świec Super Ignition do warunków pracy silników przyszłości oznacza, że w 2010 roku świece te bez wątpienia staną się bardziej znane wśród dystrybutorów rynku wtórnego i wśród warsztatów. Na szczęście, na rynkach wtórnych obejmujących znaczną część europejskiego parku samochodowego, firma DENSO udostępniła już program świec zapłonowych Super Ignition, który pomaga zaspokoić popyt na wymianę świec.
Przyszłość
Nie jest to oczywiście koniec historii rozwoju świec SIP. Technologia jest nadal wzbogacana przez DENSO w ramach polityki EcoVision 2015, której celem jest rozwijanie produktów przyjaznych dla środowiska naturalnego, zmniejszenie emisji CO2, redukcja kosztów ochrony środowiska ponoszonych przez społeczeństwo i poprawa zarządzania ochroną środowiska. Jedna ze świec SIP „nowej generacji“ – Small Body SuperIgnition Spark Plug (świeca SIP o małym korpusie) – dotarła już na rynek oryginalnego wyposażenia. Cele ekspertów z działu badawczo-rozwojowego firmy DENSO obejmują dalszą poprawę niezawodności świec SIP i obniżenie kosztów. Pozwoli to rozszerzyć obszar stosowania technologii SIP ze specjalnych, małych silników na dużą liczbę standardowych jednostek o większych pojemnościach.
Oczywiście, świece Super Ignition oznaczają dalszy ważny rozwój nowoczesnej technologii irydowych świec zapłonowych. Świece Super Ignition, z przyjemnym dla kieszeni kierowców i dla środowiska niskim zużyciem paliwa, stanowią rosnący rynek wymiany oraz okazję dla dystrybutorów i warsztatów do zaoferowania klientom bardziej wartościowego i zaawansowanego technologicznie produktu.
W centrum uwagi – spalanie ubogiej mieszanki
W komorze spalania silnika pracującego na mieszance ubogiej spalana jest mniejsza ilość paliwa. Normalny stosunek powietrza do paliwa wynosi 15:1 (15 części powietrza na 1 część paliwa). W silnikach pracujących na mieszance ubogiej proporcja ta osiąga już wartość
23:1, a w przyszłości prawdopodobnie będzie jeszcze wyższa. Silniki (zarówno o zapłonie iskrowym, jak i samoczynnym) pracujące na mieszance ubogiej zużywają mniej paliwa i emitują mniej substancji szkodliwych w spalinach, niż normalnie ustawione silniki. Silniki te, zużywając mniej paliwa, emitują mniej niespalonych węglowodorów i gazów cieplarnianych oraz wytwarzają moc porównywalną z silnikami spalającymi normalną mieszankę. Stan spalania mieszanki ubogiej uzyskują dzięki zastosowaniu wyższego stopnia sprężania w komorze spalania (wyższego ciśnienia w cylindrach), znacznemu zawirowaniu powietrza dolotowego i dokładnie dozowanej niskiej dawce bezpośredniego wtrysku.
Informacje dotyczące technologii Super Ignition
Ogólna zasada technologii świec zapłonowych mówi, że
lepszą zapłonność i trwałość osiąga się poprzez stworzenie
możliwie najmniejszej elektrody, wykonanej z materiału od-
pornego na zużycie. Tajemnica świec Super Ignition polega na
połączeniu bardzo cienkich podwójnych elektrod z unikatową
metodą spawania wykorzystywaną do ich mocowania.
Projekt
- Dwie bardzo cienkie, bardzo trwałe elektrody – środkowa i masy.
- Elektroda środkowa o średnicy 0,55 mm, wykonana z opatentowanego przez firmę stopu irydowego.
- Najmniejsza w historii elektroda masy wykonana z platyny.
- Obie elektrody mocowane przy wykorzystaniu opatentowanej przez DENSO techniki spawania 360°.
- Równie łatwe w montażu, jak standardowe świece zapłonowe.
Działanie
- Cienkie elektrody wytwarzają w mieszance paliwowo-powietrznej mocniejszą iskrę niż zwykłe świece zapłonowe. Minimalizuje to straty w procesie rozchodzenia się płomienia i zwiększa natężenie pola elektrycznego, poprawiając zapłonność.
Zalety
- Zwiększona moc silnika – do 4%, w porównaniu ze świecami konwencjonalnymi.
- Zmniejszone zużycie paliwa – do 1,5%, w porównaniu ze świecami konwencjonalnymi.
- Zmniejszenie emisji gazów odpowiedzialnych za efekt cieplarniany.
- Dłuższa żywotność, bezobsługowa eksploatacja do 100 000 km.
- Lepszy zimny rozruch w temperaturze do -30°C w porównaniu z -20°C dla świec standardowych.
- Wyższy moment obrotowy, krótszy czas reakcji podczas przyspieszania i płynniejsze obroty biegu jałowego.
Co dalej?
- Świece Small Body SuperIgnition Spark Plugs, zapewniające nawet wyższą moc niż świece SIP, przeznaczone dla bardziej kompaktowych silników.
- Taka sama elektroda środkowa o średnicy 0,55 mm i najmniejsza platynowa elektroda masy, jak w świecach SIP, lecz mniejsza sześciokątna część korpusu (14 mm) oraz mniejszy rozmiar gwintu (12 mm).
W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji o świecach zapłonowych DENSO Super Ignitron, prosimy o kontakt z dystrybutorami firmy DENSO w Polsce:
- Inter-Cars S.A. – www.intercars.com.pl
- Inter-Team Sp. z o.o. – www.inter-team.com.pl
- Moto-Profil Sp. z o.o. – www.moto-profil.pl
- Saga Auto – www.sagaauto.pl
- Magneti Marelli – www.magnetimarelli-checkstar.pl
Komentarze (0)