Od 8 do 10 października w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO.
Była to okazja nie tylko do zaprezentowania pojazdów, lecz także szeroko pojętego osprzętu i akcesoriów. Zresztą równolegle, w ramach targów, zorganizowano Salon Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów Moto-Tech. Już sama nazwa wskazuje tematykę oferty.
Głównym punktem programu całej imprezy była polska premiera autobusu Solaris Urbino 12 i Urbino 18. Ten drugi to oczywiście wersja przegubowa. Wiele osób z przyjemnością obejrzało efektowną odsłonę nowych pojazdów rodem z Bolechowa. Później każdy poszedł w inną stronę. Jedni na swoje stoiska, inni dokonać rekonesansu po targowej ofercie. Także my ruszyliśmy sprawdzić, co ciekawego pod kątem naszego czasopisma wystawiono w tym roku w Kielcach.
Oleje z Euro 6
Już na placu przy centrum targowym spotykamy przedstawicieli firmy Fuchs. Ich autobus z daleka rzucał się w oczy. Firma jest obecna na tej imprezie od samego jej początku.
- Targi TRANSEXPO są dla nas ważną okazją do zaprezentowania naszej bogatej oferty środków smarnych obecnym i przyszłym klientom. W tym roku zaprezentowaliśmy na przykład oleje silnikowe przeznaczone do jednostek spełniających nową normę czystości spalin Euro 6, a także przedstawiliśmy nowo pozyskane dopuszczenia dla naszych środków smarnych – informuje nas Bogdan Ptak, Menedżer Produktu ds. Motoryzacyjnych Środków Smarnych FUCHS OIL CORPORATION (PL) Sp. z o.o. Targi to nie tylko okazja do prezentacji swoich wyrobów, lecz także wymiany doświadczeń z producentami pojazdów i podzespołów. Przedstawiciele firmy Fuchs przeprowadzili wiele cennych spotkań, wybierając się przy okazji na ich stoiska.
Serwis ogumienia dla dużych kół
Flagowym produktem poznańskiej firmy Coframa była na tegorocznych targach montażownica MC805 Nortec Pro. Jest to bowiem najnowsze urządzenie do montażu i demontażu kół ciężarowych o maksymalnej szerokości 1300 mm i średnicy 2400 mm. Elektrohydrauliczna maszyna obsługuje koła od 14” do 56”, co oznacza, że nadaje się do montażu i demontażu opon samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów, ciągników i maszyn rolniczych. - Jedną z największych zalet tego najnowszego urządzenia w naszej ofercie jest dodawany już w standardzie specjalny pilot zdalnego sterowania, co bardzo ułatwia obsługę – podkreśla Dyrektor Handlowy Coframy, Lucjan Krakus.
Urządzenie ma ponadto stosunkowo niewielkie rozmiary w stosunku do swoich możliwości. Jedną z zachęt dla nabywców ma być niższa od podobnych wyrobów konkurencji cena.
Dla stacji paliw
Swoją ekspozycję na TRANSEXPO przygotował Orlen Centrum Serwisowe. Firma zajmuje się serwisowaniem stacji paliw. Obsługuje ich w sumie ok. 1400. Jednak nie ogranicza się tylko do punktów spółki matki i współpracuje również z innymi sieciami. - W tym roku prezentujemy dystrybutor do oleju napędowego z systemem bezobsługowym, czyli możliwością płacenia kartą płatniczą lub gotówką. Podobne urządzenie mamy również dla tak zwanych stacji garażowych, czyli chociażby wszelakiego rodzaju baz transportowych – mówi Bernard Larisz, Dyrektor ds. Handlowych spółki.
Pokazano również dystrybutory do paliw lotnych – CNG i LPG. - Wiemy, że niektóre firmy przechodzą na ten rodzaj paliwa ze względów oszczędnościowych, dlatego uwzględniliśmy te urządzenia w naszej ekspozycji – dodaje B. Larisz. Oferta jest kompleksowa i obejmuje cały moduł. Firma przyjeżdża, instaluje wszystko i można tankować. - Obecnie zainteresowanie CNG jest u nas jeszcze o wiele mniejsze niż na przykład w Czechach lub Niemczech, jednak to się może niedługo zmienić – przypuszcza Dyrektor Larisz.
Firma w najbliższym czasie postawi prawdopodobnie dwie stacje CNG, jednak na razie nie ujawnia gdzie. - To na razie tajemnica handlowa – mówi na odchodne nasz rozmówca.
Turdus do pojazdów ciężkich
Swoją ekspozycję miał także nasz rodzimy koncern paliwowy Lotos. - Zajmujemy się produkcją i sprzedażą olejów smarnych wszelakiego przeznaczenia. TRANSEXPO to oczywiście znakomita okazja do prezentacji olejów dla pojazdów ciężkich, w tym autobusów – tłumaczy Marek Gorgoń, doradca techniczno-handlowy Lotos Oil.
Nowościami szczególnie promowanymi na targach były oleje Turdus 5100, Turdus 1100 i Turdus 3000. - Te produkty są oferowane głównie dla flot, spełniają wszystkie najnowsze normy, uwzględniające zarówno normę Euro 6, jak i filtry cząstek stałych DPF – zachwala M. Gorgoń. - Proponowane są różne wielkości, od 5-litrowych pojemników po duże beczki. Każda flota będzie zadowolona, ponieważ zaproponujemy dostawy dostosowane do jej potrzeb.
Części oraz wyposażenie
Takiej imprezy jak TRANSEXPO nie przepuści tak duży dystrybutor, jakim jest Inter Cars.
- Przywieźliśmy do Kielc szeroką ofertę, która obejmuje zarówno części do autobusów i pojazdów ciężarowych, jak i wyposażenie warsztatowe dla serwisów – informuje nas Mariusz Sycyn. - Targi dopiero się zaczęły, jak na razie największym zainteresowaniem cieszy się nasza gazetka firmowa „Wyposażenie warsztatów”. Ale mamy także wiele zapytań o konkretne części lub podzespoły.
Jak podkreśla, oferta ich firmy jest skierowana do wszystkich, począwszy od indywidualnych klientów, a skończywszy na dużych flotach.
Cluster dla autobusów
Ofertę bezpośrednio związaną z tematyką targów przedstawiła firma Actia Polska, oferująca elektronikę pokładową do autobusów, w tym m.in. miejsce pracy kierowcy. Kierownik Produktu, Krzysztof Kożuchowski, przedstawił najnowszy produkt: - To Cluster, czyli centralny element kokpitu, jaki kierowca autobusu ma przed sobą. Konkretnie środkowy wyświetlacz podający wszystkie informacje.
Ekran jest teraz większy, a tym samym bardziej przejrzysty, wyposażony w szerszą paletę kolorów i kontrolek. Zgodnie z duchem czasu nowe urządzenie jest również wyposażone w system oceny sposobu jazdy pod kątem zużycia paliwa. Budowa pozwala na bezproblemowe zintegrowanie wyświetlacza z komputerem pokładowym. Urządzenie można skonfigurować z każdym typem autobusu. - Często już na etapie projektowania współpracujemy i doradzamy konstruktorom – dodaje nasz rozmówca i wymienia takie marki jak Solaris, MAZ czy Iveco, które montują ich wyroby.
Nowości Roberta Boscha
Niemiecki koncern nie miał co prawda swojej ekspozycji na targach, był jednak reprezentowany na dwóch stoiskach przez swoich dystrybutorów. Na jednym z nich pokazano nowy system multimedialny do autobusów. Są to zarówno telewizory, na których pasażerowie oglądają filmy podczas podróży, jak i ekrany dla komunikacji miejskiej, gdzie wyświetlane są komunikaty i informacje. Urządzenia są oferowane zarówno do zasilania napięciem 12, jak i 24 V. Innowacją są również mikrofony dla kierowców instalowane w fotelu zamiast na desce rozdzielczej.
W innym miejscu nowością był układ wtrysku AdBlue do układu wydechowego Bosch Denoxtronic w celu redukcji emisji tlenków azotu. Jest to już trzecia generacja tego urządzenia, które zmniejszyło swoje wymiary. Zaletą jest to, że nie trzeba stosować sprężonego powietrza do wtrysku płynu. Niemal cały produkt jest zrobiony z tworzywa sztucznego, co ma ogromne znaczenie, ponieważ nie będzie występował problem korodowania.
Ecotire ze specjalnych mieszanek
Flagowym produktem firmy Colmec była w tym roku opona Colmec Ecotire. - Jest to nowość na rynku krajowym, jak i europejskim. Produkowana jest ze specjalnych mieszanek gumowych o najwyższych parametrach, jakie są możliwe do osiągnięcia w najbliższym czasie – zachwala produkt Lech Przybyłowski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży. Ogumienie nadaje się zarówno do autobusów, jak i pojazdów ciężarowych. Prezentowany wyrób został doceniony przez organizatora targów – opona otrzymała wyróżnienie w kategorii „Części i wyposażenie autobusów”.
Diagnostyka aut ciężarowych
Nowością firmy Unimetal na TRANS-EXPO było mobilne urządzenie rolkowe do badania samochodów ciężarowych. - Zmieniła się nieco jego konstrukcja. Aby uzyskać ową mobilność, musieliśmy nieco obniżyć wysokość całkowitą, jak i wysokość ram – powiedział nam przedstawiciel Unimetalu, Mariusz Słonka. Pokazano również zmodernizowany wyświetlacz zegarowy.
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się linia diagnostyczna Uniline Quantum GALAXY, która jest obecnie uznawana za najnowocześniejszą na rynku.
Na następną imprezę do Kielc targi TRANSEXPO zapraszają w 2016 r. Podjęto bowiem decyzję, aby miały cykl dwuletni. - Branża jest stabilna, nie pojawia się aż tyle nowości i nie są one tak częste jak w innych sektorach – tłumaczy organizator.
(km)
Komentarze (0)