
Specjalistyczna wiedza Renault w dziedzinie samochodów elektrycznych umożliwiła opracowanie w 2021 roku innowacyjnego układu napędowego full hybrid E-Tech, który objęty jest ponad 150 wnioskami patentowymi. Podobnie jak w poprzedniej generacji nowy napęd charakteryzuje się tzw. konstrukcją szeregowo-równoległą. Różnic jest dużo więcej.
Technologia full hybrid E-Tech wykorzystuje bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Napęd zapewnia większą dynamikę w połączeniu z wyższą efektywnością energetyczną w wielu modelach z gamy Renault, od Clio po Rafale.
Co wiemy o najnowszej generacji układu? Marka zaprezentowała nowy silnik full hybrid E-Tech 160 KM o objętości skokowej 1,8 l wyposażony w akumulator o pojemności 1,4 kWh, który będzie montowany w modelach Captur i Symbioz – mocniejszy, bardziej responsywny, o mniejszym zużyciu paliwa i emisji CO2 wynoszącej zaledwie 98 g/km w Renault Symbioz (od 99 g/km w Renault Captur).
Technologia full hybrid E-Tech umożliwia rozruch i bezgłośną jazdę w trybie w 100% elektrycznym. Ponadto napęd może pracować w trybie elektrycznym przez 80% czasu jazdy po mieście i w obszarach podmiejskich. Takie zespoły napędowe stanowią ciekawą alternatywę dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na zakup samochodu elektrycznego. Oferują wszystkie zalety silnika elektrycznego – cichy rozruch, jazdę w trybie w 100% elektrycznym zarówno po mieście, jak i obszarach podmiejskich czy odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania, co przekłada się na jeszcze większą przyjemność jazdy.
Podobnie jak w poprzedniej generacji nowy napęd full hybrid charakteryzuje się tzw. konstrukcją szeregowo-równoległą. Łączy ona dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-generator typu HSG – High-Voltage Starter Generator – o mocy 15 kW) z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 80 kW lub 109 KM (69 kW lub 94 KM w poprzedniej wersji). Ponadto silniki współpracują z nową, inteligentną skrzynią biegów – bezsprzęgłową i wielotrybową – oraz akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,4 kWh. Bezsprzęgłowa skrzynia biegów umożliwia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, ogranicza utratę mocy i cechuje się prostą mechaniką, dzięki czemu jest niezawodna.
Nowy systemem wtrysku bezpośredniego
Wtrysk pośredni obecny w poprzedniej generacji został zastąpiony nowym systemem wtrysku bezpośredniego. Dzięki niemu wtrysk paliwa jest bardziej precyzyjny, a ciśnienie 350 barów zapewnia optymalne wymieszanie paliwa z powietrzem, co gwarantuje dokładniejsze i skuteczniejsze spalanie. To z kolei poprawia osiągi silnika, zmniejsza emisję spalin i przyczynia się do niższego zużycia paliwa.
Moment obrotowy został zwiększony o 25% (172 Nm w samym silniku spalinowym, czyli o 22 Nm więcej) względem poprzedniej wersji. Za sprawą tego ulepszenia możliwe jest osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego w niższym zakresie obrotów silnika (około 2000 obr./min), co przekłada się na zwiększoną responsywność i wyższe osiągi, zwłaszcza w fazie przyspieszania, również na wyższych biegach na drogach szybkiego ruchu. Dzięki temu samochód przyspiesza bardziej dynamicznie. Captur rozpędza się teraz od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy, wobec 10,6 sekundy w poprzedniej wersji, a zwiększona responsywność skutkuje bardziej dynamicznym prowadzeniem. Czas przyspieszenia Symbioza od 0 do 100 km/h również uległ poprawie i wynosi 9,1 sekundy wobec 10,6 sekundy uzyskiwanych wcześniej.
Nowy akumulator o pojemności zwiększonej do 1,4 kWh
Nowy napęd hybrydowy jest wyposażony w akumulator o pojemności 1,4 kWh (230 V), wobec 1,2 kWh w starszej generacji. Zwiększenie pojemności akumulatora przekłada się na większy zasięg w trybie elektrycznym, optymalne zużycie paliwa i większą elastyczność przy pokonywaniu tras miejskich i krótkich dystansów.
Odzyskiwanie energii podczas hamowania, w połączeniu z dużą zdolnością samoczynnego ładowania akumulatora o pojemności 1,4 kWh (230 V) oraz wysoką sprawnością zespołu napędowego E-TECH, optymalizuje zużycie paliwa i energii.
Nowy napęd full hybrid E-Tech pod maską Renault Captur i Renault Symbioz zużywa 4,3 l paliwa na 100 km (4,7 l w poprzedniej wersji). Optymalizacja zużycia oznacza nie tylko oszczędność paliwa dla klientów, która może sięgać 40%, lecz także obniżenie emisji CO2 nawet do 98 g/km w modelu Symbioz.
Obniżone zużycie paliwa i emisja CO2 to nie wszystkie walory najnowszej generacji układu.
Płynna zmiana biegów
Zachowano bezsprzęgłową technologię skrzyni biegów – sprzęgło kłowe zastępuje jednocześnie jedno z kół zębatych i jeden z pierścieni synchronizatora w ramach systemu pozbawionego standardowego sprzęgła. Zapewnia ono doskonałą sprawność dzięki zmniejszeniu liczby części generujących tarcie. W skrzyni biegów wprowadzono szereg poprawek, które umożliwiają szybszą i płynniejszą zmianę biegów. To z kolei wpływa na poprawę komfortu prowadzenia za sprawą bardziej dyskretnej i responsywnej pracy skrzyni biegów oraz mniejszych drgań i hałasu generowanego przez napęd. Dodatkowym ulepszeniem jest wprowadzenie nowego elektronicznego drążka zmiany biegów (e shifter) o zwiększonej precyzji i zoptymalizowanej ergonomii.
Większa zdolność holowania
Nowy zespół napędowy full hybrid E-Tech 160 KM umożliwia holowanie przyczepy o wyższej masie – została ona zwiększona w stosunku do poprzedniej wersji z 750 kg do 1000 kg. To przekłada się na większą elastyczność dla kierowców potrzebujących holować przyczepę towarową lub kempingową.
Fot. Renault
Komentarze (0)