Wydarzenia

ponad rok temu  19.12.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Ten sam samochód. Różne wyniki badań technicznych [FILM]

Fot. archiwum

Analiza spalin, pomiar zadymienia, wartości sił hamowania, wskaźnika Eusama oraz parametrów geometrii układu kierowniczego i układu zawieszenia. Takim badaniom poddano pięć samochodów w kilkunastu Stacjach Kontroli Pojazdów. W części z nich ten sam samochód uzyskał zbliżone wyniki badania technicznego dotyczącego danego układu, a w części z nich rozbieżne. Ten "eksperyment" przeprowadzili pracownicy i studenci Politechniki Poznańskiej. Z czego wynikają różnice w wynikach badań?

- Pierwszy powód to niepoprawnie wykonane procedury przez diagnostę. Podejrzewamy, że drugim powodem są nieskalibrowane urządzenia pomiarowe. Dziś obowiązek kalibracji dotyczy bowiem zaledwie dwóch urządzeń działających w SKP. To analizator spalin (co 6 miesięcy) oraz miernik ciśnienia powietrza (co 2 lata) - komentuje w rozmowie z portalem warsztat.pl dr inż. Ryszard Mańczak, adiunkt Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej.

Samochód, który został poddany testom w zakresie analizy spalin, to Opel Astra H, 1.3, 2007 r. Pomiar analizy spalin tego auta przeprowadzono w 35 stacjach. Tylko w czternastu z nich procedura została przeprowadzona prawidłowo. W kolejnych 14 badaniach pomiary zaczynano od prędkości obrotowej biegu jałowego. Zdarzało się też, że diagności nie pamiętali o wyłączeniu radia, świateł czy klimatyzacji.

Co ma wpływ na wyniki pomiarów analizy spalin:
- temperatura cieczy chłodzącej
- temperatura oleju silnikowego
- prędkość silnika na podwyższonych obrotach
- włączenie odbiorników energii elektrycznej
- odstęp czasu między odczytem wyników

Różnice były też w ocenie stanu amortyzatorów, pomiarach siły hamowania czy pomiarze zadymienia. Pełną treść artykułu naukowego można znaleźć TUTAJ.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
  • ~ autonagar pl 6 ponad rok temu Test zadymienia wykonany na BMW 2.0 l d przebieg 300 tyś km . SKP w Wałczu wkręca silnik przed i po wodorowaniu 3 x do 4 tyś obrotów zgodnie z procedurami w UE. Zadymienie po wodorowaniu obniżyło się o 70 % : https://youtu.be/l3AUvlkTI6Q...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ do wojtka 5 ponad rok temu pięć różnych samochodów, więc pewnie były i diesle i benzyny. ja rozumiem to tak, że w jednym samochodzie na różnych stacjach sprawdzano hamulce. w innym aucie na różnych stacjach sprawdzali spaliny itd.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Wojtek 4 ponad rok temu WOJTEK To była benzyna czy diesel - analiza spalin albo zadymienie????
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Diagnosta 3 ponad rok temu Ktoś w końcu zrobił takie badania. Gratulacje za pomysł i realizację.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ RW 2 ponad rok temu Żenujący eksperyment. Chyba, że auta były przepychane z SKP do SKP. Miały to samo paliwo, tę samą temperaturę wszelkich płynów i tę samą gęstość gazów czy oleju w amortyzatorach i innych podzespołach etc. etc. Radio... bez komentarza. Studenci, uczyć się dalej ! Może z innymi wykładowcami.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Maciek 1 ponad rok temuocena: 100%  Pan dr inż musi się trochę dokształcić. Wskazane przez niego urządzenia podlegają okresowej LEGALIZACJI a nie KALIBRACJI. Różnica kolosalna...
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
do góry strony