Rozmawiamy z Rafałem Szczechurą z SIX Payment Services, firmy oferującej rozwiązania w zakresie płatności bezgotówkowej.
- Płatność bezgotówkowa to obecnie standard. Czy również w branży serwisów motoryzacyjnych?
Zdecydowanie tak. Sam jestem klientem tej branży. Usługi serwisowe nie są tanie, a dzięki karcie nie muszę specjalnie wypłacać wystarczającej ilości gotówki, aby uregulować rachunek. Z drugiej strony, karta jest bezpieczną alternatywą dla przelewów bankowych regulowanych przez klientów po wykonaniu usługi serwisowej. Dzięki karcie płatniczej właściciel warsztatu otrzymuje zapłatę w formie bezgotówkowej, jednak przed wydaniem pojazdu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia przeterminowanych należności.
- W jaki sposób płatności bezgotówkowe przyczyniają się do zwiększenia obrotów firmy, która takie usługi świadczy?
Transakcje przy użyciu karty to coraz bardziej popularna forma płatności, dająca klientowi pewną niezależność od gotówki zgromadzonej w danej chwili w portfelu. Dzięki natychmiastowemu dostępowi do środków zgromadzonych na rachunku bankowym klienci płacący kartą mają możliwość zakupu dodatkowych bądź droższych produktów czy usług i często z tego korzystają. Transakcje kartą są szybsze, tańsze i bardziej bezpieczne niż gotówkowe. Co więcej, decydując się na zainstalowanie terminala POS, firmy eliminują ryzyko błędów, jakie zdarzają się przy obrocie gotówką. Na konto automatycznie trafia właściwa kwota. O popularności karty płatniczej świadczy stale rosnąca średnia liczba transakcji na terminal w Polsce. Wg danych NBP w roku 2013 było to już prawie 4,5 tysiąca transakcji, więc warto umożliwić swoim klientom regulowanie płatności przy użyciu karty i terminala.
- Załóżmy, że dany warsztat decyduje się na aplikację u siebie usługi płatności bezgotówkowej. Jakie musi spełnić wymagania i jakie ponieść wydatki?
Proces wdrożenia akceptacji kart jest bardzo prosty. Od strony formalnej wymagany jest komplet dokumentów firmy oraz podpisanie stosownej umowy. Następnie odbywa się instalacja terminala. W ofercie SIX Payment Services znajdują się urządzenia do akceptacji kart zapewniające komunikację praktycznie wszędzie, więc tutaj żaden warsztat nie powinien mieć problemów. Jeżeli chodzi o stronę kosztową, w Polsce najczęstszym modelem współpracy z agentem rozliczeniowym jest wynajem terminala ze stałą, miesięczną ceną najmu oraz prowizją od realizowanych transakcji. Analizując wybrane przypadki akceptantów obsługiwanych przez SIX Payment Services w tym modelu, uruchomienie usługi jest bezpłatne, natomiast miesięczny koszt obsługi transakcji bezgotówkowych z powodzeniem konkuruje z kosztami obsługi procesów gotówkowych w firmie. Co więcej, SIX udostępnia na terminalu również usługi dodatkowe, które stanowią dodatkowe źródło przychodu dla akceptanta.
- Pozostałe korzyści...
Korzyści akceptacji kart jest wiele. Oprócz najważniejszych, wymienionych wcześniej, płatności elektroniczne wprowadzają automatyzację procesów. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, dzisiejsze urządzenia płatnicze można integrować z wewnętrznymi programami rozliczeniowymi i księgowymi. W przypadku płatności kartą mamy również większą transparentność transakcji, zmianę jakościową w obsłudze klienta oraz ewidentną szansę na wzrost obrotów. Dla niektórych zakładów będzie to nadal koło zapasowe, którego brak mogą jednak dotkliwie odczuć przy najbliższej okazji. Dla innych brak terminala płatniczego może oznaczać prawdziwą rynkową klęskę.
Rozmawiał: Krzysztof Dulny
Komentarze (0)