Diagnostyka

ponad rok temu  09.02.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Test modułu dozującego paliwo w systemie oczyszczania spalin pojazdu DAF XF Euro 6

Diagnostyka nowoczesnych modeli pojazdów ciężarowych osiągnęła obecnie taki stopień rozwoju, że duża część testów poszczególnych podzespołów odbywa się z poziomu procedur diagnostycznych. Oczywiście w tym przypadku niezbędne jest wymuszenie takiej procedury poprzez funkcję dostępną w zasobach testera diagnostycznego, np. za pomocą TEXA IDC5 TRUCK.

W publikowanym artykule przyjrzymy się jednej z takich funkcji, opiszemy też niezbędne czynności, które należy wykonać, aby test i jego wynik były dla nas miarodajne i zrozumiałe. 
Posłużymy się przykładem pojazdu DAF XF Euro 6, w którym wykonamy jeden z dostępnych testów, czyli test modułu dozującego w systemie SCR/DPF. Jego głównym celem jest sprawdzenie, czy moduł dozujący paliwo nie przecieka. 

Aby wykonać test, oprócz procedury uruchamianej z pozycji oprogramowania diagnostycznego, należy wyposażyć się w dodatkowe elementy:

  • przedłużenie przewodu paliwowego (kod DAF 1809968),
  • wiązkę przewodów przedłużających modułu dozowania (kod DAF 1809969),
  • menzurkę z podziałką.

Podczas testu zawór odcinający paliwo jest otwarty, a moduł dozujący paliwo zamknięty. Dlatego przewód paliwowy jest napełniany paliwem aż do modułu dozującego. Test ten może być również używany do śledzenia usterek mechanicznych systemu dozowania paliwa, czyli wycieków z przewodów zasilających dozownik. Rozpoczyna się go z opóźnieniem 30 s, po upływie tego czasu otwiera się zawór odcinający paliwo (maksymalnie na 60 s). Jeśli przeprowadzony ma być więcej niż jeden test, zaleca się wykonać najpierw test szczelności zaworu odcinającego dopływ paliwa. Ma to na celu weryfikację, czy przewód paliwowy pomiędzy modułem wlotu paliwa i modułem dozowania paliwa jest pusty. Gdy zapłon pojazdu jest wyłączony, moduł dozowania paliwa jest aktywowany w celu obniżenia ciśnienia w przewodzie dozowania paliwa i module dozowania paliwa. Aby zapobiec fałszywemu pomiarowi, ilość wyciekającego paliwa należy określić przed wyłączeniem zapłonu.

Opis procedury:

lustracja 1

  • Podnieś kabinę, aby dostanie się do modułu dozowania paliwa było możliwe.
  • Zdejmij przewód doprowadzający paliwo z modułu dozującego (il. 1). 

Ilustracja 2

  • Poluzuj śruby przelotowe banjo obwodu płynu chłodzącego i zdejmij podkładki uszczelniające (il. 2).
  • Poluzuj śruby mocujące i wyjmij moduł dozujący (il. 2).
  • Zdejmij podkładkę izolującą i uszczelkę (il. 2).

Ilustracja 3

  • Aby uniknąć wycieków, zaślep króćce za pomocą podkładek uszczelniających i dwóch śrub kołnierza oraz nakrętek kołnierzowych (il. 3).

Ilustracja 4

  • Korzystając ze specjalnego wyposażenia, przedłuż przewód paliwowy i wiązkę przewodów (il. 4).
  • Umieść moduł dozujący w wyskalowanym pojemniku o pojemności co najmniej 1 l (il. 4).

Wskazówka: aby uniknąć rozlania paliwa, zakryj wyskalowany pojemnik. 

Ilustracja 5

  • Rozpocznij autodiagnostykę, nawiąż komunikację ze sterownikiem „system oczyszczania spalin SCR/DPF” i wykonaj „Test diagnostyczny modułu dozującego paliwo” ze strony aktywacji (il. 5).

Ilustracja 6

  • Należy postępować zgodnie z poleceniami wyświetlanymi przez tester diagnostyczny. Podczas testu generowany jest wykres obrazujący wytwarzane ciśnienie paliwa w skali czasu (il. 6).

Aby uzyskać prawidłowe wyniki, zebrana ilość paliwa musi mieścić się w wytycznych wyświetlonych przez oprogramowanie diagnostyczne. Po zakończeniu testu należy przywrócić instalację doprowadzającą do oryginalnego stanu.

Uwagi dotyczące wykonania testu:

  • aby obiektywnie ocenić stan modułu dozowania, należy przeprowadzić kilka testów i zanotować ilość zebranego paliwa;
  • średnia ilość paliwa musi być zgodna z wytycznymi podanymi przez oprogramowanie, czyli od 0 do 5 ml;
  • jeżeli ilość zebranego paliwa jest większa, należy wymienić moduł dozowania;
  • zebrane paliwo należy zutylizować;
  • po ponownym zamontowaniu przewodów paliwowych trzeba dokładnie sprawdzić połączenia pod kątem wycieków na biegu jałowym i zwiększonej prędkości obrotowej silnika;
  • ze względu na ingerencję w obieg płynu chłodniczego po testach należy skontrolować jego poziom;
  • momenty dokręcania śrub – śruby mocujące moduł dozujący: 9 Nm, śruby banjo: 45 Nm, śruby wspornika przewodów paliwowych: 20 Nm, rura paliwowa na module dozującym: 20 Nm.

Zasoby diagnostyczne TEXA IDC5 udostępniają wiele innych testów, które są w stanie w prosty i zrozumiały sposób przetestować poprawność funkcjonowania poszczególnych podzespołów.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

1.
2.
3.
4.
5.
6.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony