Przydatne dla warsztatów
Firma Trisco, znana z wysokiej klasy multimetrów i innych samochodowych urządzeń diagnostycznych, wyprodukowała zaawansowany analizator stanu akumulatora IBA-100.
Nowy przyrząd jest przeznaczony przede wszystkim do sprawdzania akumulatorów samochodowych o napięciu znamionowym 12 V zarówno mokrych, jak i zamkniętych, bezobsługowych typu AGM (Absorbed Glass Mat), według norm: EN, IEC, DIN i SAE. Tester sprawdza też rozrusznik i alternator. Dystrybucję przyrządu na rynku polskim prowadzi firma Labimed Electronics.
Fot. Tester akumulatorów samochodowych IBA-100.
Niewielka ergonomiczna obudowa testera IBA-100 (patrz zdjęcie) zawiera duży, wielofunkcyjny wyświetlacz ciekłokrystaliczny, wskazujący w dwóch wierszach wyniki pomiarów dwóch wybranych wielkości elektrycznych, analogowy barograf oraz szereg ikon sygnalizujących stany akumulatora. Przy pomiarach wykonywanych w trudnych warunkach oświetlenia zewnętrznego przydaje się funkcja podświetlania wyświetlacza. Na obudowie, a ściślej płycie czołowej przyrządu, są też umieszczone tylko trzy przyciski służące do obsługi wszystkich jego funkcji pomiarowych i użytkowych.
Funkcje pomiarowe
Tester IBA-100 mierzy i wskazuje: najmniejsze napięcie występujące na wyprowadzeniach akumulatora podczas rozruchu silnika, napięcie akumulatora przy braku obciążenia, prąd rozruchowy zimnego silnika (CCA) oraz rezystancję wewnętrzną akumulatora. Tester wyświetla w danym momencie wyniki pomiarów dwóch z tych wielkości. Zakres pomiarowy napięcia akumulatora wynosi od 9,00 do 16,00 V (rozdzielczość wskazywania 0,01 V), a napięcia w stanie rozruchu – od 4,00 do 12,00 V. Zakres pomiarowy prądu rozruchowego (przy zimnym silniku) rozciąga się od 50,00 do 1999 A (rozdzielczość wskazania na dolnym podzakresie 10 mA), a rezystancji wewnętrznej od 1,00 do 199,9 mW (rozdzielczość na dolnym podzakresie 10 µW, a na górnym 0,1 mW). Akumulator można sprawdzać, gdy jest on zamontowany w samochodzie (przy pracującym silniku) lub, gdy jest on z pojazdu wyjęty.
Wskazywanie wyników pomiarów i testów
Na rysunku przedstawiono wyświetlacz testera IBA-100. Z lewej strony znajduje się na nim analogowy bargraf (linijka diodowa) zawierający 15 segmentów i wskazujący zdolność rozruchową akumulatora. Test ten prowadzi się przy obciążonym akumulatorze. Pełne wychylenie bargrafu oznacza, że akumulator jest całkowicie naładowany i ma pełną zdolność rozruchową. Wyświetlenie zaledwie kilku segmentów bargrafu sygnalizuje, że akumulator nie będzie w stanie “pokręcić” rozrusznikiem. Ikony wyświetlane w pionie po prawej stronie sygnalizują: typ sprawdzanego akumulatora (mokry – WET) lub AGM, napięcie znamionowe akumulatora (12 V), a następnie normy zgodnie, z którymi akumulator wykonano: SAE, IEC, EN, DIN. Trzy ikony umieszczone w dolnej części wyświetlacza sygnalizują (od lewej): stan pracy alternatora pojazdu, rozładowanie lub przeładowanie akumulatora oraz awarię akumulatora. Dzięki takiemu sposobowi sygnalizacji operator może szybko nauczyć się jego obsługi, niezależnie od tego jakim językiem się posługuje.
Ikona sygnalizująca stan alternatora ma inny kształt, gdy przy pracującym silniku alternator jest wyłączony lub akumulator pojazdu nie jest dołączony do źródła ładowania i gdy alternator pracuje. Następna ikona w kształcie akumulatora sygnalizuje stopień jego naładowania, sygnalizuje też fakt przeładowania akumulatora. Z kolei ikona z napisem NG zaświeca się, gdy akumulator jest niesprawny lub ma niewystarczającą zdolność rozruchową (jest rozładowany, ma zbyt małą pojemność znamionową, niedobraną do testowanego pojazdu i niewystarczającą do rozruchu). Pojawieniu się ikony towarzyszy sygnał dźwiękowy.
Konfiguracja przyrządu przed pomiarem
Operator testera IBA-100 powinien przed pomiarem skonfigurować go,
wybierając typ akumulatora (mokry lub AGM) oraz normę, zgodnie z którą akumulator wykonano. Do konfigurowania służą przyciski przesuwania do góry i do dołu oraz zatwierdzania wyboru. Przyciskami tymi można wyłączyć lub włączyć podświetlenie wyświetlacza, a przede wszystkim wybrać parametry, których wynik pomiaru powinien pojawić się na wyświetlaczu, tj. etap testu. W pierwszym etapie testu odczytuje się napięcie na akumulatorze przy braku obciążenia, prąd rozruchowy w stanie zimnym (CCA), zdolność rozruchową (na bargrafie), a na podstawie wyświetlonych ikon – stan akumulatora i alternatora. Etap ten prowadzi się przy silniku pracującym i niepracującym (wtedy odczytuje się napięcia na akumulatorze przy braku obciążenia).
W drugim etapie testu odczytuje się zamiast napięcia w stanie braku obciążenia napięcie w stanie rozruchu.
W trzecim, ostatnim, odczytuje się natomiast zamiast prądu rozruchowego przy zimnym silniku (CCA) rezystancję wewnętrzną akumulatora.
Rysunek. Wielofunkcyjny wyświetlacz testera IBA-100.
1. Typ akumulatora.
2. Napięcie znamionowe akumulatora.
3. Norma.
4. Napięcie w stanie rozruchu lub przy braku obciążenia.
5. Prąd rozruchowy zimnego silnika lub rezystancja wewnętrzna akumulatora.
6. Akumulator niesprawny.
7. Akumulator przeładowany lub rozładowany.
8. Alternator włączony/wyłączony.
9. Stan rozruchu.
W trakcie testu można w dowolnym momencie wyzerować wskazania wyświetlacza i ustawienia konfiguracyjne przyrządu.
Inne własności
Tester IBA-100 nie ma wewnętrznego źródła zasilania. Jest zasilany napięciem testowanego akumulatora. Producent dostarcza przyrząd wraz z przewodami pomiarowymi zakończonymi chwytakami krokodylowymi zakładanymi na wyprowadzenia sprawdzanego akumulatora.
Przyrząd ma wymiary: 205 x 96 x 33 mm i masę 380 g.
Leszek Halicki
Firma Trisco, znana z wysokiej klasy multimetrów i innych samochodowych urządzeń diagnostycznych, wyprodukowała zaawansowany analizator stanu akumulatora IBA-100.
Nowy przyrząd jest przeznaczony przede wszystkim do sprawdzania akumulatorów samochodowych o napięciu znamionowym 12 V zarówno mokrych, jak i zamkniętych, bezobsługowych typu AGM (Absorbed Glass Mat), według norm: EN, IEC, DIN i SAE. Tester sprawdza też rozrusznik i alternator. Dystrybucję przyrządu na rynku polskim prowadzi firma Labimed Electronics.
Fot. Tester akumulatorów samochodowych IBA-100.
Niewielka ergonomiczna obudowa testera IBA-100 (patrz zdjęcie) zawiera duży, wielofunkcyjny wyświetlacz ciekłokrystaliczny, wskazujący w dwóch wierszach wyniki pomiarów dwóch wybranych wielkości elektrycznych, analogowy barograf oraz szereg ikon sygnalizujących stany akumulatora. Przy pomiarach wykonywanych w trudnych warunkach oświetlenia zewnętrznego przydaje się funkcja podświetlania wyświetlacza. Na obudowie, a ściślej płycie czołowej przyrządu, są też umieszczone tylko trzy przyciski służące do obsługi wszystkich jego funkcji pomiarowych i użytkowych.
Funkcje pomiarowe
Tester IBA-100 mierzy i wskazuje: najmniejsze napięcie występujące na wyprowadzeniach akumulatora podczas rozruchu silnika, napięcie akumulatora przy braku obciążenia, prąd rozruchowy zimnego silnika (CCA) oraz rezystancję wewnętrzną akumulatora. Tester wyświetla w danym momencie wyniki pomiarów dwóch z tych wielkości. Zakres pomiarowy napięcia akumulatora wynosi od 9,00 do 16,00 V (rozdzielczość wskazywania 0,01 V), a napięcia w stanie rozruchu – od 4,00 do 12,00 V. Zakres pomiarowy prądu rozruchowego (przy zimnym silniku) rozciąga się od 50,00 do 1999 A (rozdzielczość wskazania na dolnym podzakresie 10 mA), a rezystancji wewnętrznej od 1,00 do 199,9 mW (rozdzielczość na dolnym podzakresie 10 µW, a na górnym 0,1 mW). Akumulator można sprawdzać, gdy jest on zamontowany w samochodzie (przy pracującym silniku) lub, gdy jest on z pojazdu wyjęty.
Wskazywanie wyników pomiarów i testów
Na rysunku przedstawiono wyświetlacz testera IBA-100. Z lewej strony znajduje się na nim analogowy bargraf (linijka diodowa) zawierający 15 segmentów i wskazujący zdolność rozruchową akumulatora. Test ten prowadzi się przy obciążonym akumulatorze. Pełne wychylenie bargrafu oznacza, że akumulator jest całkowicie naładowany i ma pełną zdolność rozruchową. Wyświetlenie zaledwie kilku segmentów bargrafu sygnalizuje, że akumulator nie będzie w stanie “pokręcić” rozrusznikiem. Ikony wyświetlane w pionie po prawej stronie sygnalizują: typ sprawdzanego akumulatora (mokry – WET) lub AGM, napięcie znamionowe akumulatora (12 V), a następnie normy zgodnie, z którymi akumulator wykonano: SAE, IEC, EN, DIN. Trzy ikony umieszczone w dolnej części wyświetlacza sygnalizują (od lewej): stan pracy alternatora pojazdu, rozładowanie lub przeładowanie akumulatora oraz awarię akumulatora. Dzięki takiemu sposobowi sygnalizacji operator może szybko nauczyć się jego obsługi, niezależnie od tego jakim językiem się posługuje.
Ikona sygnalizująca stan alternatora ma inny kształt, gdy przy pracującym silniku alternator jest wyłączony lub akumulator pojazdu nie jest dołączony do źródła ładowania i gdy alternator pracuje. Następna ikona w kształcie akumulatora sygnalizuje stopień jego naładowania, sygnalizuje też fakt przeładowania akumulatora. Z kolei ikona z napisem NG zaświeca się, gdy akumulator jest niesprawny lub ma niewystarczającą zdolność rozruchową (jest rozładowany, ma zbyt małą pojemność znamionową, niedobraną do testowanego pojazdu i niewystarczającą do rozruchu). Pojawieniu się ikony towarzyszy sygnał dźwiękowy.
Konfiguracja przyrządu przed pomiarem
Operator testera IBA-100 powinien przed pomiarem skonfigurować go,
wybierając typ akumulatora (mokry lub AGM) oraz normę, zgodnie z którą akumulator wykonano. Do konfigurowania służą przyciski przesuwania do góry i do dołu oraz zatwierdzania wyboru. Przyciskami tymi można wyłączyć lub włączyć podświetlenie wyświetlacza, a przede wszystkim wybrać parametry, których wynik pomiaru powinien pojawić się na wyświetlaczu, tj. etap testu. W pierwszym etapie testu odczytuje się napięcie na akumulatorze przy braku obciążenia, prąd rozruchowy w stanie zimnym (CCA), zdolność rozruchową (na bargrafie), a na podstawie wyświetlonych ikon – stan akumulatora i alternatora. Etap ten prowadzi się przy silniku pracującym i niepracującym (wtedy odczytuje się napięcia na akumulatorze przy braku obciążenia).
W drugim etapie testu odczytuje się zamiast napięcia w stanie braku obciążenia napięcie w stanie rozruchu.
W trzecim, ostatnim, odczytuje się natomiast zamiast prądu rozruchowego przy zimnym silniku (CCA) rezystancję wewnętrzną akumulatora.
Rysunek. Wielofunkcyjny wyświetlacz testera IBA-100.
1. Typ akumulatora.
2. Napięcie znamionowe akumulatora.
3. Norma.
4. Napięcie w stanie rozruchu lub przy braku obciążenia.
5. Prąd rozruchowy zimnego silnika lub rezystancja wewnętrzna akumulatora.
6. Akumulator niesprawny.
7. Akumulator przeładowany lub rozładowany.
8. Alternator włączony/wyłączony.
9. Stan rozruchu.
W trakcie testu można w dowolnym momencie wyzerować wskazania wyświetlacza i ustawienia konfiguracyjne przyrządu.
Inne własności
Tester IBA-100 nie ma wewnętrznego źródła zasilania. Jest zasilany napięciem testowanego akumulatora. Producent dostarcza przyrząd wraz z przewodami pomiarowymi zakończonymi chwytakami krokodylowymi zakładanymi na wyprowadzenia sprawdzanego akumulatora.
Przyrząd ma wymiary: 205 x 96 x 33 mm i masę 380 g.
Leszek Halicki
Komentarze (0)