Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tester diagnostyczny a filtr cząstek stałych
Coraz częściej w warsztatach spotykamy się z pojazdami wyposażonymi w silnik Diesla i filtr cząstek stałych. Filtr nazywany w skrócie jako DPF od angielskiego diesel particulate filter lub FAP od francuskiego filtre à particules.

Filtr ma za zadanie oczyszczać spaliny z cząstek sadzy. Spotkać się można z systemami spalającymi cząstki sadzy przy pomocy specjalnego dodatku do paliwa (w przypadku samochodów francuskich) lub też spalanie następuje w wyniku dodatkowej opóźnionej dawki wtrysku paliwa. Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Systemy z filtrami cząstek stałych podlegają okresowemu samooczyszczaniu filtra polegającemu na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury. System ten nosi nazwę regeneracji pasywnej. Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy – na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy. Innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu. Dopalanie się cząstek sadzy w filtrze powinno następować samoistnie, o ile spełnione są odpowiednie do tego warunki, odpowiednia temperatura spalin, temperatura i obroty silnika. Nie zawsze takie parametry pracy silnika osiągane są w jeździe miejskiej. Wtedy na desce rozdzielczej zapala się żółta kontrolka wskazująca na przeprowadzenie wymuszonej regeneracji filtra cząstek stałych.


W takim przypadku podłączenia testera diagnostycznego pozwoli nam odczytać parametry rzeczywiste dotyczące filtra cząstek stałych oraz przeprowadzenie wymuszonej regeneracji. W parametrach rzeczywistych mamy możliwość zobaczenia, kiedy miała miejsce ostatnia regeneracja oraz jakie aktualnie jest wypełnienie filtra sadzą (zrzut 1). Jeżeli odczytane kody błędów i wysoki procentowy stopień zapełnienia filtra cząstek stałych wskazują na przeprowadzenie wymuszonej regeneracji, możemy ją przeprowadzić wymuszając testerem. Operacja wypalania cząstek sadzy (regeneracja) powinna być wykonywana na zewnątrz warsztatu. Z uwagi na wysokie nagrzewanie się filtra, należy ustawić pojazd na niepalnym podłożu. Aby uniknąć późniejszych uszkodzeń, należy wykonać regenerację tylko raz! Proces wypalania może potrwać do 40 minut (zrzut 2).

Warunki testowe:
- Silnik na obrotach biegu jałowego.
- Temperatura płynu chłodzącego przynajmniej 72°C.
   
W samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych wykorzystujący do spalania sadzy dodatek do paliwa wymagane są jego okresowe uzupełniania. Przy pomocy testera mamy wtedy możliwość przeprowadzenia wymuszonej regeneracji, a także możliwość skasowania licznika dodatku do paliwa po jego uzupełnieniu (zrzut 3).
Spotkać się także możemy z przypadkiem na tyle zapchanego filtra cząstek stałych, że wymuszona regeneracja nie przyniesie zakładanego efektu. W takim przypadku nie pozostaje nic innego jak przygotować klienta na wydatek związany z zakupem nowego filtra.

Opisane funkcje i zdjęcia pochodzą z testera diagnostycznego Delphi DS150E.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony