Tomasz Piergies specjalista z Działu Badań i Rozwoju Orlen Oil
Wartości parametrów dla poszczególnych poziomów według klasyfikacji ACEA są różne. Różnice wynikają z różnych lepkości olejów, różnych zawartości poszczególnych pakietów dodatków i różnych pożądanych właściwości w zależności od typu silnika. Metody badań laboratoryjnych poszczególnych parametrów są określone normami ASTM (Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów) oraz CEC (Europejska Rada Konsultacyjna ds. Rozwoju nad Paliwami, Środkami Smarnymi i Płynami Stosowanymi w Transporcie). Są to znormalizowane metodyki opracowane specjalnie dla środków smarowych. Testy silnikowe dla olejów to testy na czystość tłoka, badanie uszkodzeń gładzi cylindra, a także testy badające zużywanie się poszczególnych elementów silnika.
Najnowsze testy silnikowe dla olejów klas jakościowych A/B oraz C są to testy na obecność biodiesla, gdzie obserwuje się pojawianie się osadu, czystość tłoka oraz czystość pierścienia (CEC L-104). Wśród nowych testów jest również test na oszczędność paliwa (CEC L-038-94 M 111), w którym badany jest postęp w oszczędności paliwa przy stosowaniu testowanego oleju w porównaniu do oleju RL 191 o lepkości 15W-40 traktowanego jako odniesienie. Dla poszczególnych norm wymagany postęp w oszczędności paliwa jest różny. Najwyższy dla C1 (3%), a dla poziomów A3/B3 oraz A3/B4 test ten nie jest wymagany.
W przypadku testów olejów do silników wysokoobciążonych badane są te same parametry, ale wymagane wartości są różne niż w przypadku olejów ACEA A/B oraz ACEA C. Liczba zasadowa dla olejów stosowanych w silnikach wysokoobciążonych jest wyższa (dla C-3 ≥ 6 mg KOH/g a dla E4 ≥ 12 mg KOH/g).
Poza testowaniem olejów na etapie opracowywania technologii producenci środków smarowych prowadzą również monitoring swoich produktów u klientów. Badania takie przeprowadza się na już eksploatowanych olejach. Takie testy pomagają w znalezieniu słabych stron produktów w nietypowych warunkach eksploatacyjnych oraz na znalezieniu różnic w wymaganiach, jakie stawiane są olejowi w zależności od warunków aplikacji i użytkowania. Przykładami wymagających i nietypowych eksploatacji są ekstremalnie długie przebiegi, pokonywane przy bardzo długich dystansach lub jazda „stop-&go”, czyli pokonywanie krótkich odcinków i zatrzymywania pojazdu lub częste wyłączanie silnika, np. samochody dostawcze, dostarczające produkty spożywcze do kilkuset lokalizacji w mieście w ciągu jednego dnia.
Komentarze (0)