Układ hamulcowy jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w pojeździe. Jego całkowita trwałość zależna jest od najsłabszych komponentów. Z tego powodu każdy komponent przechodzi wiele testów zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i na torach testowych w symulowanych warunkach codziennego użytkowania oraz w warunkach obciążeń ekstremalnych.
Niezależnie od sytuacji hamulce zawsze muszą zadziałać w sposób przewidywalny z identyczną efektywnością. Nowoczesne pojazdy wyposażone są w coraz więcej systemów podnoszących bezpieczeństwo. ABS, zaprezentowany w 1978 roku, od roku 2004 montowany jest seryjnie w każdym pojeździe, ESP – przedstawiony po raz pierwszy w 1995 r., obowiązkowy w każdy nowym pojeździe od roku 2014. Obydwa systemy zostały opracowane i wprowadzone do seryjnego stosowania przez firmę Bosch.
Coraz większa liczba systemów podnoszących bezpieczeństwo oraz komfort podczas poruszania się pojazdami sprawiają, że same elementy wykonawcze, takie jak klocki hamulcowe czy tarcze hamulcowe, podlegają coraz większym obciążeniom. Coraz częściej nawet bez ingerencji kierowcy. Każda nowo opracowana referencja, zanim zostanie wprowadzona do obrotu na rynku i trafi do warsztatu, musi otrzymać homologację ECE R90. Podczas homologowania klocek podlega testom, które trwają ok. 6 godzin. Firma Bosch poszła dalej i w znacznym stopniu rozszerzyła program testów, tak aby mieć pewność, że klocki hamulcowe sprostają nawet najcięższym warunkom drogowym.
Bosch przeprowadza m.in. test drogi hamowania. Test AMS polega na 10 kolejnych próbach hamowania z prędkości 100 km/h do 0 km/h z maksymalnym opóźnieniem. Test HAMS to 10 kolejnych hamowań z prędkości wynoszącej 80% prędkości maksymalnej pojazdu do 70 km/h przy 50-proc. sile hamowania pojazdu. Porównuje się parametry przy pierwszej i ostatniej próbie hamowania, a badaniu podlegają:
- droga hamowania,
- współczynnik tarcia,
- fading (utrata siły hamowania),
- temperatura komponentów.
Porównanie testów, jakie przeprowadzane są podczas homologowania, oraz testów, jakie przeprowadzane są przez firmę Bosch
Po przeprowadzeniu testów komponenty zabierane są do laboratorium celem dokładniejszych pomiarów struktury materiału ciernego.
Kolejna bardzo ważna próba, jaka nie jest przeprowadzana przy homologowaniu, to zjazd ze wzniesienia. W większości przypadków kierowcy używają tylko hamulców bez wspomagania ich hamowaniem „silnikiem”. Temperatura tarczy i klocka może przekroczyć 500°C, a mimo tego efektywność hamowania musi pozostać na jednakowym poziomie.
Warto także zwrócić uwagę, że homologacja ECE R90 nie obejmuje testów komfortu czy żywotności klocka hamulcowego. Bosch poszedł krok dalej i dba o to, aby hamowanie było nie tylko efektywne, ale także komfortowe – żeby do kierowcy nie docierały żadne niepożądane szumy czy piski oraz by pedał hamulca nie przenosił wibracji czy pulsacji.
Aby sprostać tym wszystkim wymaganiom, klocki hamulcowe Bosch produkowane są z najwyższą dokładnością i dbałością, tak by każdy kolejny etap produkcji przebiegał z jednakową precyzją. Dodatkowo dział kontroli jakości dba, żeby każda partia produkcji spełniała wszystkie założenia. Z każdej partii badane są wybrane losowo sztuki, a jeśli jest jakiś aspekt, który może budzić podejrzenie, produkcja jest wstrzymywana przed wprowadzeniem do sprzedaży celem dokładnego sprawdzenia całej partii.
Wszystkie te działania sprawiają, iż korzystanie z komponentów hamulcowych produkowanych przez Bosch jest zawsze bezpieczne. Można na nich polegać niezależnie od warunków drogowych, a kierowca jest w stanie zatrzymać pojazd zawsze wtedy, kiedy to konieczne.
Dowiedz się więcej o układach hamulcowych Bosch na: www.hamulcebosch.pl
Komentarze (0)