
Większość silników Diesla oraz sporo modeli spalinowych wyposażonych jest w tłumiki drgań koła pasowego. Producenci nie zawsze zalecają wymianę tej części, jednak powinno się ją zastępować nową wersją razem z wymianą paska napędu rozrządu i rolek, mniej więcej co 120 000 przejechanych kilometrów lub co 5 lat. Jeśli chodzi o technologię, części te są niezwykle zaawansowane: masa oraz sztywność gumy, z której wykonane są tłumiki drgań, wybierane są bardzo dokładnie, by odpowiednio współpracowały z wałem korbowym silnika.
Trzeba wiedzieć:
- Jeśli wymienia się rolki i pasek rozrządu, warto wymienić także tłumiki drgań koła pasowego.
- Pamiętajmy, że zużycie tłumika drgań koła pasowego może doprowadzić do uszkodzenia wału korbowego.
- Zużycie tłumika drgań koła pasowego może doprowadzić do powstawania hałasu i drgań, które znacznie obniżają komfort jazdy kierowcy.
- Koło pasowe znajduje się w pobliżu elementów, które mogą je uszkodzić; wyciek oleju lub chłodnica może naruszyć tłumik drgań.
UWAGA: Proszę nie mylić tłumika drgań koła pasowego DPF z tłumikiem (nr ref. SNR DAMP1) mającym zastosowanie w wale korbowym, powiązanym z rozrządem silnika.
Uwaga na podróbki:
Na rynku pojawiły się podrobione produkty. Ciężko je rozróżnić bez ich uprzedniego demontażu. Można je rozpoznać np. po gumowo-metalowej złączce. Jakość złączki w produktach podrobionych jest oczywiście o wiele niższa niż tych w oryginalnych. Po rozłożeniu podróbki na części, można od razu zauważyć, że ich budowa jest zupełnie inna niż konstrukcja oryginału.
Zasięg temperatury działania:
- Maks. 140OC podczas użytku okresowego /120OC podczas użytku ciągłego.
- 40OC najniższa temperatura operacyjna.
Montaż
- Należy unikać nacisku na tę stronę koła pasowego, która ma kontakt z paskiem lub rozrządem. Należy uważać również na śruby nastawcze oraz paski napędu. Montaż musi przebiegać ostrożnie, by uniknąć zbyt mocnego naprężenia, zużycia paska czy wycieku smaru spod uszczelki.
- Nie należy przekraczać maksymalnego momentu dokręcenia śruby (istnieje ryzyko złamania lub zniekształcenia).
- Nie należy używać bez paska napędu.
Demontaż:
- Nie należy używać ściągaczy, śrubokrętów lub innych urządzeń, które mogą wywierać obciążenie na pierścień.
- Nie należy podgrzewać części w celu demontażu; nie można używać palnika, lampy lutowniczej lub innych urządzeń będących źródłami ciepła (istnieje ryzyko uszkodzenia gumy, zniekształcenia wymiarów lub spłaszczenia).
- Nie można korzystać z nowych części, które zostały w jakikolwiek sposób uszkodzone (np. w wyniku upadku), gdyż nie są już one zdatne do użycia.
- Nie należy dotykać części bez czystych, suchych rękawiczek, co uchroni je przed utlenieniem.
Komentarze (0)