Paliwa i oleje

wczoraj  05.03.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Trendy na rynku środków smarnych. Jak się zmieniają  i jak dotrzymać im tempa?  [WYWIAD]
Strona 1 z 2

O najnowszych trendach w branży środków smarnych, wyzwaniach wynikających z rozwoju elektromobilności oraz innowacyjnych rozwiązaniach, które zmieniają oblicze rynku olejowego, rozmawiamy z Adamem Boberem, market managerem Petronas w Polsce.

Jakie najważniejsze trendy na rynku produktów olejowych Pan dostrzega?

Najważniejsze trendy na tym rynku są ściśle powiązane ze zmianami w strukturze parku samochodowego. Dotyczy to zarówno nowych aut, jak i tych, które od lat jeżdżą po drogach. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na oleje przeznaczone do samochodów hybrydowych. Prawie 40% nowych aut sprzedawanych w Europie, w tym także w Polsce, to właśnie modele hybrydowe.
Innym istotnym trendem, jaki obserwujemy, jest rosnąca popularność produktów o niskiej lepkości, takich jak oleje klasy 0W i 5W. Tego typu produkty zmniejszają emisję spalin, co jest kluczowe w obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i rygorystycznych norm środowiskowych. W związku z tym spada sprzedaż olejów o lepkości 15W, a wkrótce podobny los spotka także produkty klasy 10W. Przewidujemy, że za 5-10 lat aż 80% rynku olejów silnikowych będą stanowiły produkty klasy 0W i 5W.

Zauważamy również, że w dobie walki z nadmiarem plastiku coraz większą popularność zdobywają innowacyjne opakowania, takie jak kartonowe bag-in-boxy. Nasza linia produktów Syntium już oferowana jest w takich opakowaniach, co doskonale wpisuje się w proekologiczne wymagania rynku.

W jaki jeszcze sposób Petronas wpisuje się w trendy?

Nasza oferta produktowa odpowiada na zmiany zachodzące na rynku. Petronas inwestuje w technologie, które pozwalają na rozwój środków smarnych najwyższej jakości. Dysponujemy jednym z najnowocześniejszych centrów technologicznych na świecie, co umożliwia długoterminowe testowanie nowych rozwiązań zarówno w laboratoriach, jak i w ekstremalnych warunkach, np. w wyścigach Formuły 1.

Szczególną uwagę poświęciliśmy technologii olejów do silników hybrydowych. Hybrydy charakteryzują się specyficznym sposobem pracy – częstymi cyklami stop-start i niższą temperaturą silnika podczas użytkowania. Opracowaliśmy oleje Petronas Hybrid doceniane zarówno przez ekspertów, jak i użytkowników. Nasz Syntium 7000 Hybrid 0W-20 zdobył prestiżowe wyróżnienie w konkursie branżowym na najlepszy produkt w kategorii chemia samochodowa.

Kolejną innowacją od Petronas jest wdrażanie technologii CoolTech, która obniża temperaturę pracy silnika. Dzięki temu nie tylko chronimy jednostki napędowe, ale również zmniejszamy zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2. 
W tym roku zaczęliśmy także rozwijać nową linię produktów: Syntium X.

Proszę opowiedzieć o niej nieco więcej. Dlaczego Petronas zdecydował się na rozwój nowej linii produktowej?

Obecnie aż 70% produkowanych samochodów osobowych na świecie wpisuje się w kategorię pojazdów ekonomicznych. Dla właścicieli takich aut, szczególnie tych starszych, koszt materiałów eksploatacyjnych ma ogromne znaczenie. Syntium X to właśnie odpowiedź na rosnące zainteresowanie konsumentów produktami w przystępnej cenie. 

Wiemy też, że park samochodowy z napędem konwencjonalnym będzie się starzał. Już dzisiaj udział pojazdów objętych gwarancją w europejskim parku samochodowym to jedynie 18%, a blisko 60% stanowią auta starsze niż 10 lat. Dla właścicieli pojazdów po gwarancji koszt każdego materiału niezbędnego do utrzymania auta w odpowiednim stanie jest bardzo istotny.

W Polsce, gdzie średni wiek samochodu wynosi niemal 14 lat, linia Syntium X pozwala użytkownikom zadbać o pojazdy bez nadmiernego obciążania budżetu. Produkty te spełniają normy technologiczne producentów silników, oferując wysoką jakość w rozsądnej cenie. 

Czy stawiacie również na rozwój produktów przeznaczonych do aut elektrycznych?

Elektryfikacja motoryzacji to interesujący temat. Choć w Polsce auta elektryczne stanowią obecnie jedynie około 1% parku samochodowego, a scenariusze rozwoju elektryfikacji są bardzo różne, trzeba przyznać, że dynamika wzrostu sprzedaży „elektryków” w ostatnich latach jest imponująca. W odpowiedzi na te zmiany stworzyliśmy linię produktów IONA.

Opracowanie tych płynów wymagało zupełnie nowego podejścia, ponieważ pojazdy elektryczne stawiają inne wymagania technologiczne. Nieustannie testujemy nasze produkty w warunkach ekstremalnych, uwzględniając ich kompatybilność m.in. z elektroniką, częściami plastikowymi i metalowymi, tak aby spełniały wymagania producentów pojazdów. Wierzymy, że linia IONA będzie istotnym elementem naszego rozwoju w długoterminowej perspektywie.

W jakich kanałach sprzedażowych działacie najsilniej?

W Polsce nasze produkty można znaleźć zarówno w serwisach autoryzowanych, jak i w niezależnych warsztatach. Działamy również w innych sektorach rynku, oferując oleje do samochodów osobowych (Syntium), ciężarowych (Urania), motocykli (Sprinta) oraz maszyn rolniczych i off-road (Arbor). W naszej gamie klient znajdzie także oleje przekładniowe i płyny eksploatacyjne oferowane pod marką Tutela. Produkty Petronas dostępne są u autoryzowanych dystrybutorów, których pełną listę można znaleźć na naszej stronie internetowej.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony